Nieuwsflits nummer 13

nieuwsflitsdonderdag 20 maart 2008 20:58

De raadsvergadering van 3 april wordt interessant. Het gaat over de inrichting van de Hamersveldswe weg, het fietspad langs de Asschatterweg, het AZC en ook over de Muziekschool.
Lees en leef mee.

Er staan dit voorjaar verschillende grote zaken op de agenda van de gemeenteraad. Onderwerpen waar soms ook veel publiek op af komt. Het is goed dat burgers gebruik maken van de mogelijkheid om in te spreken of schriftelijk hun standpunt onder de aandacht te brengen. De stukken voor de onderwerpen zijn meestal te vinden op de website van de gemeente Leusden (www.leusden.nl). We lichten er een aantal zaken uit die nu actueel zijn.

Hart van Leusden

Over de aanpak van het centrum van Leusden heeft de raad op 21 februari een stevig debat gevoerd. In het coalitieakkoord staat dat het Hart van Leusden opgeknapt moet worden. De ChristenUnie/SGP is van mening dat best het een en ander gedaan mag worden ter ver­betering van het centrum, het moet echter wel budget-neutraal kunnen. En of dat haalbaar is, is maar de vraag.

Er is door het college onderzoek gedaan onder diverse betrokkenen rond het centrum, zoals bewoners, winkeliers, sport, historici enzo­voort. Hieruit zijn conclusies getrok­ken en op basis van die conclusies gaat het college verder aan de slag.

Wij hebben een motie ingediend, die is aangenomen. Dit leidde tot een verandering in het genomen besluit, zodanig dat het college nu de gewijzigde opdracht krijgt een visie op te stellen voor het Hart van Leusden op basis van de in het raadsvoorstel getrokken conclusies; dit met dien verstande dat in de uitwerking van de visie op verschil­lende deelterreinen varianten wor­den ontwikkeld waarbij duidelijk in kaart wordt gebracht welke (financiële) consequenties de ver­schillende varianten hebben.

Fietspad Asschatterweg

In de raad van 3 april komt aan de orde de studie naar de haalbaarheid van een vrijliggend fietspad langs de Asschatterweg. De raad heeft inder­tijd het college verzocht de haalbaar­heid te bestuderen. Het college komt nu met het voorstel één variant nader uit te werken, namelijk het aanleggen van een fietspad langs de zuidzijde van de Asschatterweg. Dit fietspad wordt wel vanuit twee richtingen be­reden. Andere opties waren langs de noordzijde of wisselend langs noord of zuid.

Onze fractie vindt veiligheid op de Asschatterweg van groot belang, maar verneemt ook graag uw mening over een aan te leggen fietspad.

Muziekschool

Verder komt op 3 april de voortgang van het muziekonderwijs in Leusden aan de orde. Het college stelt voor een overeenkomst aan te gaan met Scholen in de Kunst in Amersfoort met als doel muziekonderwijs binnen het basisonderwijs te integreren. Daarnaast wordt voorgesteld de mu­ziekschool te kopen en weer te ver­huren aan SidK, de inventaris van de muziekschool te kopen, en een be­drage beschikbaar te stellen aan de Muziekschool als bijdrage in de wachtgeldverplichtingen.

In ons verkiezingsprogramma stond dat wij de kosten voor de muziek­school willen verlagen en de toegang tot het muziekonderwijs willen verbre­den. Het is nu dus zaak om te kijken

of het collegevoorstel in overeenstem­ming is met ons uitgangspunt.

Complicerende factor is op dit moment dat de docenten van de muziekschool beslag hebben laten leggen op het gebouw, om zo hun eventuele wacht­gelden veilig te kunnen stellen.

Asielzoekerscentrum

Het college heeft besloten om het AZC in Leusden definitief te sluiten. Onze fractie is het daar niet mee eens. Veel bewoners hebben een status, maar nog geen huisvesting.

Reden voor onze fractie om een motie in te dienen om het AZC nog minimal 2 jaar open te houden. Laten we op een goede manier omgaan met ‘onze' tijde­lijke inwoners. Zij hebben al het nodige meegemaakt en we moeten ze het niet aandoen om nog een keer te moeten verhuizen. Leusden kan dit ook ge­makkelijk aanbieden, want er zijn nog geen uitgewerkte plannen voor het gebied waar het AZC is. Het kan nog wel een aantal jaren duren voor dit gebied  echt ontwikkeld kan worden. Tijdens de raadsvergadering van 3 april zullen we deze motie indienen.

Hamersveldseweg

Leusden kwam al een keer op de tv in het programma ‘geld over de balk' in verband met de Hamersveldseweg. In de raad van 3 april gaan we kijken wat we met deze weg willen. Hoeveel auto­verkeer willen we daar toelaten, willen we delen van de weg verkeersluw ma­ken, willen we z.s.m. aan de slag of wachten we op de Biezenkamp, geven we voorrang aan het autoverkeer of aan de fietsers en de voetganger en welke uitstraling willen we de Hamers­veldseweg geven? Veel vragen die de raad gaat beantwoorden op 3 april.

Reacties op 'Nieuwsflits nummer 13'