Visie op 2010: tijd voor verkiezingen

cjgdinsdag 30 juni 2009 17:24

Het college heeft de kadernota voor 2010 gemaakt. Onze fractie kan zich in grote lijnen vinden in de voorstellen. Maar we hebben onze wensen.
Samenvatting:
1. We kunnen ons vinden in de grote lijnen van de kadernota
2. We verwachten dat Leusden in de regio op een aantal punten de regie neemt.
3. We zijn kritisch over de resultaten van het coalitieakkoord.
4. We amenderen op inzet van remugelden, SMS en oplaadpunt voor electrische auto's en fietsen.
5. We spreken ons gevoel uit over de zondagsopenstelling en het historisch erfgoed.
6. We complimenteren het college met het gevoerde financiƫle beleid.

Doorzetten en afmaken wat in gang is gezet is niet genoeg.

De fractie van de CU/SGP kan zich vinden in de grote lijn van de kadernota die is gesteld. Het college gaat verder op de koers die is ingezet en regeert niet over haar graf heen.

Dit laatste is opmerkelijk en biedt volop perspectief voor de kiezende burgers.

In dat licht hebben we de bijlage gelezen waarin   het college verantwoordt wat er bereikt is in de afgelopen drie jaar; een indrukwekkende lijst

Echter wij missen resultaat op een aantal essentiële thema’s van het coalitieakkoord:

• Leusder forum
  • Bouw van de 400 woningen
  • Fietspad naar Achterveld
  • Pilot openbaar vervoer
  • Hart van Leusden

Niet dat we dit betreuren, daar bijna alle punten niet in ons verkiezingsprogramma voorkomen.

De CU/SGP zal dan in de nieuwe raadsperiode dan ook inzetten op een aantal koerswijzigingen, met name als het gaat over het bouwen voor starters.

Dan de structuur van de kadernota. De CU/SGP complimenteert het college over de manier van werken – kadernota – begroting – jaarrekening.  We kennen deze structuur nu een aantal jaren en zijn er tevreden over.

Toch een aanbeveling gericht op de kadernota. De kadernota schiet ons inziens teveel door naar de details en krijgt het karakter van een begroting. Op sommige plekken zijn er teveel details/uitvoeringsvoorstellen  opgenomen. Bijv. op Leefomgeving en milieu, natuur en milieu educatie. We lezen daar bijv. het werkprogramma van natuur- en milieu-educatie. Interessant, maar o.i. niet passend in een kadernota.

Wat ons betreft mag hij een slag globaler worden. Leg de kaders neer met een ruwe financiële richting. De raad krijgt dan ook meer de ruimte om eigen voorstellen te doen. Nu zit alles dichtgetimmerd.

Dan de kadernota zelf vanuit een paar invalshoeken:

1. Inhoudelijke
  2. Wat missen we
  3. Financieel

1.      Inhoudelijk

ICT neemt een steeds belangrijker plek in de gemeentelijke organisatie. We zien in de verschillende documenten dat de gemeente Leusden hier goed op anticipeert. We kunnen niet goed zien of er op het gebied van ICT een integrale visie is. Het gevaar dat allerlei plannen langs elkaar heen lopen ligt op de loer. We zouden graag zien dat er een integrale visie is op de inzet van ICT.

Nederland gaat op glas, met name grotere gemeenten stimuleren dit, daar de digitale bereikbarheid wordt verbeterd en verschillende diensten via het glas kunnen worden aangeboden. We ondersteunen dan van harte het initiatief van de PvdA en hebben onze handtekening dan ook gezet onder het amendement. Overigens vinden we wel dat het een private aangelegenheid is, waarbij de gemeente kan stimuleren en regisseren.

Het bestuurskrachtonderzoek heeft o.a. opgeleverd dat Leusden zich meer mag profileren binnen de regio. Dit wordt een belangrijke opdracht voor onze nieuwe burgemeester. Graag zouden we in 2010 willen zien dat hier een start mee wordt gemaakt. Er staan genoeg in als het gaat om samenwerking, maar we zouden graag zien dat Leusden meer zichtbaar wordt in de regio. Maak het maar concreet op een bepaald thema, zodat we het als raad goed kunnen volgen.

Er komt een nieuw beleidsmilieuplan en dat zien we graag tegemoet na de inspraak. Wij hebben op dat punt nog een aardig idee in petto, maar dat houden we nog even onder de pet.

Maar we vinden het voorbarig om nu al allerlei voorstellen te doen:

• Pilot duurzaamheidsbalans
  • Duurzaamheidsleningen
  • Wijkaanpak energiebesparing
  • Werkbudget milieubeleidsplan

Eerste een inhoudelijk discussie en op basis daarvan budgetten vast stellen.

We kunnen ons vinden in de uitbreiding van de formatie economische zaken. In deze tijd van recessie is het goed om vanuit de gemeente capaciteit beschikbaar te hebben om ondernemers te ondersteunen daar waar het mogelijk is.

Eén van de knelpunten van de ondernemers die bij de raad neergelegd is, betreft de zondagsopening van de Albert Heijn.

Het liefst zou de CU/SGP de zondag willen ontzien van allerlei niet noodzakelijke arbeid op de zondag. Het is goed voor de mensen en de samenleving om 1 dag in de week even tot rust te komen; de scheppingsorde uit de bijbel is zo gek nog niet.

De ondernemers geven aan dat onze verordening ruimer wordt geïnterpreteerd dan de bedoeling was. Albert Heijn maakt gebruik van de avondopenstelling die bedoeld was voor de kleinere ondernemers met een max. vloeroppervlak van 400 m2.

Wij zouden graag zien dat deze zondagsopenstelling weer ongedaan wordt gemaakt en de verordening hierop aan te passen.

Overigens heeft de Leuderkrant een peiling gedaan onder de inwoners van Leusden en ook daaruit blijkt dat de Leusdenaar niet zit te wachten op supermarkten die op zondag open zijn (Motie).

We hebben onze vraagtekens bij de uitbreiding van de formatie leerplicht. We hebben onlangs nog de cijfers gezien bij de beleidsnota jeugdbeleid en we denken dat dit niet nodig is.  We kunnen ons voorstellen dat de kwalificatieplicht werkuitbreiding betekent. We stellen dan ook voor om in de begroting dit nader uit te werken.

Vooralsnog zijn we het niet eens met de structurele uitbreiding van  € 39.000,-.

We wachten de uitwerking van dit punt in de begroting nog even af en zullen zo nodig dan de begroting amenderen.

We zijn heel enthousiast over de doorontwikkeling van het centrum voor jeugd en gezin. Zoals ook al eerder aangegeven verdient Leusden het dat het CJG in het voorjaar van 2010 open gaat. We hebben inspirerende voorbeelden gezien  en willen ook graag aan de slag.

Wel graag in de Hamershof zo dicht mogelijk bij het gemeentehuis. Hoewel we niet over de exacte plaatsbepaling gaan, doen we toch een schot voor de boeg. We denken met name  aan een plek in het hart van Leusden waar al veel gezinnen komen; bijv. in de nabijheid van de korf of het oude postkantoor. We zijn hier enthousiaster over dan over de uitbreiding van formatie voor een leerplichtambtenaar.

Werk preventief daar waar het kan.

Programma 7  ‘Sport en recreatie’ roept nog veel vragen op, maar dat is niet erg. De CU/SGP kan zich vinden in de lijn om extra in te zetten op recreatie en toerisme. We zien de uitwerking in de begroting met belangstelling tegemoet.

Jammer dat  er nu weer een aanvraag komt voor een kunstgrasveld voor Roda. Dat had toch gewoon in het geheel van de renovatie meegenomen moeten worden. Het college komt er niet mee weg dat dit heel iets anders is. Met de renovatie hebben we een toekomstbestendig en duurzaam park willen maken voor sporters in Leusden. Daar had dit een plek in moeten krijgen.

Het gaat ons echter te ver om dit plan tegen te houden; te meer omdat deze investering ook een stuk capaciteitsproblemen oplost, daar kunstgrasvelden intensiever bespeeld kunnen worden.

Jammer dat er in de kadernota geen aandacht is voor de binnensport. Er komen veel signalen naar de raad dat er een groot tekort is. Het was goed geweest als er in de kadernota iets gestaan had over de capaciteitsproblemen. De fractie van de CU/SGP is van mening dat we niet zullen ontkomen aan een extra sporthal in Leusden en die zal betaald moeten worden. In de voorjaarsnota staat dat we in het najaar spreken over de binnensportaccommodaties,  dus dat wachten we even af.

2.      Wat missen we?

De fractie Christenunie/SGP verbaast zich over het feit dat het ‘sociaal maatschappelijk steunpunt’ gekort wordt op de subsidie zonder een goede argumentatie. We vinden het niet getuigen van goed bestuur om dit steunpunt, dat in een toenemende behoefte voorziet,  te korten.  Ze doen goed werk voor mensen die zich in moeilijke en complexe situaties bevinden. De fractie vindt het goed dat dit steunpunt een stukje naastenliefde invult als verlengstuk van de gemeentelijke dienstverlening.

De CU/SGP wil dan ook een structurele financiering van SMS binnen de stichting Welzijn Leusden. We moeten er voor oppassen dat we na de fusie tussen de WOL en Leusden Actief nu opeens weer allerlei afsplitsingen krijgen.

Het CDA komt met een motie hierover die we van harte ondersteunen. Voordat we echter onze handtekening zetten willen we te horen krijgen van het college of de motie uitvoerbaar is. Zonodig komen we met een eigen amendement.

We hadden gehoopt in de kadernota  op extra aandacht voor het cultuurhistorisch erfgoed van Leusden. Leusden heeft weinig zichtbare historie en daarom is het goed om hetgeen we hebben te koesteren. In het publieke domein hebben we een aantal monumenten aangewezen. De fractie van de CU/SGP wil nu ook een start maken met private eigendommen. Dit is lastig, maar ons inziens wel noodzakelijk. En dat mag ook wat kosten. We hebben nog geen concrete financiële uitwerking gegeven, maar dat hoeft ook nog niet. Binnenkort hopen we de nota ‘cultuurhistorie’ vast te stellen  en dan zal duidelijk worden hoeveel geld de raad in wil zetten. Daarom is het goed dat dit een plek krijgt in de komende begroting (motie).

De gemeente wil een voorbeeld geven als het gaat om alternatieve brandstoffen voor auto’s.

De zoektocht naar een plek voor een aardgasstation is gestart.

We denken dat het goed is om naast dit initiatief een ander optie te stimuleren, nl. het gebruik van elektrische auto’s . Verschillende gemeente hebben oplaadpunten geplaatst, zodat burgers over kunnen gaan tot aanschaf van een elektrische auto (amendement). Een combi met een oplaadpunt voor elektrische fietsen zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

De fractie van de CU/SGP wil duidelijk beleid en handhaving op hondenpoep. We voelen en merken dat eraan gewerkt wordt, maar het tempo is laag. In de kadernota van 2008 stond het al en nog is het niet af. Geen motie of amendement want het moet af zijn voor 2010.

Onze burgers vragen erom, we hebben het beloofd en dus ook doen.

3.      Financieel

We leven in een onzekere tijd en ook Leusden moet op de langere termijn maatregelen nemen. We kunnen ons vinden in het beleid dat het college wil inzetten om nu nog geen grote maatregelen te nemen.

Echter we vinden het niet verstandig om net als in voorgaande jaren zoveel op te eten van de Remu-gelden.

We zetten weer ruim een miljoen euro in als het aan het college ligt.

In 2008 hielden we 1,6 miljoen euro over, dus was niet nodig geweest om remugelden in te zetten.

Raad van Leusden, pak uw verantwoording en geeft de opdracht om de Remu-middelen beschikbaar te houden. In 2008 hebben we gezien dat het kan, nu ook vertalen naar 2010.

Graag horen we de reactie van onze collega’s en zullen zo nodig een amendement indienen.

De CU/SGP heeft zorgen over de  vermogenspositie van de gemeente Leusden. Na wat geschuif komen we eruit, maar we kunnen niet goed doorzien of het verantwoord is. In het verleden hebben we geschoven met de IBOR-gelden en u gaan we o.a. schuiven met overschotten op jaarrekeningen in de toekomst.

We zullen deze ontwikkeling nauwlettend volgen daar hij risicovol is.

We sluiten op dit punt positief af, want we zijn tevreden over het gevoerde financiële beleid van de afgelopen 3 jaar.

Het is gelukt om sluitende begrotingen te maken met sluitende jaarrekeningen. Weliswaar vinden wij dat er teveel REMU-geld opgegaan is aan reguliere uitgaven, maar d.m.v. de overschotten op de jaarrekeningen zien we een deel van het geld terug vloeien naar de algemene reserve.

De potjes behoren tot het verleden en we hebben er geen enkele behoefte aan om die historie te koesteren

Reacties op 'Visie op 2010: tijd voor verkiezingen'