Raadsvergadering 01 juli 2010

bloemenzaterdag 10 juli 2010 17:20

De kaderbrief met 1,6 miljoen aan bezuinigingen maar ook investeringen. Hoofdonderwerp bezuiniging WMO.
We zien de bezuiniginen ook als een kans om ruimte te geven aan initiatieven. Vergelijk de bloemenzee aan de Randweg in Leusden. Met weinig middelen een mooi resultaat.

De eerste kaderbrief van het nieuwe college met grote bezuinigingsvoorstellen. De gewoonte in Leusden is dat iedere fractie een korte beschouwing op papier inlevert en mondeling een paar belangrijke punten uit de bijdrage aantipt.
De bijdrage van de CU-SGP is op onze site te lezen.
Hoofdonderwerp was de bezuiniging op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning van € 300.000,- .  Samen met de PvdA hebben we een wijzigingsvoorstel ingediend om deze bezuiniging ongedaan te maken. Op zich willen we best bezuinigen op de WMO, maar we willen dan wel weten wat de effecten zijn voor de mensen die er van afhankelijk zijn. Wethouder Rolle kon daar geen antwoord op geven. Toen was de weg vrij om ook het CDA mee te krijgen. In de schorsing hebben we ons wijzigingsvoorstel en die van D66 in elkaar geschoven. De uitkomst is dat de bezuiniging in 2011 alsnog ongedaan kan worden als de bezuiniging in de ogen van de raad ongewenste effecten heeft.
Op de VVD na gingen alle partijen mee in het amendement.
We hebben een poging gedaan om Leusdense charismatische instellingen gratis reclame te laten maken via de borden die in de middenbermen staan. Helaas was daar onvoldoende draagvlak voor. Jammer, want deze instellingen worden onnodig hoog belast door het gewijzigde beleid van de gemeente.
Het beter meer betrekken van de kennis en kunde van Leusdenaren wordt breed gedragen in de raad. Alleen de vorm waarin wij het voorstelden haalde het niet. Burgemeester Vermeulen gaf aan dat er een groep Leusdenaren wordt geformeerd die zich bezig gaat houden met de visie op Leusden in 2040. Hierbij wordt een beroep gedaan op het intellect van Leusden. Wat ons betreft een prima uitwerking van onze gedachte.
De VVD kwam met het voorstel om een evenemententerrein te realiseren in Leusden. Het college had de bal al op de stip gelegd, daar in de kaderbrief het idee al was opgenomen. Terecht zei de VVD dat er niet langer gewacht hoeft te worden, daar de investering binnen 3 jaar wordt terug verdiend.
Maar een locatie vinden is geen sinecure.  We zijn benieuwd waar het college mee komt.
Er werden nog twee moties aangenomen, maar wat ons betreft waren dat ideeën die allang tot uitvoering zijn gebracht.
D66 kwam terug op de vorige avond waarin zij een particulier initiatief in Achterveld aan de orde hebben gesteld via een interpellatie. Dit bleek achteraf onnodig, daar wethouder Oskam al contact had met deze mensen. D66 kwam toch met een motie om particuliere initiatieven vanuit de gemeente zo breed mogelijk te steunen. Deze motie werd gesteund door de hele raad.
In de actualiteit vroeg Karolien aandacht voor het speelterrein van de Meidoornhof. Volgens bewoners is er achterstallig onderhoud. Karolien gaf aan dat een coproductie tussen gemeente en bewoners een mooi resultaat kan geven.
Het coöperatieterrein  Achterveld dreigt vertraging op te lopen daar de eigenaar van het coöperatiegebouw vooralsnog niet mee gaat in de plannen die er liggen. De gemeente heeft het recht van 1e koop afgedwongen, zodat het niet aan anderen kan worden verkocht. Na de vakantie praten we hier verder over.
De bestuursrechter heeft de weigering van de gemeente voor een vergunning om een zendmast te plaatsen aan de Boswachter nietig verklaard. Wethouder Oskam kon niet aangeven wat dit gaan betekenen. Ze zal mijn vraag hierover schriftelijk beantwoorden.

Al met al een goed debat in een goede sfeer. Nu het zomerreces en na de vakantie aan de slag met de begroting voor 2011.

Reacties op 'Raadsvergadering 01 juli 2010'