Raadsvergadering 17 februari 2011

sporthal1zaterdag 19 februari 2011 21:17

Spannende raadsvergaderingen met twee grote onderwerpen: Fietspad Leusden-Achterveld en 2e sporthal. Het inkoopbeleid komt ook nog even ter sprake, maar daar zijn we het wel over eens. Daar waar kan (binnen wettelijke mogelijkheden) moeten Leusdense ondernemers een kans krijgen.
Onze nieuwe griffier, Jolien Houtman, wordt beëdigd.

Insprekers
Twee insprekers over het fietspad. Dhr. Kranenburg (inderdaad, nu live) geeft als eerste als expert aan wat er aan de hand is. Zijn conclusie: het fietspad is onderwerp van een politiek spel geworden en is niet gebaseerd op goed onderzoek. De veiligheid zal niet toenemen, maar afnemen. Het middel is erger dan de kwaal.

Als tweede Dhr. Scheffer van Stichting ‘De boom’.  Hij heeft aanvullend onderzoek laten doen waaruit blijkt dat de modderbeekvariant  de ecologie en de natuur geweld zullen aandoen. Hij adviseert om de Asschatterweg variant te kiezen.  Ik heb mijn twijfels bij de onafhankelijkheid van dit onderzoek. Wie betaalt bepaalt.

Actualiteit
Het onderwerp  fietspaden was een dankbaar onderwerp. Gerrit Kroeze van het CDA gaf aan dat op het fietspad naast ‘De Hessenweg’  leerlingen met tractoren rijden. Levensgevaarlijk. Hij is op onderzoek uitgegaan en kwam erachter dat deze naar Het Lodenstein college gaan.  Op zich is dat niet verboden, maar via het fietspad is wel heel vreemd. De burgemeester zal dit doorgeven aan de politie.

Karolien vraagt naar de bouwweg die aangelegd is bij ‘De lockhorsterweg – Dorresteinseweg’. Hier kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. De wethouder geeft aan dat de aannemer hierop geattendeerd is. Ik vind dat hij het gemakkelijk afschuift. Fietspaden en wegen binnen de gemeente zijn toch de verantwoordelijkheid van de gemeente?

Ook stelt Karolien de parkeerproblematiek bij Philadelphia, Arnhemseweg, aan de orde. Dit wordt erkend door de wethouder en hij zal in overleg bekijken wat er mogelijk is.

De PvdA stelt de kapvergunningen in de Tabaksteeg aan de orde. Er was een toezegging dat twee oude bomen zouden blijven staan. Toch is er een kapvergunning afgegeven. De wethouder geeft aan dat hier inderdaad iets fout is gegaan. Dit had niet mogen gebeuren.

Joost van Herpen (PvdA) stelt zich kritisch op als het gaat om de uitlatingen van het college over de ‘winst in de tabaksteeg’. Hij vindt dit eenzijdige informatie, daar we allemaal weten dat we ook flinke tegenvallers hebben. De burgemeester belooft om in het vervolg evenwichtige informatie naar buiten te brengen.

Ooievaarshorsterweg wordt toch verkocht.
Ik geef een compliment aan het college dat we als raad vooraf geïnformeerd zijn.  We hoefden het niet in de krant te lezen. Goed dat de hertaxatie is gedaan. Jammer dat het niet meer opgeleverd heeft. Jammer dat het college geen extra actie ondernomen heeft voor de tentenmakerij.  Nu komt het erop aan of de huurder voldoende beschermd is. We zullen dit in de gaten houden.
De historische waarde is verzekerd heeft het college aangegeven. Daar zullen we hen en de nieuwe eigenaar aan houden!

Fietspad Leusden-Achterveld
We doen nog een poging om de Asschatterweg variant te voorkomen.
Onze bijdrage puntsgewijs:

1. Modderbeek variant heeft het niet gehaald.
  2. Asschatterweg ook niet en als Groen Links consistent blijft, haalt hij het ook niet.
  3. Door staken van de stemmen kregen we tijd.
  4. Wij blijven bij ons standpunt dat de beste oplossing als besloten is. Snelheidsbeperkende maatregelen en fietsstroken op het eerste stuk.
  5. Beide varianten bieden geen oplossing voor de veiligheid van de gebruikers Asschatterweg.
  6. Dan het coalitieakkoord.
  7. Naar de letter staat er:  Er wordt  in deze bestuursperiode een fietspad tussen Leusden en Achterveld aangelegd. ….. onderdeel van de uiteindelijk keuze is in elk geval de verbetering van de verkeersveiligheid van de Asschatterweg.
  8. Naar de geest staat er dat doel is om de veiligheid van de gebruikers van de Asschatterweg willen verbeteren.
  9. Coalitie ben je met z’n allen en u zegt: die uitleg accepteren we niet.
  10. Dit is voor ons reden om te bewegen in de richting die in lijn ligt met onze bijdrage.
  11. Wij dienen een amendement in voor een sobere ‘Modderbeek variant’.
  12. Argumentatie:
    1. U wilt dat wij kiezen, nu dat doen wij.
    2. We kiezen voor de sobere variant, zonder toeters en bellen. Fietsers een alternatief voor de Asschatterweg. Ze kunnen er voor kiezen.
    3. We krijgen een mooi recreatief fietspad – winst voor Leusden!
    4. Wij willen voorkomen dat de Asschatterwegvariant wordt aangenomen. Veiligheid wordt slechter i.p.v. beter.
    5. Het scheelt geen tonnen, maar miljoenen!
  13. Afsluiting speciaal voor Groen Links!
    1. Steun dit amendement want u krijgt wat u wilt.
    2. De Groen Links vlag in Achterveld ‘fietspad langs Modderbeek’ wordt werkelijkheid.
    3. U voldoet aan uw verkiezingsprogramma en uiteindelijk zit u daarvoor.
    4. U nam tijd om na te denken. Gun dat ook aan de ChristenUnie-SGP
    5. U wilt het coalitieakkoord nakomen, nu dat kan!
    6. Geen schoonheidsprijs voor het proces, maar het resultaat telt!

GroenLinks ging echter niet overstag. Volgens Jan van de Horst hadden ze al in december voor de Asschatterwegvariant moeten stemmen. Er moet een fietspad komen, dan maar de variant die ze liever niet willen.

Onbegrijpelijk en ongeloofwaardig. GroenLinks kiest voor een variant die ze zelf onveilig vinden. De druk vanuit de collegepartijen is kennelijk zo groot dat hun principes over boord zetten. Liever de collegepartijen gerieven dan de veiligheid van de Leusdense weggebruikers waarborgen.
De VVD en het CDA zijn heel stil. Zij hebben hun werk gedaan en laten GroenLinks spartelen.
D66 en de PvdA gebruiken dezelfde argumenten als ons. Ze drijven de spot met de 2 ton die de provincie aandraagt – Hiervan kunnen we 178 meter fietspad aanleggen, terwijl we zo’n 6 km moeten doen.
Leusden 90 neemt het standpunt in dat er helemaal geen fietspad meer moet komen gezien de financiële situatie van Leusden. Hiervoor dienen ze samen met D66 een amendement in.
De stemming wijst uit dat de Asschatterweg variant wordt aangenomen.

Coalitieakkoord.
Dan gaat dhr. Piersma van het CDA staan. Hij vindt dat de partijen die tegengestemd hebben zich niet aan de afspraken houden van het coalitieakkoord. Ine Kerkhof en ik reageren furieus. Hoezo? Wij hebben toch gekozen voor een variant! Het akkoord zegt toch niet dat we allemaal dezelfde variant moeten kiezen.
Ik verwijt dhr. Piersma dat hij aan machtspolitiek doet. Uiteindelijk grijpt de burgemeester in en stopt de discussie.

Marc van den Tweel, VVD geeft een wat evenwichtige reactie. Hij geeft aan dat we nog maar eens goed moeten nadenken over de consequenties. Wordt vervolgd dus.

2e sporthal
Het tweede grote onderwerp, maar het krijgt veel minder aandacht. Het CDA dient samen met ons  PvdA en GroenLinks een amendement in dat er op neer komt dat we het liefst een 2e sporthal willen die ons niets kost. We hebben een mooie sporthal ‘De Korf’.  Een tweede is mooi, maar we hebben het geld er eigenlijk niet voor.

Karolien vraagt extra aandacht voor de kinderen van de drie scholen die nu sporten  in sportzaal ‘De Meent’. We willen niet dat groepen kinderen van de scholen door heel Leusden moeten fietsen om te kunnen sporten. De wethouder geeft aan dat dit niet het geval is. Hij zal een overzicht maken waarop te zien is welke scholen waar sporten. Hij geeft daarbij aan dat  sportzaal De Meent voor de scholen eigenlijk overbodig is, daar ze allemaal kunnen sporten in De Korf.

Leusden90 wil de hele zaak uitstellen gezien de financiële situatie. Hier is echter geen draagvlak voor. Laten we eerst maar eens kijken wat het gaat kosten.

Het voorstel wordt geamendeerd aangenomen. Alleen Leusden90 stemt tegen.

Inkoopbeleid
Het inkoopbeleid is opnieuw op papier gezet. Als raad hebben we aangegeven dat we de Leusdense ondernemers zoveel mogelijk kansen willen geven. Dit is goed verwerkt in het beleid. Samen met de PvdA vragen we extra aandacht voor de positie van verbonden  partijen, zoals RWA/Amfors. Hier werken bijv. leusdenaren die zonder hulp geen werk kunnen vinden.   Het zou goed zijn als we deze partijen extra mogelijkheden zouden kunnen geven. De wethouder geeft aan dat dit ook de bedoeling is, maar niet tegen elke prijs.
Helaas haalt dit amendement het niet.

TitelBestandsgrootteMIME-type
amendement fietspad asschatterweg-modderbeek - def55,5 kBapplication/msworddownload
Amendement onderzoek tweede sporthal33,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsvergadering 17 februari 2011'