Huishoudelijke hulp

Huishoudelijke hulp 2014zaterdag 12 juli 2014 20:54

Vanaf 2015 moet Leusden 27% bezuinigen op de huishoudelijke hulp. Een grote opgave waarbij we de bezuiniging niet neer willen leggen bij de mensen die het meest afhankelijk zijn van die hulp. Met dat doel voor ogen hebben we ingestemd met het raadsvoorstel. Lees hier onze bijdrage.

Er ligt een raadsvoorstel voor waarin het einddoel is dat HH als algemeen gebruikelijk wordt gezien, net zoals je een bril koopt of een schilder inhuurt. Geen indicatie en formulieren en ambtenaren en overhead en gesprekken meer, alleen een hulp die huishoudelijk werk doet en daarvoor door jou betaald krijgt. Eenvoudig en ik zou zeggen, een gat in de markt voor thuiszorgaanbieders om op in te springen. Dit zou de prijs van diverse diensten toch aardig kunnen verlagen.

Twee groepen krijgen echter een speciale behandeling én we kiezen in Leusden voor een geleidelijke overgang.

Dat er een vangnet regeling komt voor mensen met een inkomen onder het WMO basisinkomen vinden wij niet meer dan logisch. Het kan niet zo zijn dat zij geen hulp kunnen krijgen omdat ze er het geld niet voor hebben.

Dat mensen boven de 85 indien nodig ook van dat vangnet gebruik kunnen maken, daar moesten we ons even op bezinnen. Wij zijn als ChristenUnie-SGP tot de conclusie gekomen het toch goed te vinden dat die mogelijkheid geboden wordt. Uit onderzoek blijkt dat dit een kwetsbare groep is en de WMO Adviesraad heeft het als dringend advies meegegeven. Als mensen genoeg inkomen hebben, moeten ze vooral hun hulp zelf inkopen. Als ze een groot netwerk hebben of zelf hun huishouden op orde kunnen houden, moeten ze dat natuurlijk vooral zelf doen. We hopen dat er velen van boven de 85 zijn die in deze groepen vallen. Maar als er onder de 85+ mensen zijn die hier meer moeite mee gaan krijgen, dat is het goed dat ze pro-actief in de gaten worden gehouden en dat met hen hulp geregeld wordt. Al wordt ook bij hen altijd ook eerst gedaan aan vraagverheldering en wordt daar de hulp op afstemd.

Waarom niet een uitzondering voor alle mensen die moeite hebben met de regie in hun huishouden? Het gaat dan over de groep met een inkomen vanaf WMO basisinkomen en onder de 85 jaar. Wel, die mensen moeten zeker bij een wijkteam in beeld zijn. Daar moet zeker met de mensen bekeken worden of ze in hun netwerk hulp en ondersteuning kunnen krijgen of dat ze ergens voor in elk geval HH moeten aankloppen. En als er moeite met de regie in het huishouden is, zal er waarschijnlijk ook naar meer zaken gekeken worden; het gaat nu immers niet meer om een schoon huis maar om een gestructureerd huishouden. Hier gaat het om maatwerk en hier zal zeker hulp komen. Alleen, aangezien hun inkomen hoger is zullen ze de hulp vanaf 2017 zelf gaan betalen. Maar ook hierin maatwerk; niemand wordt vanwege ontbrekende financiën in de steek gelaten.

Tenslotte, onze fractie is blij met de geleidelijke invoering en stelt daar graag geld voor beschikbaar. Twee jaar lang geven wij meer uit aan HH dan we binnenkrijgen; maar dat doen we graag omdat we het belangrijk vinden dat deze zorg goed geregeld wordt.

Zoals van alle kanten wordt geroepen, als de overheid per 1 januari 2015 dergelijke zaken over de schutting gaat kieperen gaat er iets fout. Netwerken hebben niet altijd in de gaten dat ze bij moeten springen; diensten zijn nog niet op orde, er zijn nog witte vlekken die ingevuld moeten worden. Ruim twee jaar lang kunnen cliënten zich hier op voorbereiden en kunnen marktpartijen hier gericht op inspringen.

Wij steunen dit raadsvoorstel en zijn blij dat er een zachte landing wordt gecreëerd (passend bij ons springkussen uit verkiezingstijd).

Reacties op 'Huishoudelijke hulp'