Raadsvergadering 16 december 2008

baggeren-leusdenmaandag 22 december 2008 12:42

Blijft Leusden zelfstandig, gaan we een miljoen verliezen en gaan we de subsidieverordening aanpassen?

Het plan was om twee raadsvergadering in 1 week te doen, maar dat blijkt niet nodig. Het onderzoek naar de bestuurskracht in Leusden levert geen schokkende dingen op, dus veel zal er niet te debatteren zijn.
Mijn fractie heeft een interpellatieverzoek ingediend over het dreigende tekort binnen het project ‘De Biezenkamp’. Deze wordt toegekend; heel sportief dat de VVD en het CDA ook voor stemmen. Controle van het college moet je niet tegen willen houden.

Toekomst van Leusden
We zouden geen lange verhalen meer houden over thema’s waarover we het eens zijn. Jammer dat een aantal fracties toch weer in de valkuil loopt en veel dingen herhalen, zonder dat ze iets willen wijzigen; slaapverwekkend.
Gelukkig komt er nog wat debat over een aantal onderwerpen waarover we het niet eens zijn.
Als eerste het initiatief van de PvdA om een motie in te dienen over de 400 woningen voor jongeren/starters en ouderen. Niet dat daar iemand op tegen is, maar een motie indienen over iets waar allang afspraken over gemaakt zijn heeft geen zin. Erger nog, de afspraken worden niet nagekomen omdat er geen mogelijkheden blijken te zijn zin Leusden.
Geef dan in de motie aan waar de mogelijkheden liggen en geef een gericht opdracht.

Het commentaar van de andere fracties was niet mals:

·         brevet van onvermogen

·         3 jaar tijd gehad en niets gedaan

·         dolksteek in de rug van de eigen wethouder

Er is nog één jaar over van de regeerperiode van dit college; aan de slag dus binnen de huidige afspraken en misschien nieuwe kaders.
Een ander punt is de samenwerking met Amersfoort. Mijn fractie is van mening dat we de relatie met Amersfoort goed moeten houden, maar niet verder hoeven uit te bouwen. Laten we ons richten op de gemeenten om ons heen die qua omvang wat dichter bij ons staan. Dit standpunt gaf reuring in de raadszaal, maar geen enkele fractie sprak zich hierover uit.
Als laatste punt ons wijzigingsvoorstel van de besluiten. Wij willen dat we de volgende stap op korte termijn gaan maken, nl. dat we onze positie in de regio beter gaan neerzetten. De buurgemeenten willen graag met ons samenwerken, maar wil dan wel graag weten wat Leusden wil. Dit amendement (wijzigingsvoorstel) is unaniem aangenomen door de raad.

1 miljoen tekort
Samen met de andere oppositiepartijen houden we een interpellatie (ter verantwoording roepen van het college) over het dreigende tekort van 1 miljoen euro in het project ‘De Biezenkamp’. De centrale vraag is hoe het mogelijk is dat er geen sluitende afspraken zijn gemaakt over de kabels in de Biezenkamp.
De wethouder geeft aan dat de markt door de tijd heen is verhard en daardoor dit tekort dreigt. In de huidige situatie zou inderdaad dit beter vastgelegd moeten worden, maar dat lag in 2005 volgens hem anders.
In het voorjaar was hij al op de hoogte van dit dreigende tekort en de raad krijgt het nu pas te horen. Dit punt hadden we in een motie aan de kaak moeten stellen, maar de voltallige oppositie kiest voor de motie om het dreigende tekort binnen het project van ‘De Biezenkamp’ op te vangen. Op zich terecht, maar deze motie is nog wat te vroeg. De coalitie valt over ons heen en vindt het zelfs dom om op dit moment de motie in te dienen.
De vraag echter is wie er van domheid kan worden beschuldigd?
We wachten rustig af hoe dit dossier eindigt. Het juiste signaal is gegeven, nl. dat we voorzichtig om moeten gaan met de middelen die we in handen hebben. Een miljoen verliezen op een onderwerp waar een duidelijk financieel kader over meegegeven is, past hier niet in.
De wethouder schrijft in zijn weblog dat hij bang is dat zijn onderhandelpositie  door deze interpellatie zwakker wordt. Dat heeft hij dan toch echt aan zichzelf te danken daar hij het in openbaarheid heeft gebracht. Hij had er ook voor kunnen kiezen om ons vertrouwelijk te informeren.

Subsidieverordening
Eigenlijk een hamerstuk, maar de PvdA kwam met een amendement en en motie.
Het amendement gaat over de verzekering van de vrijwilligers. Prima zaak dat iedereen verplicht wordt om zich te verzekeren. Dit kan overigens kosteloos via de gemeente.

De motie wil een aantal besluiten van de vorige raadsvergadering ongedaan maken en daar zijn we fel op tegen. Gelukkig zijn we daar snel uit en wordt de motie breed verworpen.
Ons amendement om de beleidsregels en  de subsidieverordening met elkaar in overeenstemming te brengen haalt het net niet. Vreemd, daar het college adviseerde om dit amendement aan te nemen.

Kortom, een vergadering met een trage, saaie start, maar uiteindelijk toch met het broodnodige debat.

Reacties op 'Raadsvergadering 16 december 2008'