Raadsvergadering 10 en 11 november 2010

ooievaarshorsterwegdinsdag 23 november 2010 22:38

Twee raadsvergaderingen in 1 week. Minimabeleid houdt toch Leusdense maat;
Raad niet eens met verkoop Ooievaarshorsterweg 3 en 4; Sportaccomodatiebeleid geeft geen discusie; begroting 2011-2014 vastgesteld na wijziging.

Ooievaarshorsterweg 3 en 4
Het college is voornemens beide panden te verkopen aan stichting Den Treek die het 1e kooprecht heeft. We hebben dit dossier goed bekeken en zijn het niet eens met de deal die is gemaakt.
Onze bijdrage in punten:

• Prachtige plek.
  • Het zijn panden met historische waarde
  • Burgemeester Hardenbroek heeft 1e steen gelegd in 1882 ruim 125 jaar oud
  • Hij zal niet trots zijn op de staat van het pand, burgemeester onwaardig
  • De tent- en zeilmakerij verdient een betere behandeling – te lang geduurd.
  • De zeil- en tentmakerij zit er ook al tientallen jaren –niemand heeft er last van
  • Woonhuis ziet er een stuk beter uit
  • De panden worden verkocht – en dat kunnen we ons best voorstellen.
  • Zienswijze – monumentaal pand behouden
  • Prijs – zeer laag – berekening van de onderhoudskosten aan de hoge kant. Elk jaar € 17.500,- reserveren voor onderhoud is rijkelijk hoog.
  • Helemaal kostenvrij zal niet lukken, maar de waarde komt wel weer terug als de huurders eruit gaan. Geld in stenen daar is niets mis mee.
  • Zienswijze:
    • Als het verkocht wordt, zorg ervoor dat het historisch pand niet afgebroken kan worden.
    • Laat het her taxeren – second opinion. Doen we vaker, dus kan hier ook.
    • Doe nog een poging om voor de tent – en zeilmakerij een alternatief te vinden. Wellicht kun je dan via een pachtconstructie het uit handen geven.

Onze zienswijze werd uiteindelijk aangenomen door een nipte meerderheid van de raad. De wethouder was er niet gelukkig mee getuige ook zijn twitteruitspraken. We zijn benieuwd hoe dit verhaal nu verder gaat.

Minimabeleid
Het eerste grote dossier voor mijn collega Karolien Pouwels. Ze heeft zich flink verdiept in het dossier en komt beslagen ten ijs. Communicatie over dit beleid met het gemeentehuis liep niet gemakkelijk. Veel moest Karolien zelf uitzoeken.
Het lukt haar om 3 wijzigingsvoorstellen er door heen te krijgen:
1. Het plan was om de aanvullende ziektekostenverzekering van de minima niet meer volledig te vergoeden. Dit zou betekenen dat deze mensen meer ziektekosten zouden krijgen of minder gebruik maken van de mogelijkheden.  Het amendement om het wel 100% te blijven vergoeden werd aangenomen door een ruime meerderheid van de raad (alleen VVD ging niet mee).

2. Ouderen/chronische zieken en gehandicapten zouden er flink op achteruit gaan. Ons wijzigingsvoorstel om dit voor een groot deel te repareren werd aangenomen.

3. De regeling en de besluittekst waren niet helemaal  consequent in een aantal grenzen. Dit hebben we gerepareerd in een wijzigingsvoorstel. Deze werd unaniem aangenomen.

We hebben niet kunnen voorkomen dat het minimabeleid naar Amersfoort gaat, maar de regelingen hebben een Leusdens karakter gekregen. Ons Leusdens beleid wordt uitgevoerd in Amersfoort.

Sportaccomodatiebeleid
Nieuw beleid, maar niet erg schokkend. Regelingen zijn op elkaar aangepast, de toewijzing van binnensportruimte wordt verbeterd en sportclubs worden op een meer gelijkwaardiger manier behandeld. Veel onvrede is er over de toewijzing van binnensportaccomodaties. Helaas kunnen we daar niet veel aan doen, daar er in op de piektijden gewoon te weinig ruimte is. Een 2e sporthal zou hierin een oplossing kunnen zijn, maar de vraag is of we die wel kunnen realiseren.

Kerntakendiscussie
We moeten flink bezuinigen, maar hoe pakken we dit aan.
Het college heeft een voorstel gemaakt die unaniem wordt aangenomen. Onze fractie is kritisch over de aanpak daar het lijkt of we een wereldstad zijn. Wat rechter op het doel af had wat ons betreft gemogen. Maar als het moet, gaan ook wij luisteren naar een trendwatcher die ons komt vertellen welke trends van invloed kunnen zijn op ons dorp Leusden.

Begroting 2011-2014

Onze bijdrage puntsgewijs:

• Het hoeft geen betoog dat we een zwaar jaar tegemoet gaan.
  • Ondanks dat de economie schijnbaar weer aantrekt, werkt dit nog niet echt door.
  • De verwachting is dat er meer mensen een beroep moeten doen op uitkeringen.
  • Ik las en zie dat de voedselbank in Leusden een groot succes is. Complimenten voor de organisatie, het is wel tekenend voor de tijd waarin we leven.
  • Toch is het goed dat we niet bij de pakken neer gaan zitten.
  • We hebben het minimabeleid zojuist vastgesteld. We denken dat we het goed doen.
  • Uitgebreide beantwoording van de vragen – complimenten!
  • Het wordt een lastig jaar:
    • Enerzijds door de grote bezuinigingen op WMO en infrastructuur
    • Kerntaken discussie
  • Toch ook ruimte voor nieuwe plannen en dat is goed.  Stilstand is achteruitgang.
  • Een paar punten waar we extra aandacht voor vragen:
    • Vandalen betalen. VVD is niet de enige die hier accent op legt. Het kan toch niet zo zijn dat gemeenschapsgoederen en ook particulieren goederen ongestraft vernield worden. Vergroot de pakkans!  Kom met onorthodoxe maatregelen. Wordt creatief!
    • Taskforce kinderopvang is nog niet gestart. Kom op, er zijn nog steeds wachtlijsten. Graag een datum!
    • Maanweg – dat het jaar 2011 het jaar van de waarheid worden voor deze weg.
    • Centrum voor Jeugd en gezin – goed op weg- graag opening in het voorjaar.

• Zorgen:
    • Systematiek van potjes zoeken voor tekorten. Biezenkamp als voorbeeld
    • MFC’s hebben hun keerzijde  (sluiting wijkcentrum Claverenblad-Wildenburg en  Wolboom )
    • Looptijd projecten in Leusden is te lang – Ontwikkeling Leusden-zuid , AZC-terrein

• Heroverweging sociaal vitaal – motie
  • Goed dat we het project sociaal vitaal hebben gedaan. Niet alleen stenen stapelen, maar ook het mensenwerk. Veel succesvolle activiteiten op het gebied van scholen, welzijn en zorg.
  • Maar dit is eindig.
  • Daarom extra kritisch gekeken naar de nog lopende projecten.
  • Wij zijn kritisch over drie projecten: Wijkverbindingswerk, consultatiebureau voor ouderen en de woonservicezones.
  • We hebben begrepen dat het college voornemens is te stoppen met het consultatiebureau voor ouderen en dat kunnen we ons voorstellen. Teveel organisaties houden zich hier al mee bezig.
  • Wijkverbindingswerk en woonservices zones hangen met elkaar samen.
  • Daar willen we graag een evaluatie op.
  • Geld in de pocket houden voor meetbare succesvolle projecten

1.       Het wordt een spannend maar ook uitdagend jaar.
2.       We complimenteren dit college met deze begroting als uitwerking van ons coalitieakkoord.
3.       Leusden doet het goed.

Onze motie werd unaniem aangenomen. Dit betekent concreet dat het consultatiebureau voor ouderen per 1 juli 2011 wordt gesloten. In het voorjaar worden we geïnformeerd over het effect van de projecten Wijkverbindingswerk en woonservicezones.

Het CDA kwam nog met een amendement om nog dit jaar te besluiten over het fietspad van Leusden naar Achterveld. De wethouder gaf aan dat het pas in januari tot besluitvorming zou kunnen komen.
Maar dit tijd krijgt hij niet van de raad. Het wijzigingsvoorstel werd met onze instemming aangenomen.

Geen spannende begroting, daar we in het voorjaar al de kaders hadden vastgesteld.

Reacties op 'Raadsvergadering 10 en 11 november 2010'