Raadsvergadering 18 februari 2010

hondenpoepmaandag 22 februari 2010 14:55

Een impuls geven aan de economie in Leusden? Rekenen we af met de hondenpoep? Extra parkeerplaatsen bij de Hockeyvelden? Maken we kans om Arnhemseweg 7a groen te houden?
Huisartsenpost Barneveld onder druk?

Nota economisch beleid
Is het nu wel of geen echte nota? De meningen zijn verdeeld. Ons inziens mag er wat meer ambitie zijn met heldere doelen. Jan Schouten geeft aan dat hij zich kan vinden in de nota, maar dat hij graag de uitwerking zou zien. Ook zou het goed zijn op het economisch beleid op regioniveau te trekken; misschien een mooie uitdaging voor onze burgemeester. We willen graag een prominente rol vervullen in de regio, nu hier ligt een kans.
Dan wordt er nog wat gesteggeld over een wijzigingsvoorstel. De raad wil niet alleen een uitgewerkte nota, maar ook actie op een aantal punten:
1. één loket functie (bedrijvenloket) creëren voor ondernemers;
2. verdere vereenvoudiging lokale regelgeving;
3. investeren in regionale economische samenwerking;
4. specifiek beleid voor startende ondernemers en de uitoefening van een bedrijf aan huis gaan opzetten;
5. blijvend investeren in het leggen en houden van contact met ondernemers;
6. het gemeentelijke aanbestedingsbeleid gaan herformuleren.
Dit wordt zo besloten.
Een niet onbelangrijk detail:  Het AZC-terrein wordt niet bestemd als bedrijventerrein.  Na de verkiezingen wordt besloten wat we daar gaan doen. Wat ons betreft komen daar starterwoningen.

Hondenbeleid
Bij de start van de vergadering hadden we een hondendrol (plastic exemplaar) neergelegd. In een mum van tijd was deze weggehaald door de bode. Kijk in de raadszaal werkt dat, maar in de wijk blijven ze gewoon liggen.
Het voorstel is om dit punt over de verkiezingen heen te tillen.
Daar ben ik het niet mee eens. Het beleid ligt er, nu ook uitvoeren. Lastig is dat we geen geld hebben. Daarom hebben we een wijzigingsvoorstel gemaakt om het voor 3 jaar uit te voeren. Voordeel hier van is dat het nog geen structurele last is. De financiering kan uit de algemene middelen en de Remu-gelden.  Er wordt wat gesputterd door het CDA en de VVD, maar dit heeft geen effect. Nog even een poging om de coalitie op één lijn te houden, maar dit heeft ook geen zin.
Ons wijzigingsvoorstel wordt gesteund door PvdA, Groen Links, Leusden 90 en D66.
Mijn missie is voltooid, we kunnen aan de slag.
Samengevat wordt het volgende nu gedaan:
* Twee nieuwe losloop gebieden voor de honden
* Er komen afvalbakken voor de hondenpoep
* Hondenbezitters moeten een opruimmiddel bij zich hebben
* Er wordt gehandhaafd op het opruimen van de hondenpoep en dat honden aangelijnd zijn.

Parkeerplaatsen Hockeyvelden
Nog maar kort na de opening  blijkt dat er onvoldoende parkeerplaatsen zijn bij de hockeyvelden.  Er ontstaat een gevaarlijke situatie als er geparkeerd wordt aan de Horsterweg .
Tot zover kan ik mee gaan, maar de oplossing vind ik te eenzijdig.
De extra plekken zullen nl. het probleem niet oplossen. Daarom moeten we andere oplossingen zoeken. D66 komt met een motie om de fietsroute te verbeteren. Daarnaast doe ik de suggestie om in samenspraak met de bedrijven in de buurt te zoeken naar een oplossing.
De raad besluit om de extra parkeerplaatsen niet aan te leggen.

Arnhemseweg 7A
Op deze lokatie is een woonhuis in gebruik als kantoor. Dit gedogen we al jaren . De provincie geeft aan dat we dit gedogen moeten omzetten naar legaliseren. Maar dit willen we niet, want deze mooie groene plek willen we behouden.
Groen Links wil dat de raad bezwaar maakt. Er wordt gewikt en gewogen over de haalbaarheid en het effect van een beroep.
Uiteindelijk besluiten we om in beroep te gaan. We wachten af wat er gebeurt.

Actualiteiten
Volgens de Barneveldse Krant staat de huisartsenpost in Barneveld ter discussie. De wethouder weet hier niets van, maar zal op korte temijn actie ondernemen.
Het kan toch niet waar zijn dat na de sluiting van de huisartsenpost in Achterveld, de Achtervelders ook niet meer naar Barneveld kunnen?

Reacties op 'Raadsvergadering 18 februari 2010'