De Groene Belevenis

hooischuur struintuinzaterdag 20 december 2014 16:55

Het Centrum voor Natuur en Milieueducatie De Schoolsteeg wordt per 1 januari verzelfstandigd. Er is een bestuur gevormd die de Stichting De Groene Belevenis heeft opgericht. Zij gaan met de directeur de kar trekken en hopen het Centrum in de toekomst als het duurzaamheidscentrum op de kaart te zetten. En ook steeds meer omzet te creëren door nieuwe markten aan te boren. De raad heeft besloten dat zij een bedrag meekrijgen om de kosten voor organisatiewijziging te financieren. Lees hier de bijdrage van Wim van Hell

Wat had en heeft de fractie Christenunie-SGP in haar verkiezingsprogramma staan?

In het verkiezingsprogramma van 2010-2014 hadden we staan: Wij vinden het van belang dat dit centrum zijn werk kan blijven verrichten, zodat het ten goede komt aan de natuur- en milieueducatie voor jong en oud.

In ons verkiezingsprogramma van 2014-2018 hebben wij staan: Het verzelfstandigde CNME wordt door overheid en samenleving actief betrokken bij alle groene en milieu gerelateerde zaken. Natuureducatie verdient stimulans en aandacht vanuit de overheid.

Daar sluit het raadsvoorstel, wat hier voorligt, wat ons betreft op aan. Wij geven hiermee, als lokale overheid,die stimulans en aandacht. Al in 2010 viel het besluit om het CNME te verzelfstandigen. Nu, 4 jaar later zijn de plannen zover ontwikkeld dat het kan gaan plaatsvinden. Er is een buitengemeentelijke rechtsentiteit tot stand gebracht, waardoor dit mogelijk wordt.

Dat een drietal inwoners uit onze gemeente, terzijde gestaan door een tiental adviseurs uit verschillende delen van de samenleving, zich bereidt hebben verklaard deze taak te gaan uitvoeren, heeft ons verblijdt. Een prachtig voorbeeld van de Samenleving Voorop.

Dat het een zware taak is, die de door deze drie inwoners opgerichte stichting moet gaan uitvoeren, zal niemand kunnen ontkennen. Overname van de bestaande taken en het personeel van de gemeente, maar ook het uitbouwen van het geheel tot een centrum van duurzaamheid, is een grote uitdaging.

Onze fractie vindt de doelstellingen van de nieuwe Stichting De Groene Belevenis zo belangrijk, omdat wij de aarde van God gekregen hebben, om die te bewonen, te bewerken en te beheren. De Bijbel spreekt in dit verband zelfs over rentmeesterschap. Dat is een grote verantwoordelijkheid, waar we niet altijd even goed mee omgaan.

Met zijn doelstellingen wil de Stichting, samenleving breed,kennis van- en liefde voor natuur, milieu en duurzaamheid bij brengen en stimuleren. En omdat dat voor onze fractie zo belangrijk is, vinden wij een goede ondersteuning bij de start noodzakelijk. Wat ons betreft voorziet dit raadsvoorstel daarin en kunnen wij daarmee instemmen.

Wij wensen het bestuur, de medewerkers en de vrijwilligers al het nodige toe, bij de realisatie van hun doelstellingen. Aan het enthousiasme zal het niet liggen, hebben wij bij de presentatie van de Stichting en de plannen, kunnen zien. Dat enthousiasme kan wel aanstekelijk werken en wij hopen dat door de werkzaamheden van de Stichting het merendeel van de inwoners een onvergetelijke Groene Belevenis mogen meemaken.

Tot slot willen wij nog even stilstaan bij het feit dat voorgenomen activiteiten van de Stichting conflictsituaties zou kunnen opleveren met omwonenden. Wij hopen dat de Stichting er alles aan zal doen om dat zoveel mogelijk te vermijden en intensieve contacten met de omwonenden zal onderhouden.

Reacties op 'De Groene Belevenis'