Raadsvergadering 11 juli 2013 – voorjaarsdebat

tegenbegrotingmaandag 29 juli 2013 19:50

Het laatste voorjaarsdebat van deze periode. Er ligt een flink bezuinigingsvoorstel van het college. Met een aantal bezuinigingen zijn we het niet eens. Ook wordt er een voorstel gedaan om de raadsvergoeding te verlagen en een voorstel mede namens ons om nog eens extra te bezuinigen op het ambtelijk apparaat (gemeentehuis).

Elke fractie krijgt 7 minuten (in de bijlage onze bijdrage) , maar de burgemeester is niet streng. De bijdrages zijn kort, maar de interpellatie maakt dat het toch niet binnen de tijd past. Goed dat er ruimte is voor debat, want daar gaat het om in de raad.
Een bijzonder debat voor ons, want we dienen samen met een aantal partijen een tegenbegroting in. We stellen voor om ruim 6 ton anders te bezuinigen dan het college voorstelt. En het lukt na een kleine wijziging om dit voorstel er door te krijgen. Op de VVD na gaat iedereen mee. In de bijlage het wijzigingsvoorstel en in een aparte bijlage de bedragen.

Communicatie
De wijziging heeft te maken met de communicatie. Het college wil vanaf 2015 alleen nog digitaal communiceren. Dit gaat ons te ver. Daarom het voorstel om voor de burgers die nog niet zo ver zijn wel op papier door te gaan. Maar de burgemeester vindt dit niet nodig. Er zijn mogelijkheden genoeg om toch de informatie te verkrijgen. De stukken liggen bijv. in het gemeentehuis en er wordt nagedacht over het aanboren van andere informatiekanalen. Ze verzekert de raad dat de burgers goed geïnformeerd zullen blijven. Dit halen we uit ons voorstel en laten we ten goede komen op de bezuiniging op het welzijnswerk.

Raadsvergoeding
In alle kranten heeft het al gestaan: D66 komt met een voorstel om te bezuinigen op de raadsvergoeding. Groen Links blijkt echter de indiener te zijn en zij verdedigen te vuur en te zwaard dat dit een goed signaal is. Het CDA geeft flink tegenwicht, waardoor het fifty, fifty dreigt te worden.
Uiteindelijk geven wij de doorslag: we doen niet mee aan deze symboolpolitiek. We willen wel een voorstel ondersteunen dat een advies geeft aan de nieuwe raad, maar tijdens deze raadsperiode doen we niet mee. We moeten de spelregels tijdens het spel niet wijzigen.
Het voorstel haalt het dus niet. Goed om hier nog eens goed over door te denken. Het geld is niet de drijfveer om dit werk te doen, maar het geeft wel mogelijkheden om meer ‘vrije tijd’ te kopen voor het politieke werk.

Motie bedrijfsvoering gemeentehuis
Er is al veel bezuinigd op het ambtelijk apparaat en de laatste bezuiniging is nog niet helemaal afgerond. Toch kiezen we ervoor om toch ook weer pijnlijke maatregelen te nemen in het gemeentehuis. Bij een bezuiniging van 2,3 miljoen kunnen we niet voorbijgaan aan ons eigen dienst. Het college is hier niet blij mee en geeft aan dat dit teveel is. We gaan risico’s lopen als gemeenten als we het nog met minder mensen moeten doen. We blijven echter bij ons standpunt en horen graag welke risico’s we gaan lopen. We kunnen dan evt. passende maatregelen treffen.
Hiermee maken we de helft van de verhoging van de OZB ongedaan. In plaats van 10 euro gaat de OZB nu gemiddeld 5 euro per woning per jaar omhoog. Dit is koren op de molen van de VVD want die zijn principieel tegen de verhoging van de OZB. Onze fractie denkt daar genuanceerder over, maar we willen niet dat het een soort melkkoe wordt.

Tevreden kijken we terug op dit debat. We hebben ons hard gemaakt voor de zorgverzekering van de minima, het onderwijs, het milieu de recreatie en het hondenpoepbeleid. En dit is gelukt. Tevreden gaan we het zomerreces in.

01a aangenomen amendement Kaderbrief1,7 MBapplication/pdfdownload
01b aangenomen motie bedrijfsvoering556,5 kBapplication/pdfdownload