Hamersveldseweg of Hamersgeldseweg

600-hamwegdonderdag 30 september 2010 22:31

Artikel Leusderkrant woensdag 29 september

LEUSDEN – In de toekomst zal het verkeer in twee richtingen kunnen blijven rijden. Dat heeft de gemeenteraad besloten. Deze vindt tevens dat de communicatie met de burgers beter moet verlopen.

‘Communicatie moet beter’
Onderzoek naar probleem klapzand

Het college van burgemeester en wethouders vroeg de gemeenteraad een denkrichting voor de herinrichting van de Hamersveldseweg-Noord. Dat beslaat het gedeelte tussen de Biezenkamp en de Noorderinslag.

De raad kon kiezen tussen één- en tweerichtingsverkeer. Daarbij moesten de raadsleden vooral de cultuur-historie van de weg in de gaten houden. ,,Met alles heeft de raad rekening gehouden’’, vond Ronald Polak, die namens de Fietsersbond, zijn mening gaf. ,,Behalve met die cultuur-historie.’’ In zijn optiek was een eenrichtingsweg veiliger voor fietsers.

Fred Ras gaf zijn mening namens de bewoners van De Kop van Zuid, het gebied in de buurt van de Noorderinslag. Hij wees er op dat het college een plan heeft ingediend dat eenvoudig weg niet uitgevoerd kan worden. ,,We hebben het nagemeten. Het past gewoon niet.’’ Ook vertelde hij dat de bewoners zich niet serieus genomen voelden.

Wethouder Joyce Oskam was zich van geen kwaad bewust. Desondanks beloofde ze desgevraagd dat ze met de Kop van Zuid in contact zou treden. ,,Ik praat met iedereen. Ook met mensen die elders langs de weg rijden.’’

Jan Overweg, fractievoorzitter van de ChristenUnie/SGP, meende dat de gemeente wel goed gecommuniceerd had. ,,In het begin van het proces zijn er inspraakavonden geweest. De sfeer was goed. Later in het proces worden er besluiten genomen die niet iedereen bevallen. Dat is iets anders dan een slechte communicatie.’’

Roel Madiol, fractievoorzitter van D66, maakte zich zorgen over de klinkers die in de nieuwe weg gebruikt worden. ,,Op veel plaatsen ligt er parkietenzand of klapzand. Dat droogt heel erg in. Dat betekent dat het wegdek ongelijk wordt.’’

Roel Madiol wees er op dat dit probleem zich onder meer had voorgedaan bij de aanleg van de Randweg en de Zwarteweg. ,,Laten we nu eerst een grondig onderzoek doen of het mogelijk is de Hamersveldseweg met klinkers aan te leggen. Anders komen we later misschien voor hele grote onkosten te staan.’’

Joyce Oskam beloofde dat de Hamersveldseweg geen tweede Zwarteweg zou worden. ,,Als het blijkt dat klinkers niet haalbaar is, zullen we naar een andere ondergrond zoeken. Dat zou asfalt kunnen worden, maar misschien ook wel rubberen tegels, wie weet.’’

De gemeenteraad besloot dat de weg in twee richtingen bereikbaar moest blijven. Dat doet de winkeliers op de Biezenkamp goed. Ze hebben gepleit om hun binnenkort gerenoveerde winkelcentrum bereikbaar te houden.

Reacties op 'Hamersveldseweg of Hamersgeldseweg'