LK: Leusden’90 stapt uit coalitie Eénmansfractie verder als oppositiepartij

zaterdag 28 mei 2011 00:12

LEUSDEN - ,,Ik denk als eenling niet veel te kunnen bereiken, maar we hebben wel aan onze kiezers duidelijk kunnen maken dat we niet aan de leiband van de VVD en het CDA lopen, dat we een eigen mening hebben.” Leusden’90-raadslid Rein van de Berg legt uit waarom hij donderdagavond, tijdens de raadsvergadering, uit de coalitie is gestapt. Daardoor heeft Leusden sinds de verkiezingen weer een oppositiepartij.

door Christine Schut

door Christine Schut

De partij kon zich niet vinden in vragen die zijn gesteld door collegaraadsleden over standpunten van Leusden’90. Directe aanleiding voor het opstappen was een vraag die Jan Overweg (CU/SGP) in de raadsvergadering van 31 maart stelde. Overweg was kritisch over het stemgedrag van Leusden’90 over de zondagopening van supermarkt C1000. Hoe die te rijmen was met het coalitieakkoord. Leusden’90 diende op grond van de evaluatie met supermarktondernemers een amendement in waardoor op zondag een winkel open kon met een maximale vloeroppervlakte van 400m2. Dit amendement haalde het niet en was volgens een aantal fracties in strijd met het coalitieakkoord. ,,De supermarkteigenaren gaven aan liever niet open te gaan op zondag omdat maar één van hen open zou mogen op basis van de wetgeving. En het was oorspronkelijk ook de bedoeling dat alleen een avondwinkel op zondag zou opengaan. Avondwinkels mogen een maximaal vloeroppervlak hebben van 400m2”, duidt Van de Berg.

In de laatste vergadering van 2010 had Leusden’90 zich ook al de ergernis van het CDA op de hals gehaald door geen keuze te willen maken tussen de twee tracés die er waren bedacht voor een fietspad tussen Leusden en Achterveld, zoals in het coalitieakkoord was afgesproken.

Bekend was dat Leusden´90 tegen het fietspad langs de Asschatterweg is. Dit omdat, volgens de partij, dit tracé een te grote impact op de natuur en aanwonenden heeft en een fietspad langs de Modderbeek een acceptabel alternatief is.

,,Ik dacht donderdag, wat doe ik in de coalitie. We hebben geen wethouder in het college die ons vertegenwoordigt, het heeft geen enkele zin te blijven”, aldus Van de Berg. ,,GroenLinks was bijvoorbeeld tegen een fietspad langs de Asschatterweg, maar stemde voor vanwege het coalitieakkoord. Dat wil ik niet. Wij zijn destijds in de coalitie gestapt omdat er fors moest worden bezuinigd en die bezuinigingen breed moesten worden gedragen. We waren het grotendeels wel eens met het coalitieakkoord, maar willen ook onze eigen mening laten horen”, aldus Rein van de Berg.

Naar Pag 1
Vorig Art
Volgend Art
Print Pagina