Raadsvergadering 27 juni 2012

karretjemaandag 03 september 2012 23:07

Een volle raadsvergadering over ‘De Hamersveldseweg’, Princenhof, Jeugdzorg en de bezuiniging op het personeel dat werkzaam is op het gemeentehuis. Stevige debatten en mooie resultaten.

Actualiteit
Karolien brengt in dat de Leusdenaren onvoldoende worden geïnformeerd over de verkeershindernissen in verband met de werkzaamheden die worden gedaan in Leusden. In de informatieronde is aangegeven dat de website voldoende informatie geeft, maar dit is niet het geval. De wethouder geeft aan dat dit een aandachtspunt is. Hier wordt aan gewerkt.

Zelf breng ik in dat er regelmatig reclamewagens staan op de hoek Larikslaan-Groene Zoom. Is dit nieuw beleid? Levert dit geld op voor de gemeente?
De wethouder geeft aan dat het op openbaar terrein is. Daar mogen aanhangwagens tijdelijk staan. Reclame is niet te voorkomen. Het gebeurt ook bij wegwerkzaamheden. Het college ziet er scherp op toe, maar kan helaas niet altijd ingrijpen.

Bedrijfsvoering gemeentehuis
Er moet bezuinigd worden in Leusden. Onderzoek door een extern bureau geeft aan dat er bezuinigd kan worden op de omvang van personeel op het gemeentehuis. Het college stelt dit dan ook voor.
Maar de raad wil meer. Niet alleen bezuinigen omdat we geld tekort komen. We willen met een minimale bezetting werken zonder dat de kwaliteit van de gemeente in gevaar komt. Via een motie dwingt de raad af dat we dit debat met elkaar gaan voeren in het voorjaar van 2013.
We bezuinigen op voorzieningen in Leusden, op maatschappelijke doeleinden en dus ook op het ambtelijk apparaat.

Hamersveldseweg
Een langslepend dossier. De weg kwam al een keer in het programma ‘geld over de balk’. De plannen zien er goed uit. Nostalgische gevoelens komen naar boven ‘het karretje dat over de zandweg reed’. Maar….. wij willen niet investeren in privéterrein. De gemeente steekt geen geld in het oplappen van privat bezit. Hiervoor dienen we een wijzigingsvoorstel in.

Deze haalt het in eerste instantie niet, maar de volgende dag haalt hij het alsnog. De Hamersveldsweweg wordt verbeterd, maar de aanwonenden mogen hun eigen terrein verbeteren.

Princenhof
Fietsend door De prinsenhof hoeft het geen betoog dat er iets moet gebeuren. BMC-gebouw, AZC terrein, Bank-giro, Sporthal/kerkgebouw. De voorliggende notitie blaakt niet van activiteiten. Er moet wat gebeuren, maar wie pakt de bal op?

Toch willen we wel verder, dus we gaan akkoord met het geamendeerde voorstel op initiatief van Groen Links: Bedrijfsterrein, combi wonen-werken, maar ook wonen.

Misschien is er plek voor Smartworkcenter – clubhuis voor zakelijke diensten. Geen vast kantoor, maar gebruiken van een werkplek voor tijdelijke werk, vermijden files, ….

Decentralisatie van Jeugdwerk
De gemeente krijgt verantwoordelijkheid voor het werk van bureau jeugdzorg. Dit is een grote verandering. Het college heeft hier een notitie over geschreven. Deze notitie ziet er goed uit, maar doet naar de mening van onze fractie te weinig harde uitspraken. Het voorstel is om deze notitie aan te nemen, maar wat zeggen we daarmee?

We krijgen de handen echter niet op elkaar. De notitie wordt aangenomen.

Karolien probeert via een wijzigingsvoorstel het ‘Centrum voor jeugd en gezin’ en prominente plek te geven. Helaas is hier geen meerderheid voor.

Tricijn
We gaan als gemeente flink besparen door onze inning van belasting uit te besteden aan Tricijn. Maar besparen we genoeg? We hebben daar onze vragen bij. Andere gemeenten doen het goedkoper. De wethouder geeft aan dat wij appels met peren vergelijken. De tijd is tekort om dit goed te behandelen. Na afloop krijgen we het toch voor elkaar dat er onderzoek wordt gedaan deze samenwerking. In de volgende raad wordt dit bekrachtigd.

Een spannende raad met mooie en goede debatten. Onze wijzigingsvoorstellen halen een meerderheid. Alleen ons wijzigingsvoorstel over de WMO haalt het niet.

amendement Hamersveldseweg Noord57,0 kBapplication/msworddownload
amendement princenhof45,5 kBapplication/msworddownload