Raadsvergadering 12 december

manitobamaandag 23 december 2013 09:31

Een zaal vol met mensen die met name voor Tabakssteeg komen. Maar ook andere onderwerpen: jeugdgemeenteraad, omgaan met geheime stukken, moet Manitoba toeristenbelasting gaan betalen en vanzelfsprekend de actualiteit waarin weer de Biezenkamp naar boven komt. Een mooie raadsvergadering met veel debat. Aan het einde van de vergadering komt Leusden 90 met een mededeling.

Actualiteit

De actualiteit blijft wat ongrijpbaar. Dit keer weer de overvolle ondergrondse bakken voor plastic. Volgens de wethouder een teken van succes, maar wel vervelend. Zowel wij als D66 brengen De Biezenkamp in. Er was een avond met de bewoners van Tolgaarde. Deze waren op z’n zachts gezegd ‘not amused’. Het gaat hun met name over de overlast die de jongeren geven in het weekend en de bouwvallen die tegenover hen staan. Beide onderwerpen hebben relatie met elkaar. D66 dient een motie in, maar die gaat het niet halen. D66 wil dat de gemeente de gebouwen laat slopen door de sloop voor te financieren. We kunnen ons daar iets bij voorstellen, maar dit voorstel is onhaalbaar. De financiële risico’s zijn te groot. We roepen de wethouder op om haast te maken met de projecten in De Biezenkamp. We hebben als gemeente niet alles in de hand, maar kunnen wel wat druk uitoefenen.

Verkeersplan Tabaksteeg

Een lastig onderwerp omdat er nogal wat meningen zijn over het voorliggende voorstel. Onze fractie worstelt met dit onderwerp omdat we inhoud en proces recht moeten doen. Dit vraagt om uitleg.

We hebben een jaar geleden een adviesgroep ingesteld waarin alle belangen zijn vertegenwoordigd. Er is wat rumoer over de samenstelling van de adviesgroep, maar dit heeft voor ons niet geleid tot het naast ons neerleggen van het advies.

Ook hebben we waardering voor het werk van de tweede groep – BCT - die is ontstaan n.a.v. de busbaan. Ook zij hebben goed werk geleverd. De acties eromheen waarderen we minder, maar die lijken niet direct verbonden te zijn aan de BCT.

Op onze website hebben we onze bijdrage opgenomen: http://leusden.christenunie.nl

We gaan uiteindelijk met overtuiging mee met het advies. Wel willen we graag dat het college nog een keer kijkt of de knip bij het centrum wel nodig is. Het zou mooi zijn voor de ondernemers als dit op een andere manier gedaan kan worden zonder dat de Hekkersdreef een doorgangsroute wordt.

Mijn waardering voor de burgermeester die dit debat op uitstekende wijze geleid heeft.

Ook waardering voor mijn collega Karolien. Ze was inhoudelijk sterk en scherp in het debat. Kijk dat zien we graag.

En ook een compliment aan de raad. Mooi dat we op dit onderwerp unaniem konden zijn. Dit zegt zeker iets over het proces.

Manitoba

De vorige raadsvergadering heb ik de situatie van  de scoutingclub Manitoba onder de aandacht gebracht. Ze kregen een verdubbeling van de OZB aan de broek en vanaf 1 januari moeten ze toeristenbelasting gaan betalen. Gelukkig is de OZB-verhoging ongedaan gemaakt. Het college heeft dit uitgezocht en geconstateerd dat hier een fout is gemaakt.

De toeristenbelasting gaat echter wel door. Het college neemt hierover geen standpunt in. Dit irriteert me, want daar hebben we als raad tot recht op? Mede namens Groen Links, PvdA en D66 dienen we een voorstel in om de scoutingkampen te ontheffen van toeristenbelasting.

Manitoba doet zonder subsidie heel goed werk voor de jongeren in Leusden.

Onderzoek wijst uit dat de scoutingclubs heel wat geld voor de samenleving besparen omdat ze ook jongeren met problemen opvangen.

Dit levert een flink debat op met Leusden 90. Zij vinden dat YMCA ook ontheffing moet krijgen. Dit is inderdaad een lastig punt, maar YMCA lijkt commerciëler te zijn dan Manitoba. Manitoba werkt alleen met vrijwilligers. Ik zeg Leusden 90 toe dat we hiermee aan de slag willen. Wat ons betreft krijgen alle schoolkampen in Leusden ontheffing, maar daar hebben we nu geen dekkingsvoorstel voor. Manitoba heeft nog nooit toeristenbelasting betaald en om die reden willen we hen alvast uitzonderen.

Het CDA heeft goed naar ons geluisterd en geeft aan dat zijn met ons meegaan. Met name het argument dat Manitoba veel doet voor de jeugd ook in het kader van decentralisatie van jeugdzorg geeft de doorslag. Daarmee is het voorstel aangenomen. Manitoba gefeliciteerd!

Jeugd gemeenteraad

Samen met Sylvia den Herder van D66 heb ik een initiatiefvoorstel ingediend om te komen tot een jeugd gemeenteraad. Meerdere gemeenten zijn ons voorgegaan. We zoeken nog wel naar een juiste vorm. Het belangrijkste is dat we aandacht willen krijgen van jeugdigen voor het politieke systeem.

Laat ze maar concrete voorstellen bespreken die in hun belevingswereld liggen.

De raad is enthousiast, maar vindt ons qua tijdsplanning te ambitieus. Ze komen met een wijzigingsvoorstel om het tijdpad op te rekken. Dit vinden we geen probleem. We starten de werkgroep voor de verkiezingen en maken het af na de verkiezingen. Het voorstel wordt unaniem aangenomen. Prachtig!

Geheime stukken

Als gemeenteraad ontvangen we met enige regelmaat geheime stukken. D66 en wij willen daar zo min mogelijk gebruik van maken. Alleen als het financiële belang van de gemeente in het geding is, willen we geheime stukken ontvangen.

Eigenlijk is de voltallige raad het daar mee eens, maar hoe we dit goed geregeld krijgen?

Nu krijgen we een monitor kredietcrisis. Hier staat ook informatie in dat niet geheim is, maar het onderscheid is voor een raadslid lastig aan te brengen. Daarom vragen wij om twee versies. Dit krijgt geen meerderheid omdat men niet teveel werk wil voor het college.

Een tweekleurenversie (arceren het deel dat geheim is) haalt het ook niet. Helaas niet gelukt.

We beraden ons. De volgende keer zetten we de zaak waarschijnlijk gewoon op scherp. We zullen deels niet akkoord gaan met de geheimhouding. Laten er dan maar eens een keer goed induiken.

Als gemeenteraad willen we ons kunnen verantwoorden naar de burgers en dat wordt ons nu deels onmogelijk gemaakt.

Leusden 90

Harry Saalting van Leusden 90 deelt mee dat zijn partij niet mee zal doen aan de verkiezingen die komen. Het lukt hen niet om voldoende mensen te mobiliseren.

Daarmee komt een einde aan een tijdperk waarin Leusden 90 een rol vervulde  van horzel in de pels. Vanaf de jaren 80 kwamen ze op voor transparantie in bestuurlijk Leusden en daar was alle aanleiding toe. De laatste jaren was hun rol wat uitgespeeld. Zo nu en dan konden ze met hun ene stem de doorslag geven.

Als fractie hebben we altijd goed met hen samengewerkt. We zullen ze missen.

Rein van de Berg heeft een bijzonder plaats in mijn hart. Rein was een zeer bekwaam raadslid en zijn ja was ja en zijn nee was nee. Ik ga hem in het bijzonder missen.

Daarmee komt een einde aan het politieke werk in 2013. We gaan met nieuwe energie 2014 onder Gods zegen.

Jan Overweg

12-12 amendement toeristenbelasting CU-SGP73,0 kBapplication/msworddownload
12-12 motie knip Verkeersplan Tabaksteeg Leusden-zuid26,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'Raadsvergadering 12 december'