Vervoerskosten bijzonder onderwijs

schoolbuszaterdag 16 februari 2013 15:23

Vervoerskosten leerlingen op politieke agenda (uit Nederlands Dagblad 2013-02-09)
AMERSFOORT - DEN HAAG - Het kabinet moet in gesprek gaan met OV-bedrijven, om ervoor te zorgen dat de vervoerskosten van leerlingen naar met name orthodox-christelijke scholen niet exploderen.

Dat vinden de ChristenUnie-Kamerleden Carla Dik en Joël Voordewind. Zij hebben hierover gisteren vragen gesteld aan de staatssecretarissen Wilma Mansveld (Infrastructuur) en Sander Dekker (Onderwijs).

De ChristenUnie-fractie was gisteren op werkbezoek in Amersfoort en werden daar in gesprekken met de directeur van de middelbare scholen Guido de Brès en Van Lodenstein en mbo-school Hoornbeeck College, opnieuw geconfronteerd met de zorgen over de stijgende vervoerskosten.

De OV-bedrijven stoppen met de zogenaamde sterabonnementen, waardoor volgens de ChristenUnie-Kamerleden de vervoerskosten in sommige gevallen meer dan verdubbelen. Ook is de informatie zeer onduidelijk, stellen Dik en Voordewind, en zijn de aangeboden alternatieven lang niet altijd toereikend. Leerlingen van orthodox-christelijke scholen moeten immers gemiddeld verder reizen dan de meeste andere leerlingen. De problematiek speelt niet alleen in Amersfoort, maar ook in bijvoorbeeld Groningen en Rotterdam.

Voordewind: ‘Alleen al voor Guido de Brès in Amersfoort gaat het om 230 leerlingen die gebruik maken van deze abonnementen. Het betreft vele leerlingen en ouders die moeten heroverwegen of ze volgend seizoen doorkunnen met hun school.’

De regering moet daarom zo snel mogelijk in overleg met de vervoerders kijken wat er mogelijk is om de bestaande kortingen te handhaven. Betaalbaar leerlingenvervoer past bij de essentie van de vrijheid van onderwijs, vindt het ChristenUnie-Kamerlid.

Reacties op 'Vervoerskosten bijzonder onderwijs'