raadsvergadering 20 december 2007

WMOmaandag 24 december 2007 20:36

Voor het eerst in onze geschiedenis vroegen we een interpellatie aan.
De raadszaal verbouwen?
Aan de slag met de WMO.
Wat is er mis met de perceelsaanduiding in het buitengebied?

Zwembad Octopus

Onze fractie heeft zich vastgebeten in het zwembaddossier. Het college heeft nl. voorgesteld om met SRO in zee te gaan en dat kost flink meer geld dan het zwembad ons nu kost. Elk jaar is er ruim 200.000 euro extra nodig.
Gaandeweg het traject kwamen we erachter dat we als gemeente weinig anders kunnen dan met de SRO in zee te gaan, daar het college een intentieovereenkomst heeft afgesloten met de SRO. Dit schoot ons in het verkeerde keelgat, want hoe kun je een intentieovereenkomst afsluiten, zonder ontbindende voorwaarden?
Echter de interpellatie werd weggestemd door de meerderheid van de raad. Dit bracht mij tot de uitspraak dat de democratie in Leusden een deuk heeft opgelopen daar de meerderheid niet toestaat dat de minderheid (4 partijen) het college ter verantwoording roept.
Jammer, een gemiste kans.
Onze motie haalde het wel. Hierin wordt het college opgedragen om voor 10 januari met de juridische en financiële consequenties te komen van de intentieverklaring.

Verbouwing raadszaal

D66 had actie gevoerd om de verbouwing van de raadszaal tegen te houden. Ook deze avond lieten ze van zich horen, maar tevergeefs, de meerderheid was voor.

Jan Schouten voerde hierover het woord en wees erop dat het goed is om de zaal te vernieuwen. Een wens van ons is dat er op een makkelijke  manier gepresenteerd kan worden en dat zit in het plan.

Graag zou onze fractie de eerste steen wegslaan om op deze manier de muur tussen publiek en raad te slechten.

Het CDA gaf in haar bijdrage aan dat er nog nooit iets veranderd is aan de raadszaal sinds de bouw. Hoog tijd dus om deze zaal nu aan te pakken. Hier zijn we het roerend mee eens.

WMO

Het beleidskader voor de WMO 2008-2010 lag als voorstel op de tafel.

De meeste partijen hadden een flinke inhoudelijke bijdrage. Dit geeft aan dat de raad het een belangrijk  vindt en dat is terecht. Via de WMO kunnen we mensen tegemoet komen die steun nodig hebben om te kunnen participeren in de samenleving.

Voor ons een belangrijk punt was dat de positie van de kerken een betere plek zou moeten krijgen in het geheel. Onze oproep was dan ook om bestaande structuren te benutten. We kregen tegengas, want Groen links wilde van ons weten of kerken maatschappelijke organisatie zijn in onze beleving.

Lastige vraag want een kerk is geen maatschappelijke organisatie, maar ze  doet wel heel veel maatschappelijke activiteiten. Onze motie kreeg een meerderheid en wordt dus uitgevoerd. De wethouder gaf aan dat ze dit graag doet, daar het aansluit bij de werkwijze van de gemeente.

We hadden nog twee amendementen, maar die haalden het niet. Graag hadden we gezien dat er geld gereserveerd zou worden voor de multifunctionele centra, zodat er niet alleen mooie gebouwen worden, maar ook centra waar activiteiten zijn voor de wijken waarin ze staan.

Van verschillende kanten werd er geschoten op het voorstel om het wijkverbindingswerk te starten in Leusden. Wijkverbindingswerk is bedoeld om problemen in de wijk op te lossen door mensen en organisaties met elkaar te verbinden. De PvdA bracht in dat het goed zou zijn om dit met ronde tafel gesprekken te doen. Wij brachten in om vooral klein te beginnen in straten en buurten i.p.v. meteen een wijkaanpak. Uiteindelijk bleef het voorstel staan en werd aangenomen.  Ook wij gingen akkoord maar zullen de uitwerking kritisch volgen.

Zendmachtiging

We hadden graag gezien dat de omroeplicentie naar RTV Eemstad zou gaan. Echter het commissariaat van de media legde ons advies naast zich neer zonder onze argumenten te wegen. Bijna raadsbreed besloten we om in beroep te gaan. De VVD vatte het mooi samen: we zijn toch geen kleuters!

Perceelsaanduiding

Soms hebben we het over grote zaken en praten we over miljoen.

Maar bij dit punt, ingebracht door het CDA, ging het over de perceelsaanduiding in het buitengebied. Volgens de woordvoerder liggen deze paaltjes er veelal uit of ze hangen in de boom. De raad ging niet zomaar tot actie over, want wie is hier verantwoordelijk voor? De motie stelde dat de gemeente aan de slag moet, maar dat is maar de vraag. Jan Schouten redde de zaak, want hij gaf aan dat het misschien beter is om op dit punt een raadsvoorstel  te maken waarin duidelijk wordt wie dit gaat betalen. We kunnen dan als raad beter ons besluit nemen. Dit punt komt dus terug.

Europees aanbesteden

De VVD leest de krant goed, want zij vielen over de melding dat het bestuur van D66 de gemeente gaat aanklagen over het feit dat de bouw in het valleipark niet europees is aanbesteed.

Een jaar geleden is in de raad dit punt besproken en zijn er harde woorden gevallen. Echter, toen kwamen we eruit. De VVD vindt het vreemd dat dit punt nu weer door D66 wordt aangevochten. Wat is het doel? D66 deed hierover geen uitspraak, maar liet duidelijk weten dat ze achter hun bestuur staan.

Lastig punt, want moet je ‘roomser zijn dan de paus’?  Aan de andere kant moet deze zaak wel eerlijk zijn, hetgeen zal blijken uit de procedure die wordt gevoerd.

Goed punt om in de fractie nog eens te bespreken en ons standpunt te bepalen.

Parkeren

Jan Schouten bracht in dat er parkeerproblemen zijn bij de Twijderij. Hij vroeg de wethouder of hem het probleem bekend was. Deze gaf aan dat hij deze problemen niet kent en graag op de hoogte wordt gebracht.

We zullen hem de info doorsturen.  Het probleem is nl. dat  er regelmatig een tekort aan parkeerplaatsen is, waardoor de auto’s overal worden neergezet. Dit leidt tot gevaarlijke situaties in deze straat.

Ik zie terug op een lange inspannende avond. Na afloop met verschillende mensen gesproken  over het interpellatieverzoek. Sommige waren geraakt door mijn opmerking over de democratie.

Ik kan mij dat voorstellen, maar ik blijf van mening dat het een vreemde zaak is dat in Den Haag 1/5 van de kamer benodigd is voor een spoeddebat en in Leusden  meer dan een ¼ nog niet voldoende is. We zullen een voorstel indienen om dit te veranderen.

Reacties op 'raadsvergadering 20 december 2007'