Raadsvergadering 20 december 2012

ploegenmaandag 11 februari 2013 19:23

De laatste raadsvergadering van het jaar met een paar mooie onderwerpen. Archeologie en monumentenbeleid, zwemonderwijs weer terug op de agenda, convenant met stichting ‘De Boom, de woonvisie van de gemeente Leusden en de begroting van Leusden. Een avond vol met debat en een mooie afloop.

Schoolzwemmen
Voor de raadsvergadering wordt een petitie aangeboden waarin staat dat veel mensen uit Leusden graag het schoolzwemmen terug willen. Helaas is dit mosterd na de maaltijd, want als raad hebben we er vorig jaar mee ingestemd dat het niet meer nodig is. Veel kinderen hebben hun diploma al als ze op school schoolzwemmen krijgen.
We grijpen het moment aan om een motie in te dienen. Laten we elk jaar een meting doen hoeveel kinderen er in groep 4 van de basisschool nog geen diploma hebben. Helaas krijgen we geen steun. Het wordt als betuttelend benoemd. Dat andere gemeenten het wel doen is tegen dovemans oren gezegd. We wachten onze tijd af. Laten we hopen dat er dat het in onze waterrijke gemeente geen ongelukken gebeuren.

Actualiteit
Dries Knoppien complimenteert de burgemeester met de mooie tentoonstelling over ‘Hendrik Jan Wolter’ in het koopmanshuis. Een mooi initiatief dat smaakt naar meer. Maar als rasechte VVD-er voegde hij eraan toe dat dit door de samenleving opgepakt mag worden of met andere woorden: geen extra geld.

Ik geef het college namens onze fractie een compliment. In de vorige raadsvergadering hebben we een motie ingediend om de bewoners van de kanaalweg ter wille te zijn. Die heeft het toen niet gehaald, maar het college heeft hem wel uitgevoerd. Er is gesproken met de bewoners en de problemen worden verholpen met een paar kleine aanpassingen. Zo kan het dus ook.

Karolien vraagt waarom 5 mei geen verplichte vrije dag meer is bij de gemeente Leusden. De burgemeester geeft aan dat dit een gevolg is van het nieuwe werken. Als mensen vrij willen op 5 mei, dan kan dat, maar het hoeft niet. Hoe het in andere gemeenten is geregeld, weet ze niet.

Groen Links vraagt naar de voortgang van De Biezenkamp. Wethouder Rolle geeft aan dat alles wordt opgehouden door een onteigeningszaak. Dit kan nog tot eind 2013 duren.
Dat zou jammer zijn, want iedereen kan zien dat deze bouwput niet te lang moet duren.

Woonvisie – onze bijdrage
Dorps, ruimte  en groen! Met plezier gelezen – alsof we ons eigen verkiezingsprogramma lazen.
Mooie teksten over dorpse trekken, sub urbaan, groene wijken ….
Leusden is ruim opgezet en groen. Veel mensen zijn om die reden hier komen wonen.
Daarom geen inbreilocaties. We hebben ons verzet tegen dit soort plannen en zijn dan ook gelukkig met het voorstel dat beoogde project ‘Middenweg’ NIET doorgaat.
Van harte mee eens.
Dan de ouderen.
De notitie geeft aan dat Leusden vergrijst. De woningbehoefte voor ouderen neemt toe.
Van de Duwgroep hoorden we dat onze woonvisie onvoldoende inspeelt op deze trend.
Notitie nog een keer gelezen en het lijkt dat dit zo is.
Maar er staat wel iets voor ‘doorstroming bevorderen’. Dit is misschien de oplossing. Groen Links komt met een amendement die we mede ondertekend hebben.
De vraag is echter hoe we de doorstroming kunnen bevorderen.
Maar graag horen we nog even van het college of hiermee voldoende wordt ingespeeld op deze trend.
De ChristenUnie-SGP wil dat  goedkope huizen beschikbaar blijven en komen voor de burgers met lage inkomens.
De notitie zegt daarover dat er 2400 woningen beschikbaar zijn. Dat moet toereikend zijn. Maar we weten dat de praktijk anders is.We denken overigens niet dat meer bouwen veel effect heeft.
We zien een toenemende groep mensen die moeilijk een huis kan bemachtigen.
Mensen die door verschillende oorzaken uit hun huis moeten en een goedkopen woning nodig hebben.
In Leusder Krant staan schrijnende verhalen.
Daarom een motie ‘woningnood’
Overwegende dat:

• er steeds meer mensen ook in Leusden in (financiële) problemen komen en daardoor aangewezen zijn op een sociale huurwoning;
  • er veel Leusdenaren urgentie aanvragen om een passende woning te verkrijgen;
  • er veel urgentieaanvragen worden afgewezen (in 2011   13 van de 20)
  • er regelmatig meldingen worden gedaan via de media van schrijnende gevallen op dit vlak.

Verzoek

• in overleg te treden met de woningstichting om te bekijken hoe we beter tegemoet kunnen komen aan de woningbehoefte van de inwoners die in (financiële) problemen komen;
  • zonodig in overleg met de WSL de urgentiecriteria hierop aan te passen;
  • in schrijnende gevallen gebruik te maken van de hardheidclausule van de huisvestingsverordening.

De wethouder geeft aan dat ze onze motie overeenkomt met haar visie. Ze gaat hem dus uitvoeren. We besluiten hem daarom niet in stemming te geven.
We zullen dit nauwlettend volgen.

Archeologie en monumentenbeleid
Mevrouw Oskam van ‘LTO De Liniedijk’ spreekt in. Zij geeft aan het nieuwe archelogiebeleid de boeren beperkt in hun bedrijfsvoering. Ze mogen maar meer 30 cm de grond in met hun ploeg. In veel andere gemeente is dit 50 cm.
We pakken dit verhaal op en komen met een amendement. De 30 cm blijft gehandhaafd, maar ‘normaal agrarisch gebruik’ is niet gebonden aan deze 30 cm. We krijgen de hele raad achter ons, zodat het voorstel gewijzigd wordt aangenomen. Mooi resultaat voor onze boeren!
Ook lukt het ons om iets te regelen voor onze monumenten. We hebben dit al vaker geprobeerd, maar toen was de raad niet zover. De actualiteit helpt ons, want er is veel gedoe over de voormalige dokterswoning en de schuur die erbij staat. Er zijn plannen om dit rigoureus te verbouwen en de schuur zou zelfs afgebroken worden.
De raad neemt onze motie aan waarin we het college de opdracht geven om:

in het kader van nieuw beleid een aantal contouren te schetsen voor een vernieuwd
monumentenbeleid. Deze contouren uit te werken in een minimum, een tussen- en een maximumvariant. Deze contouren gepaard te laten gaan met inzicht in de daarvoor benodigde middelen. Dit beleidsvoorstel aan de Raad te overleggen in de bespreking van de Voorjaarsnota en met een gewenste variant ter vaststelling voor te leggen.

Hierbij denken we aan de volgende contouren

• Het beter betrekken en positioneren van de historische kring en de monumentencommissie;
  • meer aandacht voor het behoud van de historische kenmerken van gebouwen die op de MIP-lijst staan.
  • Uitbreiden van het aantal gemeentelijke monumenten;
  • Lokaal fonds voor historische gebouwen in Leusden.

Deze motie wordt ook unaniem aangenomen. Mooi resultaat voor historisch Leusden; een historisch moment!

Convenant ‘De Boom’
Met stichting ‘De Boom’ is een mooi akkoord bereikt om de natuurontwikkeling in Leusden een impuls te geven.

Citaat: Concreet is afgesproken dat er ongeveer 55 hectare nieuwe natuur wordt aangelegd op plekken waar nu landbouwgrond ligt. Dit om de Ecologische Hoofdstructuur die dwars over Leusden loopt te versterken. Om hiervoor ruimte vrij te maken, moeten mogelijk 1 of 2 pachters worden uitgeplaatst. De bestaande natuur wordt waar nodig verbeterd en de houtwallen, lanen en boomsingels krijgen een opknapbeurt. De melkveehouderij wordt versterkt en waar mogelijk krijgen de pachters ruimte voor uitbreiding. Tegelijk wordt ingezet op het staken van de intensieve varkenshouderij.

Verder is er aandacht voor recreatie, zoals uitbreiding van het wandelroutenetwerk. De historische boerderij Groot Zandbrink moet uitgroeien tot een ‘groen activiteitencentrum' waar jong en oud kunnen kennismaken met het boerenleven. Voor zover dat voor de financiering van de groene maatregelen noodzakelijk is zullen 5 tot 10 woningen worden gerealiseerd op daarvoor geschikte plekken binnen het landgoed.
Een mooi resultaat. Het CDA komt nog met een aanvulling.

Zij verzoeken het college:

daar waar zich in de toekomst mogelijkheden voordoen, zich actief in te zetten voor het openstellen van het buitengebied bij Modderbeek en Moorsterbeek door middel van recreatieve wandelroutes, zodat deze gebieden vanuit Leusden en Achterveld optimaal kunnen worden beleefd;

Karolien vraagt of zij niet bang zijn dat dit soort recreatieve wandelroutes gebruikt zullen worden als fietspaden. Het CDA geeft aan dat er voldoende obstakels zullen zijn om dit bijna onmogelijk te maken.

De hele raad gaat hierin mee.

Begroting
Deze wordt zonder bespreking aangenomen in de raad. Het college is erin geslaagd om onze punten uit het voorjaarsdebat goed te verwerken. Complimenten!
D66 wil de leges voor het starten van een kinderopvang in Leusden beperken. De leges in Leusden zijn bijna de hoogste in Nederland. Maar het college wil dit niet. Afgesproken is dat we de kosten verhalen op de aanvrager en dat blijven we doen. Als de kosten lager worden in de toekomst, dan zakken de leges.
D66 trekt het voorstel in.

Een raadsvergadering met diverse onderwerpen en goede debatten. Het resultaat mag er ook zijn. Onze voorstellen zijn op het schoolzwemmen na aangenomen. Drie van de vier voorstellen hebben het gehaald. We gaan tevreden het nieuwe jaar in.

Reacties op 'Raadsvergadering 20 december 2012'