Brandweer, politie en betaalbare woningen?

Politiebureau Leusden.jpgzaterdag 03 oktober 2020 16:39

Een unieke kans! De brandweerkazerne is dringend toe aan renovatie, maar wie gaat dat betalen? En het politiebureau wordt te groot en kostbaar voor onze politie, die wilde dus vertrekken. Hoe houden we toch politie in Leusden?
Door het politiebureau te kopen, goede afspraken te maken rond de renovatie van de brandweerkazerne en vervolgens woningbouw op de plek van het politiebureau mogelijk te maken. Een project met veel maatschappelijke meerwaarde.

Onze bijdrage aan de Raad was als volgt: De ChristenUnie-SGP is blij dat wordt besloten tot deze creatieve oplossing richting renovatie van de brandweerkazerne.
Wij juichen het ook toe dat er een politiepost blijft in Leusden, toch wel een must voor een zichzelf respecterende gemeente. Goed dat dit uiteindelijk tot een mooie combinatie gaat leiden met werkplekken voor beide organisaties in en vanuit de brandweerkazerne. Mooi ook voor alle vrijwilligers die zoveel tijd en energie steken in de brandbestrijding.

Vanuit omwonenden is een brief naar de gemeente gestuurd waaraan nog geen aandacht is geschonken. Vanuit De Verborgen Tuinen wordt aangegeven dat nieuwbouw en helemaal van 5 hoog voor hen forse consequenties heeft. Wij verwachten van het college dat in goed overleg met alle omwonenden tzt de plannen voor het politiebureau vorm zullen krijgen.

Wij storen ons aan de slechte onderbouwing die we krijgen voor het feit dat er alleen maar dure en middeldure koopappartementen op de plek van het politiebureau gebouwd kunnen worden. Op ons verzoek zijn nog wat scenarioschetsen toegestuurd, maar die bevatten niet eens waar wij om vroegen! Gelukkig hebben wij in de fractie veel connecties, dus hebben we deze businesscase eens voorgelegd aan een aantal mensen werkzaam in de vastgoedsector. Is het mogelijk dat op de plek van het politiebureau ook goedkope koop of goedkope en (middel)dure huur komt, een vraag die wij als ChristenUnie-SGP belangrijk vinden. Ik zal de rekensommen hier niet delen, maar onze conclusie is dat er weinig bouwruimte is buiten de kaders van dure en middeldure koop. We kunnen het pand in de verkoop zetten en de markt met creatieve ideeën laten komen voor goedkope koop en huur, onze inschatting na dit onderzoek is dat er geen koper komt!

Ofwel, als we zouden besluiten tot huur of tot goedkope koopwoningen,
dan raken we het pand niet kwijt of voor een lage prijs,
dan halen we dus minder voordeel uit de verkoop van het politiebureau,
moeten we als gemeente meer bijbetalen voor de renovatie van de brandweerkazerne welke last dan uiteindelijk toch terecht komt bij alle inwoners.

Dan maar dure en middeldure koop, ten bate van het maatschappelijk belang!
En dat maatschappelijk belang is er natuurlijk ook doordat in de huizenmarkt wel doorstroming op gang komt van inwoners die ook een huis achterlaten als ze zo’n appartement gaan kopen.

Ofwel, wij stemmen in met dit raadsvoorstel maar zijn van mening dat u ons overtuigender mee had mogen nemen in de kaders voor de herontwikkeling van het politiebureau.

Foto: Politiebureau Leusden van Politie.nl