Raadsvergadering 23 december 2010

asschatterwegmaandag 27 december 2010 22:22

Nog voor het einde van het jaar een pittige raadsvergadering. Gaan we elkaar vinden in een voorkeursvariant voor een fietspad van Leusden naar Achterveld? Veiligheid is een belangrijk item in Leusden. We zijn relatief gezien een veilig dorp, maar houden we dat wel vast? En dan nog de actualiteiten met vuurwerk, onderhoud wegen in Leusden-zuid en de ijsbaan.

Als eerste de insprekers en natuurlijk allemaal over het fietspad. Een herhaling van zetten, want de informatie die ze aandragen, hadden we al eerder gekregen in de informatieronde. Prima dat ze er weer staan, maar als raad moeten we na een poosje maar eens evalueren of dit de bedoeling was van het idee om burgers en stem te geven in de raad.

Actualiteiten
Dit onderdeel is altijd de moeite waard. Soms om de optredens soms om de inhoud.
Leusden 90 komt met een schrijnend voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Een mevrouw wordt beroofd van haar tasje, ze doet aangifte en krijgt warempel een bekeuring om ze haar identiteitsbewijs is kwijt geraakt. Dit lijkt de omgekeerde wereld. Onze burgemeester doet navraag bij de politie.

Dries Knoppien van de VVD houdt een vurig pleidooi om iets te doen aan de fietsers in ons winkelcentrum. Daarnaast wil hij een lik op stuk beleid voor mensen die te vroeg hun vuurwerk afsteken. We hebben klussen genoeg voor deze jongeren. Laat ze de stoepen en pleinen maar sneeuwvrij maken. Vanzelfsprekend noemt hij ook weer de brandweerkazerne in Achterveld. En warempel er wordt een conceptdatum voor de opening genoemd: juni 2011.

Karolien vraagt naar de evaluatie van het wijkgericht werken en de woonservicezones. De wethouder belooft dat het in het voorjaar plaatsvindt en voor mei in de raad komt.
Ik ben benieuwd naar de voortgang in het dossier Ooievaarshorsterweg. Wethouder Jansma geeft aan dat er een hertaxatie wordt gedaan. De zienswijze van de raad wordt dus uitgevoerd.
Als fractie kregen we signalen dat het onderhoud van de wegen te wensen over laat. Wethouder Jansma geeft aan dat Leusden-zuid een normaal regime van onderhoud heeft. Alleen de Roo van Alderwereldlaan wordt even niet gedaan. Er wordt werk met werk gemaakt als de Tabakssteeg klaar is en de Ben Ponbaan afgemaakt kan worden. Gaten worden wel gevuld, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan.

De PvdA vraagt naar de opheffing van de ijsbaan die nog maar kort in gebruik is met de klinkende naam 'Carl Verheijen IJsplein'. De wethouder antwoordt dat het idee om het handbalveld met een opstaand randje tot ijsbaan te verheffen niet werkt. De uitvoering heeft weinig geld gekost, maar werkt helaas niet. De PvdA legt zich hier maar bij neer, want een schuldige is eigenlijk niet aan te wijzen.

Fietspad van Leusden naar Achterveld
Het hoofdonderwerp van avond. We hebben veel publiek in de zaal en die zijn voor dit onderwerp gekomen.
Elke fractie met een bijdragen en de twee kampen ontstaan:
VVD en CDA: voorkeur voor de variant direct naast de Asschatterweg aan de zuidkant.
Groen Links, D66, PvdA en L90: voorkeur voor de Modderbeek variant.
Dan onze fractie. Karolien neemt het woord.
Ze legt eerst uit hoe we ons opgesteld hebben in de historie van dit onderwerp.
Vrij snel wordt ze onderbroken door o.a. het CDA en de VVD.
Zij willen weten welke kant het op gaat.
Karolien vervolgt en legt uit dat beide varianten niet ten goede komen aan de veiligheid van de gebruikers op de Asschatterweg. Het hek is dan de dam. Karolien wordt onder vuur genomen. De burgemeester grijpt in en stelt een schorsing voor. Prima idee lijkt mij.

Na de schorsing de 2e termijn.In de schorsing is mij duidelijk geworden dat de andere fracties (met name VVD en CDA) benieuwd zijn naar onze positie in de coalitie met ons standpunt over het fietspad.
In de 2e termijn neem ik daarover het woord.
Het doel is om de veiligheid van de Asschatterweg te vergroten. Wij stellen voor om dat te doen door twee maatregelen:

1. Twee fietsstroken waar geen auto's op mogen komen vanaf Leusden tot aan de Lapeerseweg. Hiermee lossen we voor de fietsers het fileprobleem op.
2. Verkeersremmende en snelheidsbeperkende maatregelen op de Asschatterweg.

Een vrij liggend fietspad naast de Asschatterweg zal de veiligheid van de gebruikers op de Asschatterweg niet vergroten, want de auto's zullen harder gaan rijden als er geen fietsers meer zijn en de fietsers moeten over 23 inritten heen fietsen. Bij elke inrit schuilt het gevaar dat ze niet gezien worden door de auto of tractor die het erf verlaat.
De Modderbeekvariant is heel veilig, maar de vraag is of gebruikers van de Asschatterweg deze route wel zullen nemen.
Conclusie CU-SGP: geen van beide varianten voldoet aan onze eis in het coalitieakkoord dat de veiligheid verbeterd moet worden van alle gebruikers van de Asschatterweg.
Wij kunnen dus als partij tegen beide varianten stemmen en blijven daarmee voldoen aan het coalitieakkoord.
Dit levert de nodige discussie op met name met het CDA.
Maar hun inbreng was niet zo inhoudelijk, maar met name procedureel. Wij zouden niet consistent zijn in onze mening en ons niet houden aan het coalitieakkoord. Het machtwoord wordt dan uitgesproken, maar daar worden wij niet koud of warm van. Wij houden ons aan de afspraken. Kom met een variant die de veiligheid van alle gebruikers van de Asschatterweg vergroot en wij zullen ermee instemmen. Wij leggen geen miljoenen neer voor schijnveiligheid!

De Modderbeekvariant wordt weggestemd.

Bij de Asschaterwegvariant staken de stemmen. Groen Links is nl. niet compleet. In februari opnieuw. Het ligt in de rede dat de Asschattervariant het dan niet gaat halen.
De twee genoemde maatregelen ingediend door CU-SGP en VVD kunnen al in 2011 uitgevoerd worden, want die krijgen unanieme instemming.

Een heftig debat, maar wij zijn tevreden met de uitkomst.

Veiligheidsbeleid
Een nieuw veiligheidsbeleid, maar wat gaat dat opleveren voor Leusden.
De VVD neemt als eerste het woord en stemt in met het voorstel. Samen met ons komen ze met een wijzigingsvoorstel, nl. om een prioriteit toe te voegen. Naast de andere prioriteiten moet de handel en verkoop van drugs ook worden aangepakt. Dit krijgt de instemming van de volledige raad.
Ook wij stemmen in met het voorstel.
Samen met de VVD komen we met een tweede wijzigingsvoorstel. We willen nl. elk jaar een activiteitenprogramma in de raad vast stellen. We zijn als raad dat veel beter betrokken en kunnen meesturen. Ook dit voorstel wordt aangenomen.

In de staart van de vergadering komen er nog twee moties:
We hebben een vrij liggend fietspad in winkelcentrum De Biezekamp. Dit geeft veel discussie in ons dorp en met name bij de winkeliers. Het zou een ongewilde drempel zijn voor hun klanten. Het college heeft besloten dat het fietspad wordt opgeheven. De PvdA met steun van een aantal partijen (o.a. CU-SGP) heeft het initiatief genomen om het fietspad zo lang mogelijk te behouden in het belang van de veiligheid van de fietsers en de voetgangers. Maar dit voorstel haalt het niet. De wethouder geeft aan er dat er een rechtszaak is aangespannen, dus dat hij op dit moment niet zoveel kan doen. Afhankelijk van de uitspraak van de rechter, zal het fietspad blijven of opgeheven worden.

Het voorstel krijgt geen meerderheid in de raad.

Samen met de PvdA dienen we een voorstel in om de termijn te verkorten die het college krijgt om schriftelijke vragen te beantwoorden. Der praktijk is dat het wel 5 tot 6 weken kan duren voordat de antwoorden er zijn.
De burgemeester belooft dat we als raad inzage krijgen in de stand van zaken m.b.t. de beantwoording. Via een digitaal kanaal kunnen we in de toekomst zien op welk bureau de vragen liggen en zondig actie ondernemen. Met die toezegging nemen we ons voorstel terug.

De burgemeester bedankt alle raadsleden en –ondersteuners voor een inzit en wenst iedereen een voorspoedig 2011.

We nemen afscheid van onze interim-griffier Gerolf Bouwmeester. Hij heeft zijn werk goed gedaan.

Toch zijn we blij dat we vanaf januari weer een vaste griffier hebben. Van harte welkom Jolien Houtman!

2010-23-12 motie fietspad-def29,5 kBapplication/msworddownload
amendement fietsverbinding Achterveld-Leusden - def58,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsvergadering 23 december 2010'