Geen JOP meer in Leusden

dinsdag 08 februari 2005 20:55

Leusden heeft een tijdlang een Jeugd-Ontmoetings-Plek gehad aan de Burg. Van de Postlaan. Dit n.a.v. het beleid van de gemeenteraad om in Leusden drie van dit soort plekken te maken. Mobiele plekken was de bedoeling daar de jeugd zo nu en dan van hangplek verwisselt.
De fractie van de Christenunie is vanaf het begin tegen dit initiatief geweest. Het volgende verhaal geeft aan waarom.

Piet en Klaas, 2 buurjongens, volgen al enige jaren de ijverige koolmezen, die elk jaar een nieuw nest bouwen. Ze zijn daar erg druk mee en het is meestal maar voor 1 jaar, daar het meestal niet bestand is tegen weer en wind of tegen kinderen die het tijdens het boomklimmen het nest niet sparen.
Piet en Klaas, natuurvrienden dat het zijn, willen de vogels helpen. Daarom een prachtig houten nest getimmerd met een mooi kapje erboven. Ze hebben er zelfs al een beetje stro ingelegd om de vogels het gemakkelijk te maken.
Vol spanning wachten ze de mezen af. Wie schetst hun verbazing, de vogels bouwen een halve meter boven hun creatie een eigen nest. Klaas trekt meteen de conclusie: een halve meter te laag.
Piet denkt daar anders over.

Onze conclusie is, jeugd laat zich niet regulieren in hun hanggedrag. Hoewel we tegen het initiatief waren, hebben we met belangstelling de proef gevolgd.
De JOP gaf veel overlast in de wijk en werd niet of nauwelijks door de doelgroep gebruikt. Daarbij kwam nog dat de gemeente het gevaarte voortijdig moest weghalen, daar de vergunning niet in orde bleek te zijn.

Onze conclusie is:  Geen JOP meer in Leusden. We wachten het raadvoorstel af en vertrouwen erop dat dit 1 keer en nooit weer zal zijn. Laten we onze middelen op een andere manier inzetten, zeker in een tijd dat we overal moeten bezuinigen.

Overigens willen we wel in de jeugd investeren, maar op een andere manier. Onze fractie is van mening dat via het wijkwerk de mensen meer verantwoording moet krijgen voor hun wijk en buurt. De bewoners moeten hun omgeving eigenlijk als hun eigendom ervaren. Jong en oud en het liefst samen moeten geactiveerd worden om de verantwoording van hun omgeving op zicht te nemen. Iets wat van jezelf is daar ben je zuinig op.

Niet in de laatste plaats is dit een manier om invulling te geven aan het rentmeesterschap.

Reacties op 'Geen JOP meer in Leusden'