Raadsvergadering 03 oktober 2013

herindeling provinciesdonderdag 14 november 2013 09:04

Een hele korte agenda, maar toch een lange maar mooie avond. Wat vindt de raad van Leusden over de fusie tussen de drie provincies? Waarom is er zoveel te doen over het sociale domein? Gaat Larikslaan-2 dicht? En natuurlijk de actualiteit met o.a. De Biezenkamp. Onze burgemeester heeft andere verplichtingen, dus we vergaderen onder leiding van dhr. Dries Knoppien. Dries doet dat op eigen wijze en geeft veel ruimte voor het debat.

Actualiteit

Karolien brengt in dat het verkeerspunt bij de spoorwegovergang ‘tabakssteeg’.  Voor de fietsers is het niet altijd duidelijk. De wethouder geeft aan dat het niet eenvoudig is om het daar goed te regelen. Binnenkort wordt daar een tankstation gebouwd. Dat is misschien wel het moment om alles definitief en goed te regelen. Vanzelfsprekend mogen er geen onveilige situaties ontstaan.

Dan de Biezenkamp. De PvdA stelt een aantal kritische vragen over de onteigening van een appartement waardoor het hele bouwproces vertraagd. De wethouder heeft zich hier duidelijk op voorbereid. De onteigening is mislukt door een procedurefout bij het rijk. De eigenaar van het betreffende  appartement wil niet bewegen. Zelfs voor een bod van € 500.000 komt hij niet aan de onderhandeltafel. Het college bekijkt hoe ze nu verder gaat. De Raad wordt daarover later geïnformeerd.  Op mijn vraag of dezelfde procedurefout nog een keer gemaakt zou kunnen worden door het rijk, kon de wethouder geen sluitend antwoord geven. Het risico blijft dus. Een onverkwikkelijke zaak.

Samenvoeging Utrecht, Flevoland en Noord Holland

Leusden blijft een bijzonder plaats. Daar waar bijna alle gemeenten tegen de herindeling zijn, blijkt Leusden voor te zijn en wel in grote meerderheid. Niet zo maar. Nee onder een aantal duidelijke voorwaarden:

1. de bevoegdheden van de gemeente worden niet ingeperkt;

2. het landsdeel streeft met alle gemeenten constructieve samenwerking na, ongeacht het inwonersaantal;

3. het functioneren van de gemeentelijke overheid wordt niet nadelig beïnvloed door de samenwerking met het nieuw te vormen landsdeel, dat een grotere omvang heeft dan het huidige;

4. de (bestuurlijke) samenwerking tussen gemeenten wordt gerespecteerd en gestimuleerd;

5. het bestuurlijk- en financieel toezicht door het landsdeel wordt niet geïntensiveerd.

De ChristenUnie-SGP vindt dit een mooie eerste stap om het hele politieke systeem te vereenvoudigen. Thorbecke had het over drie lagen: Nationaal, Provinciaal en Lokaal. Nu Europa er bij is gekomen moeten we misschien wel naar: Internationaal, Nationaal en Lokaal.

Alle partijen gaan mee, behalve Leusden 90. Samen met Barto van het CDA stellen we alles in het werk om Harry Saalting overstag te halen en het lukt. Nadat we de toelichting op ons voorstel hebben verwijderd stemt ook Leusden 90 in. Leusden is unaniem voor de fusie, maar stelt duidelijke voorwaarden.

Sociaal domein
De raad is onrustig over het sociaal domein. Er gaat veel veranderen en we hebben het gevoeld dat we als Leusden onvoldoende tempo maken.
Er wordt gedebatteerd over de transitie van de AWBZ naar de WMO. De raad wil dat er tempo wordt gemaakt, maar dat betrokken ook voldoende tijd krijgen om deze overgang mee te maken. Deze motie wordt aangenomen.

Dan de transitiearrangementen voor de jeugdzorg. De jeugdzorg gaat nl. van de provincie naar de gemeenten. Het college kan daar zelf over beslissen. Het gaat met name over het overgangsjaar 2015, maar dat zet misschien wel de trend voor de jaren erna.

Wederom een motie om de raad hier beter over te informeren en te betrekken, maar die wordt niet instemming gebracht. We wachten eerste de avond af van het college over dit onderwerp.

Dan komen wij nog met een motie over Larikslaan-2. Dit is een co-productie samen met het CDA. Wij willen de functie van Larikslaan-2 behouden nu de Woningstichting Leusden zich heeft teruggetrokken uit de samenwerking. Er volgt een flink debat, maar we komen er niet uit.  Iedereen wil wel iets doen, maar er geen eenduidige lijn. Daarom houden we de motie aan tot de volgende raadsvergadering.

Wij kunnen samen met onze voorzitter Dries Knoppien terugkijken op een mooie debatavond.

Reacties op 'Raadsvergadering 03 oktober 2013'