Raadsvergadering 24 september 2009

sporthalwoensdag 30 september 2009 22:45

Tweede sporthal geeft discussie, sportnota aangenomen, samenwerking met andere gemeente onduidelijk en actualiteiten. Levendige raadsvergadering o.l.v. onze nieuwe burgemeester.

Sportnota
De sportnota was hard aan vernieuwing toe. Ter tafel ligt een duidelijke sportnota met een haalbare ambitie. Iedereen moet in beweging komen en extra aandacht gaat uit naar de mensen met een beperking. De laatste categorie is in beeld, maar mijn fractie wil dat wat meer aanzetten. Zorg ervoor dat het aanbod beantwoordt aan de vraag en streef er naar om het aanbod voor de mensen met een beperking breed wordt gecommuniceerd. In 2013 moet 90 % van de doelgroep bekend zijn met het aanbod. Ons amendement wordt unaniem aangenomen. Een mooie start van de vergadering.

Tweede sporthal
In de weken voorafgaande aan de raadsvergadering heb ik veel contact gehad met de PvdA. Beiden wilden we een ander besluit dan voorlag, maar we werden het niet helemaal eens.

Uiteindelijk heb ik mijn amendement toegestuurd aan meerdere partijen en kwamen we eruit. Samen met PvdA, Groen Links, VVD en D66 dien ik een amendement in.

Wij willen nu geen principebesluit nemen over de bouw van een sporthal; wel willen we een onderzoek. Onze voorkeur gaat uit naar een sporthal in het Burg. Buiningpark, maar we zijn ook in voor een inventieve en creatieve optie elders. Belangrijk voor ons is dat het geen ‘stand-alone’ sporthal wordt. Combineer het met iets anders, want dit werkt kostenverlagend. De Meent en ’t Binnenhuys zullen afgebroken worden. Belangrijk voor ons is dat de huidige activiteiten, die in deze gebouwen plaatsvinden, een goede alternatieve locatie toegewezen krijgen in de wijk.

Ons amendement krijgt een ruime meerderheid.

Overigens verbaas ik mij wel over het feit dat de aanvraag nu op ons bordje komt. Waarom is dit niet gedaan in samenhang met de bouw van de drie MFC’s?  Het college geeft aan, dat het toen niet aan de orde was. Kennelijke zijn er ontwikkelingen gaande die we niet voorzien hadden. Voor mij blijft het een vreemde zaak.

Mijn fractie zal kritische kijken naar de financiering van het geheel. Het kan toch niet zo zijn, dat we nu opeens veel meer geld gaan uitgeven? We hebben net een bezuinigingsoperatie achter de rug waardoor o.a. de muziekschool is gesneuveld.

Samenwerken in Leusden
Op de agenda staan drie stukken:
1. Regioagenda
2. Samenwerken met buurgemeenten
3. Servicebureau Amersfoort

De drie stukken hebben alles met elkaar te maken en dat gaf veel verwarring. Jan Schouten geeft duidelijk aan dat onze fractie voorkeur heeft om de samenwerking te intensiveren met de gemeente die qua grootte en identiteit het beste bij ons passen. Jan krijgt veel reactie, maar de fracties willen niet zo ver gaan. Samenwerken moet inhoudelijk iets opleveren en dat kan volgens hun het beste als je vrij bent om te kiezen. Jan wijst erop dat het effect van de samenwerking van groot belang is. Werk  je veel samen met buurgemeenten zoals Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg, dan zal het effect zijn dat je elkaar steeds beter leert kennen. Dit zal opleveren dat de samenwerking intensiever zal worden. Werk je steeds met een andere gemeente samen, dan zal dit gevoel niet ontstaan.

Helaas, ons amendement haalt het niet.

Bouwen naast de ‘VOR’ in Achterveld?
Het college wil een terrein aankopen in Achterveld om te bebouwen. De brandweer zou er mooie plek kunnen krijgen en een aantal woonwerk combinaties.

Veel inwoners van Achterveld zijn hier fel op tegen. Toen ik op de locatie ging kijken, vertelde een 10-jarige jongen mij dat Achterveld wel de brandweer hier een plek wil geven, maar geen industrie. Kernachtiger kan ik het niet samenvatten.
De raad steekt er een stokje voor en het gaat dus niet door.

AZC, campers en WMO
In het rondje actualiteit brengen we bovenstaande onderwerpen in. Het Asielzoekerscentrum gaat definitief dicht per 31 december 2009. De plannen voor het gebied krijgen we in december. Jammer dat we deze taak kwijt raken, maar de meerderheid van de raad wil dit.

De burgemeester heeft nog geen antwoord op onze vraag of er iets gedaan kan worden tegen langdurig geparkeerde campers. Ze komt zo spoedig mogelijk met een antwoord.

Tijdens het Prinsjesdagontbijt stelde Piet Mars voor om elk jaar ‘de  week van de ‘Wet Maatschappelijke Ondersteuning’ te organiseren.
Wethouder Oskam geeft aan dat zij het idee enthousiast heeft aangehoord. Ze zegt toe om erover na te denken.

Een hele smalle agenda, maar dit is slechts schijn. Onze nieuwe voorzitter sloot de vergadering ruim over elven.

Amendement 2e sporthal-def100,0 kBapplication/msworddownload
Amendement CU38,5 kBapplication/msworddownload
Amendement samenwerking buurgemeenten42,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Raadsvergadering 24 september 2009'

gau, nish (nish) gau [1052681]
Geplaatst op: 27-11-2016 21:13
Awesome blog. Classy representation,Wonderful content and amazing offers are available These websites are very useful as it contains helpful information for Instagram users, as this mentioned website provide hack for getting followers for any particular Instagram account. These followers are real and active online.
Now get unlimited Instagram followers for free without any download or survey. These are very good websites. It has helped me in the same.