Biezenkamp en MFC Atlas

dinsdag 07 juli 2015 20:13

Historie

Ruim 10 jaar geleden zijn diverse afspraken gemaakt rond de ontwikkeling van De Biezenkamp en de bouw van een MultiFunctioneelCentrum (MFC) in de Biezenkamp.

In dat MFC Atlas zouden in elk geval de drie scholen De Brink, de Rossenberg en De Kleine Beer gehuisvest worden.

Betrokkenen bij alle bouwafspraken waren de Woningstichting (WSL), eerst Proper Stok en later Heijmans, de gemeente en Beweging 3.0. Uiteraard zaten meer partijen aan tafel omdat in het MFC scholen en andere voorzieningen gevestigd zouden worden.

Voor de Biezenkamp wordt een Samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de WSL en Heijmans, Beweging 3.0 en de gemeente. Heijmans wordt de ontwikkelende bouwende partij omdat zij de aanbesteding hebben gewonnen. In de overeenkomst worden afspraken gemaakt over ontwikkeling en realisatie van het programma in de Biezenkamp en ook over de bouw van MFC Atlas.

Bij MFC Atlas zouden volgens deze afspraken dure appartementen gebouwd worden.

Overeenkomstig de afspraken in de Samenwerkingsovereenkomst geeft de WSL in 2011 aan de bouw van dit MFC te gunnen aan Heijmans. Gemeente en WSL hadden in 2010 expliciet bepaald dat dit mogelijk aanbesteed moest worden. Europees aanbesteden was nu echter niet nodig aangezien de bouwsom onder de drempelwaarde lag. Nationaal aanbesteden was nog wel steeds verplicht. Het toenmalige college stemde in met deze constructie. Heijmans gaat het MFC bouwen, geen aanbesteding, aldus de afspraak in november 2011.

Vertraging in de uitvoering

Vervolgens gaat gebouwd worden, maar er ontstaan in 2012/2013 door de crisis problemen. Heijmans geeft aan de woningen bij het MFC in deze vorm niet te kunnen bouwen omdat dure appartementen onverkoopbaar zijn.

Ook in de rest van de Biezenkamp ontstaan problemen. Vertraging doordat met bewoners van Ossensteegje 5 geen overeenkomst kon worden bereikt. Maar ook vertraging doordat Heijmans de appartementen in de geplande nieuwbouw op de plaats van het U-blok niet verkocht krijgt.

Dit alles leidt tot een bouwput in de Biezenkamp, waar oude en nieuwe bewoners en winkeliers uiteraard erg ongelukkig mee zijn. Daarom vanuit al deze mensen met de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2014 een duidelijke noodkreet: “Gemeenteraad, doe hier wat aan!”

Weer aan de slag

In vervolg op de aanzet vanuit het vorige college gaat het nieuwe college verder met de ontwikkeling van dit gebied. Er worden nieuwe afspraken gemaakt om e.e.a. vlot te trekken.

De Woningstichting blijft ontwikkelaar van het MFC en neemt de rol als ontwikkelaar van appartementen over van Heijmans. Maar dan geen dure appartementen meer maar sociale huurappartementen. WSL en Heijmans komen daarbj overeen dat Heijmans wel de bouwer blijft, van het MFC en van de appartementen. Verder wordt afgesproken dat de gemeente na oplevering eigenaar wordt van het MFC. De WSL zag dat vanwege ervaringen met Antares voor dit MFC niet meer zitten.

Er ontstaat dus een nieuwe situatie rond het MFC Atlas met nieuwe bouwkosten. Geen winstgevend project maar meer een situatie van het beste er van maken.

Naast de Jumbo wordt gestart met de bouw van Alberik. Het U-blok wordt niet meer afgebroken maar zal gerenoveerd worden. Naast het U-blok wordt een nieuw pand gebouwd, waarin de Lidl komt te zitten. Bij al deze plannen is een Klankbordgroep intensief betrokken.

Aanbesteding MFC Atlas

In de raad van 9 juli 2014 wordt besloten verder te gaan met de bouw van MFC Atlas en in te stemmen met de financieringsconstructie hiervan. Concreet houdt dit in dat de WSL ontwikkelt, dat Heijmans aannemer blijft en dat de gemeente na oplevering eigenaar wordt en de exploitatie voor zijn rekening gaat nemen.

De WSL is hierbij dus verder gegaan met Heijmans als aannemer en heeft niet opnieuw Europees aanbesteed, wat minimaal een half jaar vertraging op zou leveren. Dit heeft het college de raad voorgelegd en een meerderheid van de raad heeft hiermee ingestemd.

De raad had drie belangrijke redenen om te kiezen voor dit snelle traject:

1. de bouw van de drie scholen vroeg om spoed, omdat deze gebouwen in 2017 niet meer veilig en onderwijskundig toereikend genoeg waren om de kinderen te huisvesten;

2. de gemeente had een subsidie van € 600.000,- gekregen om extra onderwijsvoorzieningen te realiseren zodat wordt voldaan aan de norm voor frisse scholen B. Om dit geld binnen te halen moest voor 1 januari 2015 gestart worden met de bouw van het MFC;

3. bewoners en direct omwonenden van de Biezenkamp zijn de afgelopen jaren erg aangetast in hun woongenot en het was zaak om hier zo snel mogelijk verandering in aan te brengen.

Een groot maatschappelijk belang dus.

De accountant heeft vanuit zijn rol geoordeeld dat het niet rechtmatig was om niet aan te besteden. Hij heeft dit aan de raad gemeld, meer acties hoeft een accountant hier niet op te ondernemen. De WSL is weliswaar de opdrachtgever die wel of niet aanbesteed, maar volgens de EU regels moet de gemeente daarop toezien en zo nodig corrigeren.

Het enige risico van het niet doen van een aanbesteding is dat een ondernemer zich geschaad voelt in zijn belangen. Het college heeft echter, gezien de historie die er al lag rond de bouw van het MFC maar met name gezien het grote maatschappelijke belang gekozen voor deze werkwijze en de WSL niet op de vingers getikt. Gekozen is voor het grote belang van veel Leusdense inwoners in dezen. Daarom heeft een meerderheid van de raad hier mee ingestemd.

Uiteraard volgt de raad de regels rond aanbesteding, maar soms liggen de zaken minder eenvoudig dan sommigen doen vermoeden. Het college heeft zijn nek uitgestoken, ruimte gecreëerd voor betrokken partijen om verder te gaan en zo hopen we in 2017 toch een prachtige Biezenkamp te hebben!

Karolien Pouwels

Reacties op 'Biezenkamp en MFC Atlas'