Algemene beschouwingen bij de begroting 2004
Tijdens het voorjaarsdebat heeft onze factie gekozen voor een zeer terughoudend beleid voor Leusden.
Onze keus betrof toen scenario 2, onder meer vanwege het feit dat de overheid van Leusden zich dient te beperken in haar uitgaven om haar eigen huishoudboekje weer op orde te krijgen.
Begroting algemeen
Afhankelijk van ‘s rijksgrillen ?
1. Tijdens het voorjaarsdebat heeft onze fractie gekozen voor een zeer terughoudend beleid voor Leusden. Onze keus betrof toen scenario 2, onder meer vanwege het feit dat de overheid van Leusden zich dient te beperken in haar uitgaven om haar eigen huishoudboekje weer op orde te krijgen.
De meerderheid van de raad heeft toen gekozen voor scenario 3 en in de voorliggende begroting is dat de basis geweest. Derhalve: prima gedaan college ?? (tussen haakjes; complimenten; zie opmerkingen in BRC)
Overigens zouden wij willen voortstellen dat elke partij er bij zijn eigen partij in de tweede kamer op aandringt het fenomeen van een ‘sluitende meerjarenbegroting’ beter vorm en inhoud te geven door in toekomstige regeerakkoorden meerjarige afspraken rond de hoogte van de gemeente-uitkeringen te maken. Dan kunnen wij in elk geval een echt sluitende meerjarenbegroting opstellen zonder die elk volgend jaar weer in de prullenbak te moeten gooien.
Heroriëntatie
Minder, meer, anders ?
2. Heeft Leusden geld over of geld te tekort? En hoeveel dan. Dat weten we pas nadat het tafelzilver netjes neer is gelegd. Nadat we een nieuwe systematiek ten aanzien van reserves hebben uitgewerkt. Nadat we de kosten voor onderhoud van de infrastructuur daarin serieus (dus met een reëel dekkingspercentage) hebben meegenomen.
Een paar voorschotjes of noem het tips.
· Ook de visieprojecten dienen in afweging te worden meegenomen. Uitstel, afstel, verdeling opbrengsten; We voorzien een probleempje bij de eerstvolgende RI commissie over de prioriteiten op verkeersterrein en de financiering daarvan!!
· OZB. Uitgangspunt: omhoog indien en voorzover daarbij recht gedaan wordt aan de minder draagkrachtigen. Dat betekent dat voorzieningen toegankelijk blijven en kwijtschelding ruimhartig(ger). Ruimhartig voor hen die het nodig hebben streng voor de misbruikers daarvan.
· Die positie van de minima dient klip en klaar in kaart te worden gebracht in het kader van de WWB. Heel Nederland staat op zijn kop als er volgend jaar 0,0 procent bij komt. Hoe zit het met de minima? Op een bijstandsuitkering met opgroeiende, schoolgaande kinderen gaat het om een achteruitgang. En dat varieert van ‘maar’ een paar tientjes tot honderden euro’s. Een gigantische aanslag derhalve.
· Investeren in ‘verbetering’ van de dienstverlening, is in dit stadium, nu we uiterst sober moeten zijn om op termijn een sluitende begroting te krijgen, geen goed signaal. Vraag is veeleer wat levert bijvoorbeeld een ‘dinsdagsluiting’ op: aan ellende en aan besparing.
Rode contour
Scherp getrokken.
3. De rode contouren van het concept-streekplan zijn zo scherp om Leusden getekend, dat we, als we niets doen, de discussie over de vraag of Leusden af is, niet meer hoeven te voeren, want die is dan al door anderen gevoerd. Ook hier de oproep om via de eigen partijen in de provincie aandacht te vragen voor onze problematiek.
Investeren in die discussie kan geld opleveren. Wat te denken van de tip (van de heer Buters – ons welbekend) om de mogelijkheid van waterwoningen (op, onder, boven of in) in het gebied van de Schammer te onderzoeken. Levert wellicht wat compensatie op voor het valleipark.
Openbaar toilet
Een onderbreking
4. De Hamershof heeft geen openbaar toilet meer. We vragen hier een onderzoek
Welzijn
Nog enkele tips in afwachting van de ‘Kadernota herijking subsidiebeleid’ (Hoe verhoudt die zich tot de heroriëntatie ?)
5. Fybromyalgie is een sympathiek doel om te subsidiëren. Toch kunnen we niet zomaar de ene groep patiënten wel en de andere niet subsidiëren. We moeten op een evenwichtige manier omgaan met patiëntengroepen om niet het verwijt te krijgen dat we bepaalde groepen discrimineren of ad hoc beleid voeren.
6. De verdeelsleutels voor het welzijnsfonds worden niet als kant en klaar plan aan de raad gepresenteerd maar als een open inventarisatie van wensen uit de samenleving. De commissie en de raad kunnen daar dan over in debat met een aangescherpte handleiding voor het welzijnsfonds. In dit debat streven we naar het ontdekken van gezamenlijke doelstellingen op het gebied van welzijn.
7. Dat zou dan ook het einde moeten betekenen van willekeur en kleinigheden. Zo zijn er volgens de kerngegevens 2002-2003 15 muziek- en zangverenigingen. Toch krijgt ‘slechts’ een vijftal subsidie. Twee toneelverenigingen vragen en krijgen subsidie; er zijn er zeker nog twee die zich zelf bedruipen, inclusief volle zalen. Waarom krijgt stichting De Kringen in 2004 wederom subsidie. Wij dachten toch echt dat ze vanaf 2003 geen subsidie meer ontvingen.
Onze ‘drive’
Tot eer van God en welzijn van de naaste.
8. De motivatie voor onze inzet en inspanningen vinden wij in de -- toch inmiddels bekende -- bijbelse woorden: Doe uw werk, tot God’s eer en in het belang van de mensen om u heen. Dat is geen dooddoener, maar een opdracht. De bijbel spreekt niet over de goedheid van de mens die voor zijn naaste iets overheeft. Nee, de bijbel spreekt over het recht van wees en weduwe, het recht van de arme en hulpbehoevende. Derhalve de plicht voor ieder ander zorg te dragen voor met name hun welzijn.
Ook nu weer gaan we een nieuw jaar tegemoet. De problemen lijken soms onoverkomelijk, toch gaan we vol goede moed door. En daar is geen para-normale beurs of een Rosti Rostelli voor nodig (wat zoeken de mensen daar toch).
Wij mogen pleiten op en vragen om de zegen van God, de Heer van de wereld, die in Jezus Christus naar deze wereld omkeek. Moge Zijn zegen op ons werk rusten.
November 2003
Reacties op 'Algemene beschouwingen bij de begroting 2004'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.