Leusden, raadsvergadering 03 april 2008

fiertspadvrijdag 18 april 2008 22:13

Asielzoekers Centrum blijft toch open!
Muziekschool gaat dicht.
Leusden beweegt, maar waar heen?

We vergaderen in 'De Koningshof' omdat de raadszaal wordt verbouwd. Op het plein een drukte van belang, daar het onderwerp AZC door onze fractie is geagendeerd. Op de melodie 'tulpen van Amsterdam' wordt ons toegezongen dat de AZC-bewoners graag in Leusden willen blijven tot het moment dat ze een definitieve huisvesting hebben gekregen.
In de raadsvergadering komt het onderwerp als eerste aan de orde. Ik voer een pleidooi om het AZC open te houden vanuit twee argumenten:
1. Een groot aantal bewoners heeft een status door het generaal pardon. Laat ze niet nog een keer moeten verhuizen. Doe dit deze mensen en met name de kinderen niet aan.
2. Er zijn nog geen concrete plannen voor het AZC-terrein, dus het AZC-centrum kan gerust langer open blijven.
In een motie vraag ik om een verlenging van 1,5 jaar.
De wethouder geeft aan dat ze de overeenkomst met COA niet wil verlengen, maar de mensen die een status hebben er mogen blijven wonen tot ze een definitieve huisvesting hebben gekregen. Ik laat mij kritisch uit over de houding van het college in deze zaak, hetgeen tot en paar heftige reacties leidt van de PvdA en het CDA. M.i. had het college het niet zo ver moeten laten komen, terwijl het CDA aangeeft dat de wethouder niet anders kon vanuit de opdracht die de raad had gegeven. Deze enge opvatting deel ik niet. De afgelopen week was er opeens wel ruimte voor verlenging, zonder dat de raad zich nog officieel had uitgesproken.
Op basis van de toezeggingen van het college, trek ik de motie in. Mooi resultaat voor de AZC-bewoners.

Muziekschool
Vanavond de finale m.b.t. de muziekschool, echter de uitslag was van te voren beken. De muziekschool verliest en houdt op te bestaan. Een duidelijke keus van de coalitie en zeker niet onze keus. We zijn het eens met de heroverweging van de subsidie aan de muziekschool, maar dan wel graag vanuit de inhoud. Nu wordt er 3 ton bezuinigd, waarvan er 1,2 ton opnieuw wordt ingezet. De gemeente houdt het gebouw open, zodat zelfstandige docenten er muziekles kunnen geven. Stiching 'scholen in de kunst' zullen het beheer verzorgen. Daarnaast komt er een muziekprogramma voor het basisonderwijs.
Wij hadden liever gezien dat de muziekschool gekoppeld zou worden aan de multifunctionele centra in Leusden. Als je dicht bij de scholen zit, kun je makkelijker een koppeling leggen met die scholen en buitenschoolse opvang. Tot mijn  verbazing las ik deze uitgangspunten ook in het CDA-verkiezingsprogramma, maar die gaven op dit punt geen thuis. Alleen op de lange termijn zien ze hiervoor mogelijkheden.

Arhi-procedure
Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude laten onderzoeken of ze tot nauwer samenwerking kunnen komen, waarbij Woudenberg en Scherpenzeel zelfs tot fusie willen overgaan. Leusden was hierin niet betrokken. Via de staten is alsnog besloten om Leusden en plekje te geven in deze discussie. Dit lijkt mooi, maar het lijkt slechts op een gebaar zonder inhoud. De drie gemeente doen er wat lacherig over als we de pers mogen geloven.
Jan Schouten brengt namens onze fractie is dat we qua samenwerking naar de Vallei kijken en dus graag betrokken willen worden bij deze gesprekken.
De burgemeester krijgt uiteindelijk de opdracht om het gesprek aan te gaan en de gedeputeerde te vragen om de samenwerking in het Valllie-gebied breder te bekijken dan alleen de drie gemeenten. Wordt vervolgd.

Fietspad langs de Asschatterweg
Een vrijliggend fietspad langs de gevaarlijke Asschatterweg verhoogd de veiligheid van de fietser en de automobilist zegt het voorstel. We vinden het een lastige keuze daar er niet of nauwelijks ongelukken gebeuren. Jan Schouten brengt in dat het misschien goed is om de 'recreatieve' variant te ontwikkelen. Groen Links dient hierover een amendement in. Deze haalt het helaas niet. Vervolgens wordt er besloten om het 5,5 miljoen hiervoor te reserveren de variant waarbij het fietspad ten zuiden van de weg komt uit te werken.
Vooralsnog vinden wij het teveel geld, maar we zien met belangstelling het voorstel tegemoet.

Raadsverordening
De raad werkt volgens een verordening, die nodig aangepast moest worden, omdat het afgelopen jaar het 'Leusdens model' is ontwikkeld.
Jan Schouten dient namens onze fractie een amendement in te regelen dat een minderheid van de raad benodigd is om een interpellatieverzoek te honoreren.
Dit amendement werd aangenomen met steun van Groen Links, Leusden 90, D66 en de PvdA.
Jammer dat het amendement van de PvdA het niet haalde om de twee termijnen af te schaffen binnen het debat. Als we meer tijd hadden gehad, was dit misschien wat duidelijker geworden voor de tegenstemmers. Iedereeen wil een levendig debat. M.i. moeten we dan de twee termijnen afschaffen en de voorzitter van de raad meer de leiding te geven van het debat.

Om half twaalf zet de burgermeester er een punt achter. De discussie over de Hamersveldseweg wordt doorgeschoven naar de volgende raad en de actualiteiten kunnen schriftelijk worden gedaan.
Ewout heeft voor iedereen nog een glaasje en daar maken we dankbaar gebruik van.

TitelBestandsgrootteMIME-type
amendement raadsverordening 2008-interpellatie109,5 kBapplication/msworddownload
motie AZC34,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Leusden, raadsvergadering 03 april 2008'