Op de fiets met mijn vuilniszak

Fiets+leusden16 09 2017

September 2017

Terwijl ik thuis zit te werken, wordt mijn groene container voor de deur geleegd. Volgende week wordt ook mijn plastic opgehaald en de gemeente komt zelfs langs om mijn oud papier op te halen.
Allemaal ‘afval’ van mij! Allemaal producten die ík ooit in huis heb gehaald. Allemaal verpakkingsmaterialen, etensresten, kranten, plastic, resten van spullen die ik zelf heb aangeschaft. En dan is ineens de gemeente verantwoordelijk voor het ophalen van die resten. Eigenlijk best bijzonder. Ik weet, het is in de wet geregeld dat de overheid verplicht is om huishoudelijk afval in te zamelen. Daar betalen we immers onze afvalstoffenheffing voor. Maar toch…

Ik ben dan ook verbaasd als ik al die heftige reacties lees over een verandering in het ophaalsysteem in onze gemeente. Als ik hoor hoe boos mensen worden wanneer ze zelf hun vuilniszak moeten wegbrengen. Als ze die vuilniszak maar gewoon naast de container plaatsen. Of grote bakken verf in de container proberen te proppen.
Dan denk ik, je hebt toch zelf al dat afval gecreëerd! Dan mag je ook wel een klein beetje verantwoordelijk zijn voor het opruimen daarvan! Zo raar is dat toch niet?

Vergeet niet, de overheid moet niet alleen afval inzamelen. De overheid moet ook naar de lange termijn kijken. Als we alleen maar afval blijven produceren dan krijgen we een gigantische afvalberg in ons land. De overheid is daarom ook verplicht ervoor te zorgen dat mensen minder afval produceren. Enerzijds kan dat door een appèl te doen op de levensmiddelen- en verpakkingsindustrie. Maar aan de andere kant mogen wij burgers ook best eens kritisch kijken naar de hoeveelheid afval die wij produceren van al die spullen die wij in huis halen.

Tegenwoordig kan veel afval opnieuw als grondstof worden gebruikt. Maar het restafval blijft, en dat moeten we nu dus zelf wegbrengen. Laten wij dan ons ‘wekelijkse’ tochtje naar de container gebruiken om na te denken over ons koopgedrag. Wie weet valt er nog winst te behalen en kunnen we de hoeveelheid afval beperken. Ik doe m’n best!

Karolien Pouwels-Koopman
ChristenUnie-SGP

Ohja, en wilt u ook kijken of mensen die moeite hebben om zelf hun vuilnis weg te brengen geholpen zijn? Mogelijk kunt u ook hun restafval meenemen in uw wekelijkse tochtje.

September 2017

Karolien Pouwels-Koopman