Weblog 9 juni 2014

dinsdag 10 juni 2014 19:54

Nu onze fractie eindelijk compleet is, een terugblik over de afgelopen periode. Bij de verkiezingen behaalden we 3 zetels, maar doordat Jan Overweg wethouder werd en Wout van den Brink een vakantie had gepland, was de fractie pas met de installatie van Wout afgelopen donderdag 5 juni weer voltallig.

Betekent niet dat we tot die tijd stil hebben gezeten. Jan werd wethouder en dus moesten de rollen in de fractie herschikt worden. De portefeuilles zijn verdeeld over de drie raadsleden én over de fractievertegenwoordigers. Fijn om zo met 6 enthousiastelingen aan de slag te kunnen gaan.

Tijdens de raadsvergadering 5 juni mocht Wout gelijk aan de bak. Eerst nam hij de vrijheid om zijn maidenspeech te kunnen houden. Dit mag over elk onderwerp gaan en hij mag niet geïnterrumpeerd worden. Dus hield Wout een mooi betoog over gemeenschappelijke regelingen, samenwerking en de rol van de raad in dat geheel. Hoeveel grip houdt de gemeenteraad op verbonden partijen en welke kansen zitten hierin? Of moet de wet op de gemeenschappelijke regelingen eerst aangepast worden?

Dit leidde tot een aardige uitnodiging van D66 om in de werkgroep verbonden partijen mee te komen denken.

Vervolgens kwam de Veiligheidsregio Utrecht aan de orde; wij geven op het gebied van de brandweer veel uit handen aan de VRU, maar hebben een burgemeester die goed in staat is de Leusdense belangen in dat gremium naar voren te brengen. Er lag een mooi stuk op tafel en met elkaar stelden we vast dat we echt niet de Leusdense brandweerkazerne aan de VRU gaan verkopen!

Ook de financiën zitten in de portefeuille van Wout, dus hij mocht weer aan de bak. Bij het grondbedrijf lopen een aantal projecten niet zoals gepland. Er liggen risico’s, die zijn in kaart gebracht. Dit leidt ertoe dat het weerstandsvermogen onder de door de raad vastgestelde kritische grens komt. De hele raad wilde nu toch wel van wethouder Dragt horen hoe het college dit weerstandsvermogen weer omhoog wil brengen. We kregen de toezegging dat we hierover bij de Najaarsnota duidelijkheid krijgen.

Bovenstaande is vooral vergaderretoriek.

De afgelopen weken hebben we echter niet alleen vergaderd. Wij gaan ook veel op stap om mensen en organisaties te ontmoeten. We willen vooral in de samenleving te vinden zijn. Om te horen wat er leeft of wat mensen van overheidsplannen vinden en wat de gevolgen voor hen kunnen zijn. We willen met recht volksvertegenwoordigers zijn. Ideaal als er dan fractiegenoten zijn van het type speurneus die bij wijze van spreken alles horen, ook interessante nieuwtjes…

Volgende keer meer hierover.

Karolien Pouwels-Koopman

Reacties op 'Weblog 9 juni 2014'