Asielzoekerscentrum, doorgaan of niet !?

maandag 05 februari 2007 19:59

In juli 2007 loopt de overeenkomst met het COA (Centrale Opvang van Asielzoekers) voor het asielzoekerscentrum Leusden af. Tijdens de vergadering van de Raad van Leusden van 11 januari 2007 besprak de raad het voorstel van het college om de overeenkomst op verzoek van het COA met een jaar te verlengen, maar daarbij direct aan te geven dat het daarmee ook definitief afgelopen zou zijn.

Dat voorstel ging ons te ver. We zien niet in waarom je op voorhand al moet roepen dat het nu echt afgelopen moet zijn. Het centrum ligt er nu eenmaal en waarom zouden we nu al moeten uitsluiten dat het COA geen andere invulling aan het centrum zou mogen geven.

Het COA denkt daarbij ondermeer aan een vorm van acute opvang in de jeugdzorg.

Natuurlijk willen ook wij graag het gebied, na het vertrek van het COA, inrichten voor een goede maatschappelijke bestemming. Natuurlijk willen ook wij daar een breed debat met de Leusdenaren over starten. Maar dat laat onverlet, vinden wij, dat je open moet blijven staan voor de vragen van het COA. Onze poging om de andere partijen over de schreef te halen heeft niets opgeleverd: de meerderheid in de raad vond dat Leusden nu wel genoeg heeft gedaan in de opvang van Asielzoekers; een jaartje nog, da’s prima, maar daarna niet meer. Jammer, maar het zij zo.

Over de verdere invulling van het vrijkomende terrein: woningen of bedrijfsgebouwen zal nog wel het nodige rumoer ontstaan……..

Reacties op 'Asielzoekerscentrum, doorgaan of niet !?'