Raadsvergadering 04 november 2008

jan broekhuiszaterdag 15 november 2008 22:03

Een wazig debat over de cultuurnota.
De toekomst van het gewest Eemland.
Woonserviceconcept in Leusden.
Burgemeester Broekhuis schept orde.

Cultuurnota
Om maar met de deur in huis te vallen: het ging echt nergens over.
Iedere fractie begon met een uitvoering bijdrage over de cultuurnota, maar niemand kwam met een wijzigingsvoorstel. De visie zou niet duidelijk zijn, de betrokkenheid van de organisaties was niet op orde en de burger was niet betrokken.
Op de vraag of de fracties zelf ook een visie hadden op dit onderwerp, moesten ze het antwoord schuldig blijven.
Voor onze fractie was het duidelijk:
1. Ontsluit de cultuur in Leusden voor met name de jongeren.
2. Faciliteer de instellingen die iets met kunst en cultuur doen door o.a. het accommodatiebeleid.
Naar onze mening staat dit voldoende in de nota.
Een punt hebben we geamendeerd, nl. dat de muziekkorpsen niet met een bezuiniging van plusminus 30 % van hun subsidie te maken krijgen.
Dit amendement haalde het niet, maar alle fracties waren het er over eens dat zo’n forse bezuiniging niet verantwoord was. We hebben nog tot 2010 om dit te repareren. Lees ook de aparte reactie van mij over dit onderwerp  (

Burgemeester Broekhuis greep in. Hij riep de fracties op om stelling te nemen en geen vragen te stellen. Als we zo doorgaan, zitter we morgen hier nog!, riep hij. Geweldig, want het had meteen effect. Complimenten voor onze burgemeester, ook zijn inhoudelijke betrokkenheid waardeer ik zeer!

Toekomst gewest Eemland
De samenwerking in de regio Eemland was de laatste tijd stroperig van aard. Amersfoort had eigenlijk de stekker eruit getrokken door de uitvoering van de WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ) zelf te gaan doen.
Nu ligt er een nieuw voorstel voor een nieuwe samenwerking. Er is gekozen voor een slagvaardiger geheel en er kan op maat gewerkt worden. Onze fractie vindt de timing verkeerd. Laten we eerst het debat voeren over de toekomst van Leusden (16 december) en vanuit dat startpunt kijken naar de samenwerking. De andere fracties zagen  het bezwaar ook, maar stemden uiteindelijk wel voor.
Jammer dat de burger op dit punt niet serieus wordt genomen. Een deel van het debat over de toekomst van Leusden is nu getrechterd; jammer.

Woonserviceconcept
Prima nota, maar nog niet concreet genoeg.
Goed dat we ons inspannen om de mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen.  Mooi dat de zorg zo dicht mogelijk bij de mensen in de buurt komt.
Maar hoe gaan we dit realiseren. Het college komt met een plan van aanpak en dat zien we met belangstelling tegemoet.

Reacties op 'Raadsvergadering 04 november 2008'