Kaders ontwikkeling Sociaal Domein

sociaal-domein-21zaterdag 13 juli 2013 21:34

Het college heeft kaders gemaakt voor het sociale domein, want er gaat veel veranderen.
Hoe kunnen gemeenten de invoering van de Participatiewet, de verbreding van de Wmo op het gebied van ondersteuning,
begeleiding en verzorging en de transitie van jeugdzorg slim en goed implementeren?
Karolien Pouwels was het niet met alle voorgestelde richtlijnen (kaders) eens. Hierbij haar bijdrage.

Allereerst mijn complimenten aan alle betrokkenen in het gemeentehuis voor de voortvarende wijze waarop op het terrein vna het Sociaal Domein gewerkt wordt. Een enorme uitdaging, waar in de toekomst veel gelden omgaan en waar de hele samenleving iets van zal merken. Goed te horen hoe actief Leusden in dezen mee acteert. We stellen nu de kaders vast, die we in hoofdlijnen delen. We hebben echter nog wel een aantal opmerkingen en menen dat ook extra kaders nodig zijn, daarom zullen we met een amendement komen.

In de kaders stond dat wederkerigheid een belangrijk punt is in de transformatie. Dit willen wij juist graag weglaten. Enerzijds is wederkerigheid een stukje sociaal fatsoen dat je doet als dat mogelijk is, anderzijds heeft ieder recht op ondersteuning als hij dat nodig heeft. De uitspraak ‘Voor wat hoort wat’ is wat mij betreft geen basis onder het Sociaal Domein. (2)

Verder vinden wij het belangrijk dat de héle samenleving langzamerhand de transitie tussen de oren gaat krijgen; degene die hulp vraagt, maar nadrukkelijk ook de gezonde burger die best wat voor een ander kan doen. Daarom benoemen we in het amendement de informatievoorziening als belangrijk punt. (3)

Goed uitgangspunt is dat rekening wordt gehouden met de capaciteiten van de aanvrager; kan hij zelf z’n ondersteuning regelen, financieel en organisatorisch, of moet hij een handje geholpen worden. Kan iemand het niet zelf of heeft ‘ie er het geld niet voor, dan wordt hulp geregeld. En andersom, wie zich redt wordt hooguit de juiste weg gewezen en die komt er wel.

We hebben al eerder de leidende principes voor de jeugdzorg vastgesteld. Naar onze mening stonden daar toch een aantal duidelijke uitgangspunten in, die bij de kaders vna het Sociaal Domein ook gewoon terug zouden moeten keren.

Daarom hebben we een aantal zaken daaruit nog toegevoegd:

-          Preventie en vroegsignalering zijn de basis -> zeg maar, voorkomen is beter dan genezen. Dat is wat kort door de bocht, preventie is maar een klein onderdeel uit het hele brede sociale terrein, maar we willen hem toch graag benoemen en niet uit het oog verliezen.

-          Ook het uitgangspunt ‘lokaal wat lokaal kan’ willen we graag benoemen in de kaders. Natuurlijk, Leusden is niet heel groot en veel moet vooral regionaal of zelfs bovenregionaal ingekocht worden, maar ons vertrekpunt ligt wel hier. En bij dat inkopen van professionele ondersteuning hechten wij veel waarde aan de kwaliteit van de te leveren zorg: daarom hebben we duidelijk benoemd dat niet alleen kosten een criterium zijn, maar eerst ook de kwaliteit van de zorg.

-          Tenslotte willen we als raad voldoende grip kunnen houden op het hele dossier van het Sociaal Domein. Er gaan straks afspraken gemaakt worden in Leusden, met regionale en bovenregionale partners: daar willen we zicht op houden, het moet voor ons eenvoudig te volgen en toetsbaar zijn. We willen voorkomen dat de financiële en de sociale portefeuille naar elkaar kunnen verwijzen en voor ons ongrijpbaar worden. Wij hebben gemeend dit met de vorm van contractmanagement te kunnen vatten.

TitelBestandsgrootteMIME-type
07-10 amendement kaders ontwikkeling sociaal domein65,8 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Kaders ontwikkeling Sociaal Domein'