Werkbezoek gemeenteraad Leusden aan Pon, 30 nov. 2007

bezoek PONmaandag 03 december 2007 20:08

Op initiatief van onze fractie ging de raad op bezoek bij de importeur van o.a. volkswagen PON.
Verrassend dat het milieu-aspect zwaar weegt bij PON.
Een verslag.

Pon is voor Leusden een belangrijk bedrijf.  Als grootste werkgever is Pon een economische factor van belang. De gemeenteraad bracht 30 nov. J.l. met een fikse delegatie, op inititatief van de fractie ChristenUnie / SGP, samen met één van de wethouders en met een ambtenaar, een werkbezoek aan Pon.

Na een gastvrije ontvangst werd ons via een promotiefilm en aanvullend door de heer Brouwer, directeur van Pon automotive, een beeld gegeven van de activiteiten van Pon wereldwijd.  Daarna kwam een expert van Pon aan het woord die vertelde hoe in de ontwikkeling van de Volkswagen het belang van het milieu een belangrijke plaats heeft.  Velen zullen gehoord hebben van Blue Motion,  de lijn bij VW met een steeds geringere CO2 emissie.  De visie van Pon is dat we via biobrandstoffen terecht komen bij auto’s met batterijen of waterstof.  De fossiele brandstof raakt binnen afzienbare tijd immers op.

Vervolgens een rondleiding in het immense magazijn van Pon.  Met meer dan 200 mensen worden daar elke dag wagonladingen met onderdelen verdeeld over dealers uit heel Nederland.  Indrukwekkend, zo’n gigantisch magazijn waar zoveel mensen nauw samenwerken.

Terug na de rondleiding een gesprek met de directeur van Pon logistiek, de heer Valk.  Hij legde wat zorgen op tafel.  Paradoxaal genoeg begon hij, als distributeur van plm. 111.000 personenauto’s per jaar voor de Nederlandse markt,  bij het probleem van de bereikbaarheid van zijn bedrijf.  Inderdaad een probleem waar Leusden mee worstelt. Het is onderdeel van een nationaal mobiliteitsprobleem.  Natuurlijk is het zaak dat de gemeenteraad zich er goed van bewust is hoe belangrijk dit onderwerp voor bedrijven is Leusden is.  Een andere kwestie die aan de orde kwam was de bedrijfscultuur.  De heer Valk vertelde dat daar veel aandacht aan is gegeven.  In het bedrijf hangen geen dubieuze afbeeldingen aan de muren, er wordt terdege gelet op orde, regel en reinheid.  Er is veel aandacht voor preventie van diefstal.  Kortom, een bedrijf waar men probeert om nadrukkelijk te werken aan een goede cultuur.  Volgens mij een buitengewoon belangrijk aspect van de bedrijfsvoering.

Tenslotte luisterden we naar een uiteenzetting van de manager van de losplaats, de heer Van Zomeren.  Zijn focus lag op het milieu.  Het is ons duidelijk geworden dat ze daar bij Pon heel veel aandacht voor hebben.

Na een bijzonder leerzame middag ging de raadsdelegatie huiswaarts.  Als aandenken kregen we een emaille schild mee waarop de aloude volkswagenbus / -transporter temidden van nijvere mensen, was afgebeeld.

Pon, een mooi bedrijf met mensen die daar terecht trots op zijn!  Goed voor de beeldvorming van de Raad om daar geweest te zijn.

Reacties op 'Werkbezoek gemeenteraad Leusden aan Pon, 30 nov. 2007'