Honden in Leusden

Jip-websitemaandag 18 augustus 2008 14:43

Dit jaar wordt het hondenbeleid in Leusden beter.
De burgers van Leusden ergeren zich aan de hondenpoep die overal ligt.
Is het al merkbaar dat eraan wordt gewerkt vraagt Jan Overweg zich af.

Honden in Leusden

In het voorjaarsdebat van 2007 heeft de ChristenUnie/SGP aandacht gevraagd voor het hondenbeleid in Leusden en met name over de ergernissen van de burgers over de hondenpoep.

De wethouder heeft in de plannen opgenomen  dat in 2008 hier iets aan wordt gedaan.

Onze visie is duidelijk: gebruik de gelden van de hondenbelasting voor het hondenbeleid. Stel duidelijke regels waar de honden uitgelaten mogen worden en dat de hondenpoep buiten deze plaatsen door de eigenaren opgeruimd moet worden. Handhaaf dit beleid door de bijzondere opsporingsambtenaren (zie voorbeelden Renswouden en Barneveld).

Nu wil het geval dat we in de vakantie een puppie hebben aangeschaft.

Op naar het gemeentehuis om de hond aan te geven.

Bij de balie word ik vriendelijk te woord gestaan door een medewerker. Zij haalt uit de kast een folder met de titel ‘Honden in Leusden’.

Dat klinkt goed en ik moet zeggen dat de folder een veel betere uitstraling heeft gekregen dan de vorige versie. Is er dan al wat gedaan?

Helaas begint de binnenkant van de folder meteen over Hondenbelasting. Waarom niet eerst even een vriendelijk woord richting de eigenaar? Waarom niet eerst even uitleggen hoe het geregeld is in Leusden? Waarom niet een klein welkomstpakketje met wat attributen voor de hond?

De tweede pagina gaat over regels en ook een alinea over waar honden mogen loslopen in Leusden.

De prijs valt niet tegen: € 72,60 per jaar.

Conclusie: Er is een stap in de goede richting gedaan, maar we zijn er nog niet. Zie de eigenaren van de honden als klanten en bied de diensten van de gemeente aan. Het mag dan ook iets kosten.

Onze schapendoes kan volgens mij nog niet lezen, maar had in een mum van tijd de folder gevonden. We konden de aanmeldcoupon nog net redden.

Wilde hij ook een signaal afgeven dat er meer voor de honden gedaan moet worden in Leusden?

Reacties op 'Honden in Leusden'