Raadsvergadering 29 mei 2008

leusdenmaandag 16 juni 2008 23:43

Geen spektakel in de fonkelnieuwe raadszaal.
Wanneer aan de slag met de Hamersveldseweg?
Welke samenwerking moet Leusden zoeken in de regio om een volwaardige gemeente te blijven?

Nieuwe raadszaal
De raadszaal is klaar en het resultaat mag er zijn. Mooie open ruimte waarbij er geen fysieke scheiding meer is tussen raad en publiek; de muur is geslecht.
Na de opening eerst naar buiten om de wandelende Leusdenaren te complimenteren met  het volbrengen van de vierdaagse.  Mooi gezicht al die jonge kinderen die de burgemeester allemaal een hand willen  geven.

Wet voorkeursrecht gemeente
Wethouder Jansma deelt mee dat er de gemeente het voorkeursrecht heeft geclaimd van 4 locaties. Dit houdt in dat als de eigenaar het pand wil verkopen, de gemeente het eerste recht van koop heeft. Het betreft de beide boerderijen aan de Hamersveldseweg naast de bibliotheek inclusief de beroemde ‘schapenwei’, het terrein van de SBBO en het terrein van de bankgirocentrale.

Hamersveldseweg
Iedereen kent de beruchte weg met de paaltjes. Het voorstel is om de herontwikkeling pas op te starten als de Biezenkamp klaar is. We zijn het hier niet mee eens. Het stuk tussen de Noorderinslag en de Rozendaallaan is niet afhankelijk van de Biezenkamp. Jan Schouten dient dit amendement met succes in samen met een aantal andere fracties.
Het college kan de visie nu verder concretiseren en ons dienen met een concreet voorstel. We zijn benieuwd.

Starterleningen
De huizen in leusden zijn te duur voor de meeste starters op de woningmarkt. Daarom is er geld beschikbaar voor starters bij de gemeente. Dit geld mogen ze lenen van de gemeente als ze het later bij het verkopen van de woning weer terugbetalen aan de gemeente. Echter er wordt haast gen gebruik van gemaakt. Het voorstel is om de leeftijdsgrens los te laten, zodat iedereen er gebruik van kan maken.
Onze fractie vindt dit geen goed idee. Laten we de echte starters helpen! Daarnaast willen we graag onderzoeken of er meer mogelijkheden zijn om starters te helpen. Samen met de VVD en het CDA dienen we een amendement in om de leeftijdsgrens op 30 jaar te houden en onderzoek te doen naar meer mogelijkheden. Dit amendement wordt aangenomen.

De burger gehoord
De rekenkamer heeft een rapport uitgebracht over de afhandeling van klachten en bezwaren in Leusden. Conclusie is dat Leusden op een goede manier inspeelt op bezwaren en klachten; een compliment voor de ambtenaren van Leusden.
Op ons initiatief wordt er een kleine wijziging aangenomen waardoor het college rechtstreeks betrokken blijft bij de afhandeling van klachten.

Visie van Leusden op samenwerking
In de actualiteit wordt er door het verschillende partijen onder aanvoering van het CDA een motie ingediend om integraal te gaan nadenken over de bestuurskracht van Leusden. Er wordt een onderzoek gedaan naar de bestuurskracht van Leusden in een wenkend perspectief. Er komen steeds meer taken op het bordje van de gemeente en de  vraag is of de huidige omvang van Leusden toereikend is om deze taken op een verantwoorde manier te doen.
Er wordt een procesgroep ingesteld om dit proces in gang te zetten. We vinden het belangrijk dat deze discussie in het openbaar wordt gevoerd met optimale betrokkenheid van de burger.
Spannend wat dit traject gaat opleveren.

Iedereen ervaart deze vergadering als een stilte voor de storm. De volgende raad wordt spannender, want dan gaan we het hebben over o.a. de woonvisie, kadernota 2009, regionalisering van de brandweer, valleipark en de aanbesteding van het zwembad.

Amendement hamersveldseweg 3 april 0827,5 kBapplication/msworddownload
motie ARHI32,0 kBapplication/msworddownload