Teleurstellende ontwikkelingen rond de onderhandelingen

dinsdag 28 maart 2006 20:49

Op 27 maart zijn de onderhandelaars van nagenoeg alle partijen weer bij elkaar geweest in een openbare vergadering. Alleen Leusden90 was er niet bij. Afgesproken moest worden hoe uitgaande van het verslag van de informateur de onderhandelingen verder gevoerd zouden moeten gaan worden. Zou er gekozen worden voor een coalitieprogramma of voor een raadsbrede agenda.

Tijdens deze vergadering bleek dat het CDA, gevolgd door de VVD en de PvdA, gaat voor een coalitieakkoord. Dat is het opstellen van een programmatische overeenkomst tussen de fracties die het college gaan vormen. Dus eerst een keuze voor de coalitiepartners en daarna pas er met die partners uit komen, qua programma.

Genoemde drie partijen onder aanvoering van het CDA vonden dat uit de inventarisatie van de informateur naar voren kwam, dat juist zij met z’n drieën in principe tot een akkoord zouden moeten komen. Argument daarbij was: dit wil Leusden, want er is nagenoeg niets veranderd ten opzichte van de vorige bestuursperiode. Een en ander houdt in dat de onderhandelingen nu verder gevoerd gaan worden tussen deze fracties. Oftewel, alle andere partijen worden uitgesloten.

Ook de ChristenUnie/SGP, die overigens het vorige bestuursakkoord volledig heeft onderschreven en ondersteund, wordt nu buiten de deur gehouden. Deze gang van zaken betreuren wij zeer, want wij hadden graag een bijdrage aan een nieuw bestuursakkoord willen leveren. Nu moeten we afwachten wat er uit komt. Ook inhoudelijk.

Waarvan akte dan maar.

Het geeft ons de ruimte om in de komende periode onze speerpunten op allerlei manieren op de agenda van de raad te krijgen.

Overigens zijn we, ik moet zeggen: ze, er nog niet, hoor. We moeten nog zien of de VVD, de PvdA en het CDA er samen uit komen. Want er zijn controverses genoeg....

We wachten (van de zijlijn) maar rustig af.

Reacties op 'Teleurstellende ontwikkelingen rond de onderhandelingen'