Klinkt er in 2015 nog muziek in Leusden?

logo DWSvrijdag 14 november 2008 21:59

Leusden bezuinigt op muziekonderwijs.
Eerst de muziekschool en nu zijn ook de muziekkorpsen aan de beurt. Wat ons betreft een disonante toon.

Er moet mij iets van het hart….
Ik ben geen muzikant, maar geniet van de gaven die anderen op dit gebied hebben.
In Leusden worden de kansen echter steeds kleiner om het latente talent te ontwikkelen.
Bij het aantreden van het nieuwe college werd meteen het einde ingeluid van de muziekschool. Tweederde van het budget wegsnijden betekent gewoon: einde verhaal.
Inmiddels is het ook duidelijk te zien, want de letters zijn van de muur afgehaald en er hangt nu een groot bord waarop staat ‘kunstgebouw’.  Misschien niet eens zo’n rare naam want de coalitie heeft een kunstje uitgehaald. Op dit punt zou ik nog wel een noot willen kraken met de verantwoordelijken.
Maar dit is nog niet het hele verhaal, want het gaat verder. In de raad van 4 november stonden de muziekkorpsen ter discussie. Mooie nota, veel woorden en daden.
De beide muziekkorpsen van Leusden moeten een toontje lager zingen, want ze worden vanaf 2010 bijna met een derde gekort op hun subsidie. Wat is er aan de hand?
Mijn fractie kan en wil hier niet mee leven. Zowel ‘Lisiduna’ als DWS (Achterveld) zorgen voor de opleiding van ons jeugd. Daarnaast ondersteunen ze vele activiteiten die in de gemeente worden georganiseerd. We willen ze niet missen!
Echter ons amendement had geen kans van slagen. Nee, we moeten geen verschil maken tussen de organisaties op het gebied van kunst en cultuur; het valt eigenlijk wel mee, want ze kunnen een beroep doen op andere subsidies en  nog andere nietszeggende argumenten werden de ether in geslingerd.
Het kan toch niet zo zijn dat deze beide korpsen minder subsidie krijgen, omdat er andere instanties zijn die ook geld moeten krijgen?
Je moet wel lef hebben om deze bezuiniging door te voeren.
De discussie was niet voor niets want het besef begon te leven dat dit eigenlijk niet kan. Inderdaad, als blijkt dat beide korpsen minder geld  krijgen, dan moeten we wat doen.
Mijn fractie loopt niet graag voor de muziek uit, maar in dit geval was het de juiste toon.

Met een muzikale groet,

Jan Overweg