Raadsvergadering 23 september 2010

hamersveldsewegdonderdag 30 september 2010 22:20

Eigenaren ‘Hart van Leusden’ presenteren toekomstplannen Hamershof; Boswachter hoeft niet te vrezen voor antennemast; minimabeleid van tafel; Hamersveldseweg-Noord kan verder uitgewerkt worden; inspraak Spieghel levert geen problemen op; Re-integratiebeleid wordt beter gevolgd.

Hart van Leusden
Voor de raadsvergadering bood de’ vereniging van eigenaren van bedrijfsruimten in het hoofdcentrum Leusden’ een krant aan met daarin de plannen van de eigenaren om het ‘hart van Leusden’ een nieuw gezicht te geven. Prima initiatief dat we als gemeente van harte toejuichten. We zien uit naar de uitvoering.

Inspraak burgers
De raadsvergadering start met een nieuw element, nl. de inspraak van burgers. Er is een inspreker voor het onderwerp ‘bestemmingsplan Spieghel’ en een inspreker namens de zgn. groep ‘Kop van zuid’. Beide verhalen zijn in de informatieronden ook gehouden, dus het brengt weinig nieuws. Toegevoegde waarde van dit nieuwe onderdeel van de raad is mij nog niet zo duidelijk.

Actualiteit
In de actualiteit zijn er veel onderwerpen. Wij hebben er 4. Karolien vraagt waarom het wijkcentrum ‘Claverenblad/Wildenburg’ gesloten is, terwijl er van het oranjefonds subsidie beschikbaar is gesteld. De wethouder geeft aan dat evaluatie heeft opgeleverd dat er te weinig behoefte was aan dit centrum. De communicatie geeft wel te denken, maar dan moeten we vooral in de richting kijken van ‘stichting Welzijn’ Leusden. Jammer dat dit centrum is gesloten.
Zelf vraag ik naar de vergunningsaanvraag van de Antennemast aan de Boswachter. De wethouder geeft aan dat deze vergunning geweigerd zal worden als de aanvraag er komt. Waar hij dan wel moet komen is nog niet duidelijk, maar aan de Boswachter kan het in ieder geval niet. Goed nieuws, want wij willen deze masten niet in de bebouwde kom.
Het monumentenbeleid was even in het nieuws n.a.v. een sloopaanvraag in Achterveld. Jammer dat het beleid er nog niet is. De wethouder deed de toezegging, na enig aandringen, om binnenkort met nieuw beleid te komen.
Tot slot heb ik gevraagd naar de discussie ‘Is Leusden af?’ Voor de verkiezingen zijn we hier aan begonnen, maar het is nooit afgemaakt. Het presidium zal hier naar kijken en met een voorstel komen.
De VVD vroeg aan het college om de weekendterreur aan te pakken. Ze willen meer blauw op straat. Op zich een goed onderwerp, maar de oplossing was niet die van de burgemeester. Zij gaf aan de ‘politie in burger’ beter werkt.

Minima
Dit onderwerp ging van tafel, omdat het beleidsstuk nog niet compleetwas.
Karolien verwoordde het standpunt van de hele raad. Daarnaast gaf ze de wethouder nog wat tips mee om het voor de minima in Leusden nog wat beter te maken.
De minima gaan er niet op achteruit hebben we afgesproken. Het college kan opnieuw aan de slag om onze beloften aan de minima waar te maken.

Hamersveldseweg-Noord of HamersGELDSEweg
Dit onderwerp gaf de nodige gespreksstof. D66 zette in op het ‘parkietenzand’ en wilde een stevig onderzoek naar de ondergrond van de nieuwe weg.  De wethouder deed een toezegging voor dit onderzoek, dus een wijzigingsvoorstel was overbodig.
Sommige partijen hadden kritiek op de communicatie. Daar ben ik het niet mee eens. De communicatie is goed geweest, alleen als er uiteindelijk een plan gemaakt moet worden, kun je het niet iedereen naar de zin maken.
Ik heb ingezet op de kritiek van de ‘Kop van zuid’. Daar leeft veel onvrede, angst en boosheid. We hadden een motie achter de hand, maar de wethouder zei toe dat ze extra aandacht voor deze groep zou hebben bij de verdere uitwerking.
De weg heeft al veel geld gekost en zal nog veel kosten. Laten we hopen dat de naamsverandering naar Hamersgeldseweg niet nodig is.

Spieghel
Hier heb ik aardig wat energie in gestoken. Samen met Jan van de Horst van Groen Links heb ik eigenaren van grond in dit gebied bezocht om te luisteren naar hu n bezwaren.  Ook hebben we de wethouder bevraagd op de dilemma’s.  Na hoor en wederhoor konden we  met het college meegaan. De inspraakreacties zijn op een goede manier van een tegenreactie voorzien en wij zijn het eens met de antwoorden.
Overigens kan ik mij het gevoel van de eigenaren wel voorstellen. Je hebt een stuk grond dat dan net niet in het ontwikkelingsgebied ligt en dan mag je er niets mee, terwijl je buurman wel mag ontwikkelen. Toch is het goed om grenzen te trekken, zodat we ons buitengebied op een goede manier beschermen.

Re-integratiebeleid
De rekenkamer heeft een onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de het re-integratiebeleid. In vergelijking met andere gemeenten doet Leusden het goed. Maar het echter effect van het beleid komt niet transparant in beeld. Via een wijzigingsvoorstel hebben we geregeld dat het college beter gaat rapporteren over het effect van het re-integratiebeleid. Er gaat veel geld in om, dus we willen weten hoeveel mensen via dit beleid aan werk komen of een stap gemaakt hebben op de re-integratieladder.

Reacties op 'Raadsvergadering 23 september 2010'