Algemene beschouwingen 2014

Varkens meervoud 2014zaterdag 12 juli 2014 21:15

Karolien Pouwels heeft bij de Algemene Beschouwingen op 10 juli namens de ChristenUnie-SGP de volgende bijdrage uitgesproken:

Geachte voorzitter, geachte raad en geacht college, geachte gasten,

We hebben hem eerder aan de orde gehad, ons spaarvarken. Blijft ‘ie goed gevuld of wordt het een mager varkentje? Als wij naar de Kaderbrief kijken, vermagert het varken wel heel snel. Onze financieringsmiddelen gaan vanaf de 35 miljoen fors naar beneden. En pas vanaf 2017 weer langzaam omhoog.

Echter, waarom doen we dat en zijn wij er als ChristenUnie-SGP zelfs blij mee?

Ons spaarvarkentje wordt mager, maar dat komt omdat er nieuw leven in de brouwerij is gekomen!

Omdat we willen investeren in Leusden, rendement halen uit onze gelden. En niet zozeer financieel rendement maar vooral maatschappelijk.

- Toekomstige investeringen in MFC’s, in de Biezenkamp, in openbare ruimte, in renovatie gemeentehuis, in duurzaamheid.

- We moeten investeren in de 3e spoorlijn bij Pon, een oude verplichting.

- We investeren 2 miljoen in de sporthal, waarvan 1 miljoen terugkomt via de kapitaalslasten maar 1 miljoen komt niet terug. Ik zou echter niet zeggen dat we die miljoen kwijt zijn, onze fractie vindt het mooi dat er toch eindelijk zicht is op een tweede sporthal. Financieel zijn we 1 miljoen kwijt, maatschappelijk zien wij het toch als grote winst voor veel inwoners van Leusden.

Het gaat hier wel om belastinggeld van de burger. Dat vraagt altijd weer een zorgvuldige afweging. We willen het geld niet over de balk gooien en vragen daarom om een goede monitoring. We zullen het overzicht van de reserves zeer kritisch volgen. Het huidige overzicht van de reserves vraagt wat ons betreft toch nog enige nadere bestudering richting begrotingsvergadering.

De ChristenUnie-SGP wil de gelden inzetten om Leusden te doen groeien. We hoeven niet rijk te worden, niet groot te worden. Maar we willen wel groeien in welzijn, welbevinden, zorg voor elkaar!

We willen investeren in Leusden 2.0.

Leusden 2.0 betekent voor ons ook een zorgzaam Leusden!

Nederland kent een hoge levensstandaard. Er wordt veel gedaan aan preventie en de medische zorg is van een hoog niveau. Maar we willen ook de periode na de zorg niet vergeten. Een hoog niveau in de zorg waar erg veel mogelijk is, schept ook verplichtingen. Ik ben daar meermalen op gewezen tijdens verschillende werkbezoeken.

Het kan bv. zijn dat je een hartkwaal hebt; je krijgt een pacemaker en je leeft langer dan vroeger ooit mogelijk was.

Mensen krijgen een ernstig ongeluk, komen er zwaar beschadigd uit maar door de goede zorg in het ziekehuis leven ze nog; hoe gaat hun leven verder?

Er zijn kinderen die dankzij goede medische zorg epileptische aanvallen overleven of andere zorg krijgen waar ze vroeger de 20 jaar niet gehaald zou hebben.

Met dank aan God zeggen wij dan. Wij profiteren allemaal van die medische zorg en zijn er dankbaar voor.

Nu wordt de zorg los van de medische zorg anders geregeld. Er komen meer taken naar de gemeente met ook nog de nodige bezuinigingen daarbij. We nemen besluiten die veel mensen aan den lijve zullen ondervinden. We worden hiertoe vanuit Den Haag gedwongen. Belangrijk Leusdens kader hierin is Eigen kracht voorop, maar wat de ChristenUnie-SGP betreft wel met veel zorg voor kwetsbare mensen.

De hoogwaardige zorg in ons land en de decentralisatie naar de gemeente leidt tot verplichtingen:

Dagbesteding wordt meer dan ooit belangrijk; de groep die dit nodig heeft en voor wie dit een zeer belangrijke activiteit is, wordt steeds groter. Wij vinden dat we hier stevig op in moeten zetten en daarbij ook keuzevrijheid te creëren zodat mensen dat kunnen doen dat bij hun achtergrond en interesse past.

Mantelzorgers gaan misschien nog wel zwaarder belast worden door alle wijzigingen; zien wij naar hen om, hebben we als samenleving hen in beeld? En weten we hoe hen moeten helpen. Er komt gelukkig extra geld om hier mee aan de slag te gaan, laten we dat ook gericht besteden.

De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat er voldoende gelegenheden zijn om onze netwerken te versterken, elkaar te ontmoeten en elkaar te leren kennen; binnen families, in de buurt maar ook in andere verbanden.

Gister heb ik het al gezegd bij het onderwerp Sociaal Domein: er gaat veel goed in Leusden en men heeft veel oog voor elkaar. Maar er zijn ook nog witte vlekken.

Daarom college, mobiliseer de samenleving! Gebruik de komende twee jaren van transformatie om heel de samenleving mee te krijgen naar een Leusden 2.0. Er zijn al suggesties gedaan door insprekers bij de coalitie-onderhandelingen. Maar geef ook ruimte aan verenigingen, sportclubs, hobbyclubs, kerken, welk initiatief dan ook en zorg dat zij ook met elkaar weer verbinding zoeken, zodat belangrijke netwerken ontstaan.

College uitvoeringsprogramma

Tenslotte nog concreet over het CollegeUitvoeringsprogramma. Er wordt veel ambitie getoond waarvan we de eerste resultaten al kunnen constateren.

Er staan daarnaast ook veel risico’s benoemd. Wij willen bij een volgende voortgangsrapportage graag van het college horen welke tegenmaatregelen ze voor die risico’s nemen.

Twee concrete zaken:

1) We dienen hierbij een motie in rond het onderwerp zelfredzaamheid in aanvulling op hulpverleningsdiensten -> dit staat in CUP wat eenzijdig gericht op inzet AED’s. Wij willen een bredere invulling, dus roepen in de motie het college op om met inwoners, bedrijven en instellingen te onderzoeken op welke wijze zelfredzaamheid meer invulling kan krijgen, in aanvulling op de taak van de hulpverleningsdiensten en dit onderzoek niet te beperken tot de inzet van AED’s.

2) In het CUP wordt voor de jaren 2015 t/m 2017 € 8000 per jaar gereserveerd. We hoorden vorige week dat in onze provincie een groot aantal nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s geplaatst gaan worden, die mede door de provincie gefinancierd worden. Ook Gelderland heeft dit besluit onlangs genomen. Het elektrisch rijden moet hierdoor een flinke boost krijgen. Oproep aan college om hier achteraan te gaan en mogelijkheden voor Leusden te bezien. Wat provincie betaalt hoeven we natuurlijk niet zelf te doen! Het zou toch mooi zijn als we in november hierdoor die € 24.000,- uit de begroting kunnen halen.

Concluderend:

We investeren in Leusden en uiteindelijk willen we samen sterker en sociaal rijker worden.

We complimenteren het college en alle medewerkers in dit huis met het werk dat de afgelopen maanden is verricht. Er is nog een uitdaging te gaan richting de vaststelling van de begroting in november, we wensen u veel succes bij de voorbereiding daarvan.

Reacties op 'Algemene beschouwingen 2014'