Werkbezoeken jeugdzorg

amerpoortdinsdag 04 juni 2013 21:16

De afgelopen weken zijn we door verschillende instellingen in de jeugdzorg uitgenodigd voor een bezoek. Karolien is op werkbezoek geweest bij Amerpoort, bij een pilot in het Soesterkwartier in Amersfoort en bij jeugddorp De Glind. Door de nieuwe jeugdzorgwet die in 2015 ingaat, gaan alle geldstromen rond zorg voor de jeugd naar gemeenten. Dat heeft nogal wat gevolgen.

In 2015 gaat de bestuurlijke en financiële verantwoordelijkheid van jeugdzorgtaken van het Rijk, de provincies, de AWBZ en de Zorgverzekeringswet overgedragen worden aan de gemeenten. Van tien  geldstromen richting jeugd naar één geldstroom. De financiering verandert, maar ook inhoudelijk wordt gestreefd naar verandering. Er wordt straks ingezet op één gezin, één plan, voorkomen moet worden dat er allerlei verschillende hulpverleners in één gezin komen. De zogenoemde transformatie jeugdzorg. Vanuit gemeenten gaat veel meer ingezet worden op preventie en op het bevorderen van de eigen kracht van de gezinnen. Ook moet de zorg dichtbij en makkelijk toegankelijk zijn. Onderstaande organisaties nodigden de raad uit om iets van hun werk te laten zien en aandachtspunten voor de toekomst mee te geven.

De Amerpoort ondersteunt kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking.Tijdens het werkbezoek kregen raadsleden een rondleiding op een locatie voor dagopvang in Amersfoort . Geschetst werd welke vormen van hulp en begeleiding de Amerpoort biedt en hoe belangrijk dit is voor de doelgroep.

In het Soesterkwartier in Amersfoort draait een proef met de nieuwe manier van werken op het gebied van de jeugdzorg. Daar werkt een jeugd- en gezinsteam vanuit een school, en is daarmee direct bereikbaar voor ouders en leerkrachten. Als ergens een probleem in een gezin dreigt te ontstaan, gaat iemand vanuit dit team er direct op af en wordt naar mogelijkheden van hulp gekeken. In het team wordt bekeken welke hulp het best passend is en zo wordt op snelle wijze vanuit slechts 1 aanbieder hulp geboden. Veelal wordt hiermee escalatie van het probleem voorkomen en zit het gezin sneller weer op de rails. De eerste resultaten van de pilot zijn hoopgevend.

In De Glind worden kinderen opgevangen, die niet meer in hun eigen ‘thuis’ kunnen wonen. Zij wonen dan in De Glind vaak langdurig in een gezinshuis, dus in een gewoon gezin. Men wilde aandacht vragen voor deze mooie vorm van opvang . Een gezin biedt kinderen de meest duurzame context om op te groeien. Daarom wil men ook met hulp van gemeenten een gezamenlijke inspanning plegen om te zorgen dat uithuisgeplaatste kinderen zoveel mogelijk in een gezin terecht komen, en waar mogelijk in hun eigen sociale omgeving. Let wel, het gaat om 44.000 kinderen in Nederland! Raadsleden mochten bij een echtpaar in een gezinshuis lunchen en kregen zo  de gelegenheid alles over het reilen en zeilen van een gezinshuis te vragen. Ik was diep onder de indruk en heb respect voor deze  mensen!

Reacties op 'Werkbezoeken jeugdzorg'