Verkeersmaatregelen Leusden-Zuid en Tabaksteeg

Bus Tabaksteeg 624zaterdag 14 december 2013 08:29

De ChristenUnie-SGP heeft ingestemd met het voorstel rond verkeer in Leusden-Zuid en de Tabaksteeg. Wij geven budget voor een heel aantal goede verkeersmaatregelen in de Tabaksteeg en in Leusden-Zuid. En wij vinden dat één bus met gepaste snelheid en na het nemen van de nodige maatregelen door de Tabaksteeg mogelijk en wenselijk is.
Hieronder de toelichting van Karolien Pouwels, gegeven tijdens de raadsvergadering.

Ruim een jaar geleden stonden we hier met een raadsbreed gesteunde motie. We vroegen de wethouder toen om in overleg te gaan met de bewoners van Leusden-Zuid en de Tabaksteeg, naar aanleiding van het al of niet gebruiken van het bruggetje en vanwege de gang van zaken bij Zuidhoek.

Toen is een werkgroep ingesteld, de Bewonersadviesgroep. Zij zijn aan de slag gegaan met alle door de inwoners gemelde verkeersknelpunten in de wijken. Voor de werkgroep is breed uitgenodigd, kennelijk is niet iedereen bereikt. Toch gaf de werkgroep een brede afspiegeling te zien van inwoners uit beide wijken en wonende aan diverse straten.

Bij dezen wil de ChristenUnie-SGP de werkgroep heel erg bedanken voor alle werk dat zij gedaan hebben. Het was niet gemakkelijk en heeft heel wat tijd gekost; verkeer is een lastige omdat iedereen daar een mening over heeft. Toch is het hen gelukt om tot een afgewogen advies te komen. Onze hartelijke dank aan jullie allen!

Mooi dat het bruggetje na jaren toch nog eens in gebruik genomen gaat worden!

Het college heeft een groot deel van het advies van de BAG overgenomen, behalve vier punten, zoals ook in het raadsvoorstel staat opgenomen.
Lopende het proces bleek echter dat dit advies niet bij alle inwoners draagvlak had!

De bus werd inzet van stevige acties vanuit de BewonersCommissie Tabaksteeg. Zij hebben met hun mening en alternatieven gereageerd op het concept van de Adviesgroep. Vervolgens is hier door de Adviesgroep én ook door de provincie nog eens extra naar gekeken. Dit resulteerde niet in aanpassingen.

Echter, de BCT had veel mensen achter zich staan dus zijn wij uiteraard het gesprek met hen aangegaan. Wat waren hun argumenten en wat beweegt hen om met zoveel energie zich tegen een bus door de wijk te keren? We hebben geluisterd en aangegeven welke politieke wegen ze zouden kunnen bewandelen om besluiten te beïnvloeden. We hebben veel informatie van hen ontvangen en ze hebben gebruik gemaakt van de rechten die ze hebben als burger.

Ook andere mensen wisten ons te vinden en hun mening met argumenten mee te geven, waarvoor veel dank.

Nu is het aan de raad om een besluit te nemen. Dit vraagt de bevolking ook van ons.

De overwegingen van de ChristenUnie-SGP :

1. De bewoners van de Tabaksteeg is vanaf het begin beloofd dat er een bus door de wijk zou komen te rijden.

2. We vinden dat we het werk van de werkgroep niet weer over moeten doen. Veel alternatieven voor de busroute zijn door de BewonersAdviesGroep bekeken en afgewezen. Ook nu nog komen alternatieve routes langs, maar aan al die routes kleven grote nadelen waarin partijen niet mee zullen gaan.

3. Wil je mensen stimuleren om met het Openbaar Vervoer te reizen, dan moet je dat zo dicht mogelijk bij de mensen brengen. Bussen rijden waar mensen wonen. Ook moet je uit oogpunt van betaalbaarheid de kortste route kiezen voor de bus.

4. De vrije busbaan is in het hele bouwproces verloren gegaan, de bus moet nu toch de weg gaan delen met alle overige verkeer. Het is daarom heel goed dat er met een werkgroep van bewoners aan de Hekkerdreef en Jan Wagenaarlaan naar de nodige maatregelen gekeken gaat worden. Ik heb gezien dat dat geen overbodige luxe is. Er worden sowieso veel verkeersmaatregelen op het traject genomen, die staan al in het besluit opgenomen. Hiermee is naar onze mening de veiligheid van het overige verkeer voldoende geborgd.

5. We vinden het jammer dat een knip nodig is bij Antares. Graag zouden we die voorkomen! Het zou ontzettend mooi zijn als alle bewoners aan de zuidkant daarvan via de officiële weg(de Anna Aleidalaan) de wijk in en uit rijden. Wat ons betreft wordt om dat te stimuleren de aansluiting van de BenPonbaan op de Hamersveldseweg met spoed gerealiseerd.
    Het zou wellicht handig zijn wanneer aan het begin van de wijk al duidelijk wordt gemaakt dat bezoekers van de zuidkant om moeten rijden via de Ben Ponbaan. Via een motie die de VVD ook namens ons indient willen we de wethouder oproepen alles in het werk te stellen om de knip te voorkomen. Ook door een gedragsverandering bij de bewoners te stimuleren.
    Maar als de knip ook daarna nodig is voor de veiligheid, dan vinden we dat uiteindelijk wel van doorslaggevend belang!

De ChristenUnie-SGP wil met de keus voor al deze verkeersmaatregelen recht doen aan in het verleden gemaakte afspraken, recht doen aan verwachtingen van inwoners en verwacht dat met de aanpassingen die gedaan worden ook voldoende recht wordt gedaan aan de zorgen die er nu nog zijn. Waarbij wij nog wel de wens van de BewonersAdviesGroep willen onderstrepen: actieve monitoring en een evaluatie in 2015 over de beleving van de verkeersveiligheid. We houden het in de gaten!

De met de VVD ingediende motie over de knip is het met steun van het CDA en Leusden’90 aangenomen. Met een groot uitroepteken achter de belangrijkste eis: veiligheid.

Een amendement om te komen tot een tweede bushalte aan de Tabaksteeg hebben we niet gesteund. Onze fractie ziet de noodzaak van deze extra halte niet in en vind ook dat het proces om te komen tot die halte de afgelopen maanden niet transparant is geweest. Dit amendement is niet aangenomen.

Karolien Pouwels

Reacties op 'Verkeersmaatregelen Leusden-Zuid en Tabaksteeg'