Extra raadsvergadering 24 januari 2008

octopus-2maandag 11 februari 2008 23:00

Onze fractie heeft via het presidium gevraagd om een extra raadsvergadering over de financiering van het zwembad. Hier is in toegestemd, zodat we de ruimte kregen om het college kaders mee te geven over de manier waarop volgens ons het zwembad gefinancierd zou moeten worden.

Om half acht werd de vergadering geopend. Eerst een stil moment om stil te staan bij het overlijden van ex-wethouder Sieb Lakeman. Goed dat we hier bij stil staan.
Vervolgens het debat over het zwembad. Leusden 90 komt als eerste met een amendement om de huidige manier van exploiteren gewoon door te zetten, maar nu met meer geld. Geef het bestuur meer financiële armslag betoogd Dhr. Van de Berg.

Daarna de andere fractie. Stuk voor stuk gaven ze aan dat het voorstel van het college geen goed plan is. Ze willen allemaal naar een andere financiering. Ik sloot af en gaf nog een aantal punten mee:
 *  Intentieverklaring met SRO was echt een brug te ver. Gelukkig vallen de financiële consequenties mee.
 *  Zwembad bestuur heeft het al die jaren uitstekend gedaan; alle lof.
 *  Laatste maanden rolden de voorstellen over elkaar heen; het is nu tijd voor duidelijkheid
 *  Europese aanbesteding kost tijd en geld, maar laten we het doen. Het zwembad krijgt hierdoor mee mogelijkheden

Namens alle fractie, uitgezonderd Leusden 90, heb ik een amendement ingediend. Deze haalde een ruime meerderheid. De raad heeft hierdoor een duidelijke stap genomen.
Zeker geen stap zonder risico's, maar wel een stap op weg naar een mooi sport- en recreatiecentrum.

Na het zwembad nog één spannend onderwerp, nl. de samenwerking tussen Woudenberg, Renswoude en Scherpenzeel.
Het CDA merkte op dat het toch vreemd is dat als er een onderzoek komt naar de samenwerking tussen deze drie gemeente, de gemeente Leusden niet in beeld is. Burgemeester de Vet zei ter plekke toe dat hij hier actief op zal inspelen. Maar heeft het nog zin? Naar onze mening zijn we te laat. We zullen dit traject kritisch volgen.

amendement zwembad 20080118 versie raad137,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Extra raadsvergadering 24 januari 2008'