Begrotingsgefinancierde jeugdzorg

Jeugdzorg 2014zaterdag 12 juli 2014 21:05

In de jeugdzorg gaat veel veranderen. We hebben in de raad een besluit genomen over de financiƫle kant van dit verhaal. Wij vertrouwen erop dat door het dichterbij brengen van de jeugdzorg de zorg voor de kinderen beter wordt.

We horen van vaders en moeders met kinderen met een beperking die extra zorg nodig hebben, van de muren waar ze tegen aanlopen, het onbegrip en de verkeerde indicaties. Het gaat om kwetsbare mensen, daar moet de overheid naast gaan staan. Wij hopen dat dat beter gaat nu de gemeente hiervoor verantwoordelijk gaat worden. Hier gaat het kader van 1 gezin 1 plan een cruciale rol spelen.

Wel nog een aandachtspunt vanuit onze fractie. We roepen het college op niet alleen met zorgaanbieders in gesprek te gaan, maar ook met de zorgvragers en dan in dezen met name de ouders. Vorige week begrepen we dat de groep die nu nog onder de AWBZ valt, nog niet in beeld is. Dit zijn de ouders die soms al jarenlang ervaring hebben in extra zorg voor hun kind, met de ingewikkelde wereld van aanbieders en van financiën er omheen. Zij zijn deskundig dus probeer hen zo snel mogelijk te vinden, ga met hen om tafel en luister naar hen. Laat hen meedenken, ook over bezuinigingen die nodig zijn. Betrek hen in klankbordgroepen, niet alleen organisaties maar ook ouders. Zet ook hier de Samenleving Voorop.

Reacties op 'Begrotingsgefinancierde jeugdzorg'