De Hamersveldseweg zuid

Hamersveldseweg Zuiddonderdag 19 mei 2016 20:01

De Hamersveldseweg ten zuiden van de spoorlijn, wat gaan we daarmee doen? De weg is onveilig, dat ziet iedereen. Maar er staan twee mooie rijen bomen waar we moeilijk omheen kunnen. Hier onze bijdrage over de bomen en over de verkeerssituatie.

Allereerst de bomen.
Als het over bomen gaat, duikt de afgelopen weken het woord rentmeester regelmatig op. Op wikipedia staat dat voorheen met name christelijke partijen deze term gebruikten, vervolgens ook meer ecologische partijen en dat tegenwoordig de meeste andere partijen deze zienswijze delen.
Ook staat daar vermeld dat goed rentmeesterschap inhoudt dat we streven naar een duurzame ontwikkeling en dat is een breed gedeeld fenomeen.
Maar ja, wat is nu duurzaam?
- Is het duurzaam dat je bij een laan met aan weerszijden oude bomen deze oude bomen vervangt door jonge bomen? De oude vallen wellicht toch een keer om en met jong zijn we weer gericht op de toekomst; voor onze kinderen zijn er op termijn weer mooie stevige bomen? Staan laten wordt hier egoïsme genoemd.
- Of is het duurzaam dat we de natuur zo beheren dat we natuurlijke processen zo weinig mogelijk aantasten? We kappen geen gezonde oude bomen want we willen de aarde zonder al te veel schade en aantasting van natuur doorgeven aan de volgende generatie? Wees zuinig op het oude.

Ik zal u eerlijk zeggen: onze fractie weet het niet. Wij vinden beide kanten van de zaak sterk en horen ook uit de samenleving en van deskundigen volstrekt tegengestelde geluiden die we wel allemaal serieus willen nemen.

Gelukkig hoeven we nu nog geen besluit hierover te nemen. Het raadsvoorstel gaat slechts over een krediet om onderzoek te doen en we zijn blij dat dat onderzoek komt.

Nu rammelt de tekst van het raadsvoorstel wel een beetje. Er staat nl. dat we als uitgangspunt nemen dat tenmínste 1 rij bomen moet worden opgeofferd. Tenminste betekent wat mij betreft in elk geval 1 rij bomen maar het kan ook 2 zijn. Van de wethouder begrijp ik echter dat dat niet bedoeld wordt. In het voorgestelde onderzoek blijft altijd 1 rij bomen staan.
Daarom willen wij een amendement steunen dat toch ook kijkt naar de mogelijkheden als we 2 rijen bomen vervangen. Om straks een eerlijke afweging te kunnen maken op basis van alle feiten. En om niet later tot de conclusie te komen dat we een vervolg onderzoek nodig hebben zodat het nog meer tijd kost.
Maar wel een open onderzoek. We wachten de uitkomst af en we laten ons ondertussen ook graag informeren door de samenleving en deskundigen!

Dan het verkeer, de eigenlijke aanleiding want we spreken over een niet veilige weg.
In het raadsvoorstel wordt gesproken over een onderzoek naar een fietspad aan de oostzijde en aan de westzijde. Ik denk dan, maak het compleet en onderzoek ook aan weerszijden. Wat we dus ook in het amendement doen.
(In inforonde al toezegging gedaan aan dhr Van Loenen dat pad niet over zijn erf gaat, staat genoteerd)

Waar wij ons echter wel zorgen over maken is wat voor weg we straks gaan creëren. Komt er een racebaan met een vrijliggend fietspad? Halen we het vrachtverkeer er straks af terwijl de weg daar juist weer zeer geschikt voor wordt? En nu rijden er 4000 auto’s per dag; bij welk aantal gaan we verkeersbeperkende maatregelen nemen en welke zijn dat dan?
En dan de zorgen van de aanwonenden ten noorden van de Grasdrogerijweg. Wat gaat er nu al aan actie ondernomen worden aan het veel te hard rijden? En tot hoeveel auto’s mogen daar straks dagelijks langsrijden?

De wethouder heeft in de informatieronde aangegeven dat wij ook de cijfers hierover gepresenteerd zullen krijgen. Bij dezen wil ik dit toch maar even stevig aanzetten. Het is al heel wat jaren geleden dat we de verkeersplannen rond de Tabaksteeg gepresenteerd kregen. Waarbij alles afhing van die derde spoorlijn van Pon. Waarbij ook de afsluiting van de Maanweg speelde.
Inmiddels zijn we vele jaren en veel nieuwe feiten en gegevens verder. Onduidelijke factor blijft wat er gebeurt als de Grasdrogerijweg open gaat, maar we willen niet zitten afwachten maar ook richting aanwonenden duidelijk communiceren dat de gemeente zeker de vinger aan de pols houdt.

Onze fractie wil graag mét de presentatie van het onderzoek naar de Hamersveldseweg zuid ook een visie op de ontsluiting van de zuidkant van Leusden. Hoe willen we het verkeer daar stroomlijnen, welke aantallen zijn waar toegestaan en wanneer, bij welke hoeveelheden autoverkeer nemen we welke verkeersbeperkende maatregelen?
De wethouder heeft een dergelijke presentatie/onderzoek al ongeveer toegezegd; graag nog een keer de bevestiging dat we breder kijken dan alleen naar de Hamersveldsweg-zuid.

Reacties op 'De Hamersveldseweg zuid'