Op bezoek in De Klepper

logo-Abrona-webmaandag 15 oktober 2012 15:33

Wat zijn de ervaringen van cliënten van Abrona en welke zorgen hebben zij voor de toekomst? Karolien Pouwels van de ChristenUnie-SGP organiseerde onlangs een werkbezoek bij Abrona. Abrona begeleidt mensen met een verstandelijke beperking en heeft ca. 40 cliënten in Leusden.

Leusdense politici gingen in gesprek met cliënten en vertegenwoordigers van Abrona en lieten zich informeren. In de toekomst gaat de zorg voor deze cliënten anders georganiseerd worden, omdat mensen de hulp en ondersteuning niet langer via de AWBZ maar via de WMO gaan krijgen. Het recht op zorg wordt vervangen door recht om te participeren. Burgers met problemen worden burgers met mogelijkheden en een ondersteuningsvraag.

De achterliggende gedachte is mooi, maar leidt voor de mensen die het betreft tot grote onzekerheid. Mag ik straks nog wel buiten de gemeente werken als de subsidie op de vervoerskosten naar beneden gaat? Houd ik mijn huishoudelijke hulp wel? Hoe gaat het in de toekomst met het PersoonsGebonden Budget? Blijft De Klepper wel bestaan?

Cliënten, familieleden en medewerkers van Abrona waren met velen aanwezig en lieten hun zorgen weten. Op een ontspannen manier werd een goed beeld geschetst van de praktische gevolgen van nieuwe wetten. Er liggen zeker kansen in de toekomst, maar zorgverleners moeten hun mensen hierin zorgvuldig begeleiden.

Raadsleden en alle betrokkenen rondom Abrona kunnen terugzien op een zeer geslaagde avond.

Reacties op 'Op bezoek in De Klepper'