gemeenteraad 30 juni 2011

duurzaamheidzaterdag 09 juli 2011 22:40

Meegedaan aan ‘gast van de raad’, toch € 15.000 voor onderzoek naar woon- en leefsituatie van (kwetsbare) inwoners van Leusden, omroeplicentie toch naar ‘EVA’ en extra budget voor duurzaamheidsleningen.

Gast van de raad
Onze burgemeester heeft initiatief genomen om nieuwe inwoners uit te nodigen voor de raad. Voorafgaande aan de raad worden deze gasten geïnformeerd over hoe het hele systeem in elkaar steekt. Ik had het genoegen om hierbij te zijn. Goed om inwoners uit te leggen hoe ze het ‘systeem’ kunnen beïnvloeden.

Actualiteit
In 2009 is de sportnota vastgesteld en we hebben toen een wijzigingsvoorstel ingediend om het aanbod de mensen met een beperking in Leusden te versterken. Helaas kunnen we in de rapportage hierover niets vinden of hier ook aan gewerkt wordt. De wethouder geeft aan dat dit alle aandacht heeft en dat hij ook vorderingen maakt. In de eerstvolgende rapportage zal hij hier verder op ingaan.Goed om het college te controleren op bijv. de wijzigingsvoorstellen.

Het CDA kwam met wat voorbeelden van ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ dat volgens hen nog net kan. Dit naar aanleiding van het illegale crossbaantje in Achterveld. Wethouder zegt toe om in overleg te gaan en te zoeken naar een legale oplossing.

Ik heb nog wat vragen gesteld over de kerntakendiscussie. Deze is ingezet om te bezuinigen, maar dit is hoeft niet zo te zijn. De burgemeester geeft aan dat de discussie over het profiel van de gemeente inderdaad los gevoerd moet worden van de bezuinigingen, maar financiën zijn natuurlijk wel een belangrijk kader. Het wordt een spannende tijd na de vakantie, want dan moeten we 1,9 miljoen per jaar aan bezuinigingen vinden.

Wijkverbindingswerk en Woonservicezones
We hebben als raad op ons initiatief gevraagd om een vervroegde evaluatie van het met name het wijkverbindingswerk. Conclusie is dat er goed werk is gedaan, maar de effecten zijn moeilijk meetbaar. Dit is een gemiste kans,  maar achteraf kunnen we er niet veel meer mee. Het lijkt alsof we hebben liggen slapen, want een 0-meting is er ook niet geweest.
Er ontstaat een leuk debat in de raad over de gekozen of beter gezegd ‘niet gekozen’ richting.
Karolien gaat uiteindelijk onder protest akkoord met het onderzoek dat gedaan moet worden. We hebben een 0-meting nodig, maar het komt wel heel laat.
Leusden 90 kwam met een positieve opmerking over ‘De Koningshof’. Hij noemde het een mooi voorbeeld van betrokkenheid op elkaar en op de samenleving. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Omroeplicentie
Twee partijen zijn in race voor de lokale omroeplicentie.  De derde, omroep Amersfoort, is failliet. Samen met Groen Links hebben we een amendement gemaakt op basis van het besluit van Amersfoort. We willen een betrokken omroep, die ook nieuws over Leusden brengt. Na het debacle van Omroep Amersfoort willen we ook een solide financiering.  EVA springt er in positieve zin uit.
Als we echt zouden mogen kiezen, zouden wij het geld willen steken in de glasvezelverbinding. Via het nieuwe net kunnen we echte Leusdense uitzendingen maken. Vooralsnog nog toekomstmuziek, dus eerst in maar in zee met EVA. De raad gaan bijna unaniem akkoord. Leusden 90 stemt tegen en kwam met een preek van 3 punten. Helaas voor hen had de preek geen effect.

Duurzaamheidsleningen
Samen met de VVD hebben we geprobeerd om dit voorstel van tafel tegen, maar het lukte helaas niet.  Ons grootste bezwaar is het ‘bankje spelen’.   Burgers een lening geven tegen een lage rente om milieu besparende maatregelen te nemen is niet iets wat  bij de gemeente hoort.
Banken en (energie-) bedrijven zijn hier expert in.   En het is ook niet zonder risico, want er is geen garantie voor het terug verdienen.
Helaas kregen we geen meerderheid en werd het voorstel toch aangenomen.
Het CDA gaf zelfs aan dat het een kerntaak is van de gemeente. Laten we hopen dat ze na de vakantie weer tot inkeer zijn gekomen.

De laatste raadsvergadering voor de zomervakantie. Wel een beetje raar, want we missen het voorjaarsdebat over de begroting van 2012. Die komt na de vakantie met een spannende opgaven van 1,9 miljoen bezuinigen.

amendement zendmachtiging45,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'gemeenteraad 30 juni 2011'