“Zoek de vrede voor het dorp”

fractie op gemeentehuis in vergadering.jpgdonderdag 10 februari 2022 09:07

Vroeger sprak de burgemeester een ambtsgebed uit aan het begin van de raadsvergadering. Dit gebed omvatte een vraag om wijsheid en plichtsbesef, gericht op de belangen van de inwoners. Zo’n ambtsgebed kennen we in Leusden al lang niet meer. In Nederland beginnen nog maar een paar gemeenten zo hun raadsvergadering. Niettemin bidden velen voor de raad. De ChristenUnie-SGP doet dit regelmatig.

Onze fractie komt voor elke raadsvergadering eerst bijeen om te bidden voor Leusden, voor de burgemeester en alle deelnemers aan de vergadering, voor een goede en eerlijke besluitvorming en een respectvolle vergadering.

Wijsheid
Elders in Leusden bidden anderen ook voor ons gemeentebestuur. Er is een Leusdense gebedsgroep die regelmatig bij elkaar komt en ook bidt voor de raad en de hele gemeente.
Ook in aanloop naar verkiezingen komen we als ChristenUnie-SGP bijeen om te bidden. We vragen of de uitslag tot een zegen mag zijn voor Leusden. We vragen of er dienstbare, wijze mensen mogen gekozen worden die de juiste besluiten nemen voor onze gemeente.

Rustpunt
Dit doen we, als leden van de ChristenUnie en van de SGP, omdat wij ons afhankelijk weten van God. Omdat het gebed een fijn rustpunt is in een gejaagde wereld waarin een hoge scoringsdrang ons soms voortjaagt. We bidden overigens niet of al onze voorstellen aangenomen worden. Nee, we vragen om het beste voor onze inwoners. Daaraan leveren wij als ChristenUnie-SGP graag een bijdrage, samen met alle andere raadsleden.

Verbinding
Wij delen als fractie ons geloof. Dat uit zich onder meer in ons gezamenlijk gebed voor dorp en bestuur. Dat dragen we ook over van vertrekkende aan komende mensen. Ook nu we een fractievoorzitterswisseling hebben na zoveel jaar. Ieder doet het politieke werk op zijn of haar eigen manier, legt eigen accenten. Maar ons gezamenlijk startpunt is de open Bijbel. Daarom beginnen we iedere vergadering met gebed en een wijze raad uit de Bijbel. Dat verbindt, dat relativeert en dat motiveert ons.

Zegen
We geloven dat de Bijbelse regels, die God indertijd aan zijn volk gaf, ook vandaag de dag goed nieuws zijn voor ieder mens. Daarom vinden wij het mooi om die steeds weer te herlezen. En om ons door deze goede boodschap van vrede en hoop te laten leiden in onze politieke beslissingen. We hopen in maart op gezegende gemeenteraadsverkiezingen. Graag sluiten we daarom af met Filippenzen 4 vers 6: “Maak je geen zorgen, maar vraag God alles wat je nodig hebt. Bid tot God, wat er ook gebeurt. En dank Hem altijd. Dan zal God zijn vrede aan jullie geven”.

Karolien Pouwels-Koopman, huidig fractievoorzitter  karolien@cu-sgp.nl en Mark van der Kooi, lijsttrekker ChristenUnie-SGP, mark@cu-sgp.nl

Dit artikel verscheen eerder in de Leusderkrant