raadsvergadering 10 juli 2008

groen-Leusdenzaterdag 12 juli 2008 21:02

Wat zijn de plannen voor 2009? Rode contouren oprekken? Hoeveel huizen gaan we bouwen in het valleipark? Wie gaat er met de hamer naar huis?

We beginnen al om 5 uur, daar we een lange bijeenkomst verwachten. Als eerste  de installatie van Harry Saalting. Een jaar geleden mocht ik daar staan. Mooi moment in de vergadering als er door de raadszaal klinkt: ‘zo ware helpe mij God almachtig’.

Voorjaarsdebat
Elke fractie mag 12 minuten spreken en de burgermeester  is vandaag streng. Mijn verhaal zit als bijlage bij deze weglog. Belangrijkste is dat we graag aan de slag willen om voor starters (met name jongeren) willen bouwen. De geplande 400 woningen binnen de rode contouren (bouwgebied) lukt waarschijnlijk niet. Tien jaar geleden wonnen we een prijs als groenste gemeente van Leusden. Laten we weer voor zo'n prijs gaan. Houd Leusden groen en bouw niet alle groene plekken vol met huizen.
Daarom onderzoeken waar het wel kan. Ons amendement voor zo'n onderzoek wordt na enige discussie aangenomen.
Graag hadden we in beeld laten brengen of het aantal leerlingen dat professioneel muziekles krijgt afneemt in Leusden door de sluiting van de muziekschool. De coalitie ging hiermee niet akkoord. Jammer want ik leg het maar uit dat ze de consequenties niet onder ogen durven zien.
De multifunctionele centra kosten teveel geld en het gevaar is groot dat er alleen stenen worden gestapeld en er geen geld is om er bruisende harten van de woonwijken van te maken. De wethouder geeft aan dat ze binnenkort kwartiermakers gaat aanstellen, dus ons amendement is overbodig.

Zendmasten
Iedereen belt mobiel, maar niemand wil eigenlijk een zendmast in z’n omgeving.
Iedere keer als er een vergunning voor een zendmast wordt aangevraagd, geeft dat onrust onder de Leusdense bevolking. Daarom heeft onze fractie een motie ingediend om Leusdens beleid te maken. We kunnen de burgers dan uitleggen wat de regels zijn in Leusden. Onze motie wordt aangenomen.
website zendmast

Valleipark
Het wordt een prachtige wijk met dure woningen. Leusden verdient er 7 miljoen aan. Dit geld is nodig om andere projecten te financieren. Als raad hadden we als kader meegegeven dat er minimaal 160 – 175 woningen gebouwd moeten gaan worden.
Het voorstel komt niet verder dan 151 woningen. Samen met een aantal andere partijen dienen we een amendement in om er minimaal 160 te bouwen. Dit amendement wordt met een ruime meerderheid aangenomen.

De laatste reguliere raadsvergadering voor onze burgermeester. Dhr. Voortman biedt hem de voorzittershamer aan waar hij meer dan 1000 keer mee heeft geslagen in zijn functie van raadsvoorzitter.  In een bijzonder raadsvergadering op 26 augustus neemt hij officieel afscheid.

Amendement rode contouren 20080710152,0 kBapplication/msworddownload
Amendement valleipark 200807092,0 kBapplication/msworddownload