Kliko ja of kliko nee?!

rijck afvalwoensdag 30 mei 2012 22:24

Het wijkplatform Groenhouten/Hamershof organiseerde een informatieavond over ‘afval’. Raadslid Jan Overweg was erbij. Wijkbewoner, Fokko Tilma deed de aftrap met de 5 p’s: Planet People Profit Proces Pleasure. Daarna kwam de presentatie van Dhr. Paul Mul van DHV. Een boeiende bijeenkomst die een appél deed op het gedrag van de bewoners.

Dhr. Paul Mul van DHV is een echte deskundige. In de presentatie – zie bijlage heeft hij de Leusdense situatie in beeld gebracht.
Een belangrijke motivatie voor het zuinig omgaan met onze grondstoffen is dat men verwacht dat er grondstoffen schaarste zal optreden. Als voorbeeld de LCD-schermen. Als we zo doorgaan als we nu doen, dan kunnen we over 4 jaar geen LCD-schermen meer maken.
Een belangrijke prikkel voor burgers blijkt geld te zijn en dat bleek ook uit de geluiden in de zaal. We betalen liever niet voor ons afval. Nu er is goed nieuws: als we maximaal ons afval scheiden bij de bron, dan levert dat € 30,- per inwoner op; € 900.000 per jaar in Leusden. Daarmee kunnen we heel wat tekorten oplossen.
Leusden doet het overigens niet slecht. De beste gemeente in Nederland scheidt 83 % van het afval. Leusden scheidt 68 %.  Maar we produceren ook veel afval, nl. 628 kg per inwoner per jaar. Dit is bijna 100 kg meer dan het gemiddelde in Nederland.
De grootste oorzaak is het tuinafval. In Leusden wordt het ons gemakkelijk gemaakt voor het tuinafval door de tuingroendepots.

De vervuiler betaalt!  Maar dat doen we in Leusden niet. Veel gemeenten in het zuiden van ons land wel en met succes. Daar wordt minder restafval aangeboden per inwoner. Men denkt vaak dat het zwerfafval toeneemt bij Diftar, maar dit blijkt niet of nauwelijks het geval te zijn.
De gemeente Rijck doet het anders. Zij belonen inwoners die hun afval gescheiden aanleveren. In de gemeente staan een aantal afvalinstallaties. De inwoners krijgen per aangeleverde eenheid een tegoed dat ze kunnen besteden in verschillende winkels. Meer info: http://www.ryck.nl/
Dan nog een idee: omgekeerd inzamelen - alleen herbruikbare materialen ophalen. Meer info: http://www.rova.nl/omgekeerdinzamelen

Afval voorkomen is natuurlijk het beste. Spullen laten rouleren via marktplaats of de kringloopwinkel levert geen afval op.
Het afval dat er toch komt, zoveel mogelijk gescheiden aanleveren. Scheiden bij de bron is het beste.
Tot slot is er de mogelijkheid om na inzameling nog wat aan scheiding te doen; nascheiding. Dit is duurder en minder effectief.

Reacties op 'Kliko ja of kliko nee?!'