Raadsvergadering 27 september 2012

tricijn-fczaterdag 06 oktober 2012 22:53

Fietspad naar Achterveld weer op de agenda?!
Kan de belastinginning via Tricijn niet goedkoper?
Hebben we nog invloed op de brandweer in Leusden?
Is het feestje ‘recycle-festival uit de hand gelopen?

De vergadering begint meteen spannend. Er is een inspreker over het fietspad, maar mag hij eigenlijk wel inspreken?  De regel is dat dit alleen maar mag over geagendeerde onderwerpen. Het fietspad staat nog niet op de agenda, maar dat gaat straks bij de agendavaststelling wel gebeuren. Onze fractie komt nl. met een motie. De meningen zijn verdeeld. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het onderwerp parten speelt in deze keuze. Het presidium geeft het advies om hierover te stemmen. CDA en VVD stemmen tegen en ook twee personen van Groen Link. Jammer, gemiste kans.

Dan komen de actualiteiten en daar wordt ruim gebruik van gemaakt.

Karolien komt zelfs met drie onderwerpen. Als eerste de verkeerschaos in Leusden. Kan dat niet beter. Waarom overal tegelijk aan het werk. De wethouder geeft aan dat het niet anders kan. Er is lang gepuzzeld en dit was de beste oplossing; vreemd.

Hoe zit het met het groenonderhoud in de wijk Wildenburg? De wethouder geeft aan dat het onvoldoende is en dat de uitvoerder inmiddels een aantal boetes heeft gehad. Hopen dat dit effect heeft.

Karolien kondigt de motie aan over het fietspad naar Achterveld.

Zelf kom ik met vragen over Recycle Festival op 25-08-2012. Een festival met een ideëel doel liep uit op een Financieel drama volgens de Leusderkrant.

Vraag 1 De vergunning voor het evenement is verstrekt zonder toestemming van de eigenaar (Gemeente Amersfoort). Hoe zit dat? Kan dat nog een keer gebeuren. Volgens de burgemeester was er wel een mondelinge toestemming, maar die bleek later niet hard te zijn. Een volgende keer zal dit direct gecheckt worden.

Vraag 2 Een feest geven naast een begraafplaats roept vragen op. De combi lijkt onmogelijk. We zijn benieuwd naar de visie van het college. Volgens de burgemeester gaat het college daar niet over. Dit is een zaak tussen de grondeigenaar en de begraafplaats. De beheerder van de begraafplaats had geen bezwaar.

Vraag 3 Het evenement was kleiner ingeschat dan uiteindelijk het geval was. Hoe voorkomen we in de toekomst dit soort inschattingsfouten – wat is er geleerd? Inschatten blijft moeilijk – vergelijk Haren – maar in het gemeentehuis staat men op scherp. Als er weer zoiets voordoet, zal er extra aandacht zijn voor het preventief handhaven van de orde.

Vraag 4 Welke financiële gevolgen heeft dit voor de gemeente Leusden? Niet of nauwelijks. Alleen de uren van de ambtenaar die er mee bezig is geweest.

Ook vraag ik aandacht voor de grenswijzigingen die nu plaatvinden tussen gemeenten. Is dit geen mooi moment om Stoutenburg terug te krijgen. Volgens het college gaat dit niet lukken. Amersfoort ziet hier niets in. Ze daagt de raad uit om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Als laatste kondig ik de motie ‘Tricijn’ aan.

Andere partijen komen met de volgende onderwerpen:

Op verzoek van Roel Madiol (D66) heeft het college toegezegd te kijken of er meer fietsenrekken geplaatst kunnen worden bij de bushalte op de kruising Groene Zoom/Noorderinslag. Sylvia den Herder (D66) heeft haar zorgen geuit over de geluidsbelasting bij de A28 ter hoogte van de Hertenkop. Inge Jansen (PvdA) vroeg aandacht voor de fietsoversteek op de Asschatterweg nabij de Kanaalweg.

Veiligheidsregio

De Veiligheids-Regio-Utrecht (VRU) heeft een aantal uitgangspunten geformuleerd voor onze regio. Veiligheid is meer dan brandweermannen op loopafstand.Als je die uitgangspunten leest dan denk je – niets op tegen. Maar…
Het bestuur kiest ervoor om de financiële effecten van de invulling van het regionaal vastgestelde veiligheidszorgniveau gezamenlijk te dragen. Klinkt goed, zeker als onze bijdragen minder zou worden en het veiligheidsniveau hoger. Anderom is vervelender. Het bestuur kiest ervoor het huidige veiligheidsniveau minimaal te handhaven en daar waar mogelijke te verhogen. Dit mag niet leiden tot hogere kosten voor veiligheidszorg.  Uitleg: Verschuiving (herhuisvesting) van posten en taken kan er toe leiden, dat met dezelfde middelen een hoger veiligheidsniveau kan worden bereikt. Dit zou kunnen beteken dat er brandweerkazernes dicht gaan. Als dit concequenties heeft voor de kazernes in Leusden en Achterveld, dan willen we hier vroegtijdig op kunnen inspelen.

1.            We gaan akkoord met de uitgangspunten

2.            We zijn nieuwsgierig naar de uitwerking.

3.            We willen via de burgemeester worden we op de hoogte gehouden van de uitwerking

Ook de andere fracties reageren in dezelfde geest als onze bijdrage. PvdA vraag extra aandacht voor de financiering van het geheel. Als elke gemeente een gelijkwaardige bijdrage moet betalen, dan kunnen de kosten weleens flink gaan stijgen, zonder dat de veiligheid wordt verhoogd. De burgemeester zegt toe om de vinger aan de pols te houden.

Fietspad

Karolien legt uit dat de bewoners aan de kanaalweg flinke zorgen hebben over de wijzigingen van hun situatie door de aanleg van het fietspad. Nu is er een soort lus aan het begin van de kanaalweg. Deze verdwijnt waardoor het lastig wordt voor het vrachtverkeer dat er moet zijn.

De wethouder houdt een emotioneel betoog waarom we vooral dit niet moeten willen. Het besluit ligt er en als we nu weer gaan twijfelen, komt het geheel in gevaar. De rechter heeft er al een uitspraak over gedaan, dus waarom zouden we nu nog weer mee willen gaan.

Maar hij zegt toe dat hij extra aandacht zal geven aan de zorgen van de bewoners van de kanaalweg als het gaat om het vrachtverkeer.

De motie is daardoor niet nodig.

Barto Piersma en Mark van der Tweel hakken nog even op het onderwerp in. Het fietspad moet er nu komen; er is geen weg terug. Dit staat helemaal niet ter discussie. We vragen alleen maar om aandacht voor de neveneffecten in het belang van de bewoners van de kanaalweg.

Tricijn

Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus – Tricijn (GBLT)

We dienen de volgende motie in:

We vragen het college om:

• de verschillen in kosten tussen een aantal gemeenten die zijn aangesloten bij belastingsamenwerkingsverbanden te analyseren en de raad hierover te informeren;

• afhankelijk van de uitkomst van deze analyse zich in te spannen dat de gemeentelijke bijdrage aan GBLT wordt aangepast;

• GBLT hiervan in kennis te stellen d.m.v. een zienswijze op de vaststelling van de begroting van 2013.

De motie was al voor de vakantie overeengekomen met de wethouder. Op basis van de toezegging voor de vakantie het volgende:

De wethouder heeft een uitgebreide brief geschreven waarin hij volgens ons de clou mist.

Wij willen via de motie bewerkstelligen dat de rekenregel wordt aangepast ten gunste van de gemeenten; dus ook voor Leusden.

De wethouder zet in op de verdediging dat Tricijn de enige juiste partner is.

Dit ontkennen we niet, maar de prijs die we betalen t.o.v. vergelijkbare gemeente is veel te hoog. Hij had daar zijn energie op moeten zetten.,

Dit lijkt niet het geval.

Daarom de volgende vragen:

1. In de per mail met u afgestemde motie inzake de begroting 2013 van GBLT is opgenomen dat “GBLT in kennis wordt gesteld van een zienswijze op de vaststelling van de begroting 2013”. In het verslag van het AB van GBLT d.d. 9 juli 2012 is niets opgenomen over een ingekomen zienswijze van Leusden, terwijl de oplegnotitie bij de begroting wel die ruimte gaf.

Kunt u aangeven of, en zo ja hoe, u GLBT in kennis hebt gesteld van de motie van de Raad en de daarin genoemde inspanningsverplichting voor het college?

2. In uw beantwoording spreekt u over een “bijlage Financiële analyse integratieplan belastingsamenwerking GBLT en Dronten, Leusden en Nijkerk (183601)” van het raadsvoorstel van 27 juni.

Klopt het dat de Raad deze informatie niet eerder heeft ontvangen?

Zo ja, kunt u aangeven waarom deze bijlage niet aan de Raad ter beschikking is gesteld?

3. Op pagina 4 van uw brief stelt u dat het “niet meer mogelijk is om de verdeelsleutel ter discussie te stellen”. In de tekst van de gemeenschappelijke regeling hebben wij op dit punt geen beperkingen gevonden. Waarop baseert u uw standpunt?

De wethouder geeft aan dat hij via een brief de GBLT op de hoogte heeft gesteld van de motie die is aangenomen. Daarmee is voldaan aan de wens van de raad. In het verslag van het AB staat dat er zienswijzen zijn ingediend. Nu daar hoort Leusden bij.

Het integratieplan is pas later toegestuurd. Hij zat bij het collegevoorstel en de raad had deze stukken kunnen opvragen.

De verdeelsleutel kan nu niet aangepast worden. Later kan het wel als er spelers bijkomen. Zwolle heeft zich gemeld.

We zijn tevreden met de eerste antwoorden, maar zijn nog niet klaar. We hebben aanvullende vragen gesteld, die om antwoord vragen. Wordt vervolgd dus.

Een vergadering met weinig onderwerpen, maar wel veel debat.

Mijn gevoel over de vergadering is niet zo goed. Mij staat de verdedigende gesloten houding van het college tegen. Maar eens bespreken in de fractie en het presidium.

09-27 motie fietspad en Kanaalweg99,5 kBapplication/msworddownload
09-27_MOTIE_begroting_GBLT126,5 kBapplication/msworddownload