Fietspad naar Achterveld

zaterdag 21 november 2009 22:35

Het fietspad naar Achterveld is weer een fase verder.
De realisatie komt dichterbij.

Raad akkoord met aanleg fietspadTegenstemmers: ,,Er is geen noodzaak meer”
Tegenstemmers: ,,Er is geen noodzaak meer”
LEUSDEN – De Leusdense gemeenteraad heeft woensdagavond in meerderheid ingestemd met de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Asschatterweg. GroenLinks, Leusden’90 en D66 stemden tegen.

door Gerhard te Winkel

,,Ik vind het jammer dat het denken van de coalitie stil blijft staan’’, mopperde Jan van der Horst, gemeenteraadslid voor GroenLinks. Zijn partij ging de vorige gemeenteraadsverkiezingen in als voorstander van het fietspad. ,,Er zijn zoveel nieuwe feiten bekend geworden. Is het wel verstandig om dit pad aan te leggen?’’, peinsde Van der Horst.

Doordat een aantal scholen dependances in Barneveld geopend heeft, is het aantal fietsers op de Asschatterweg gedaald. Hierdoor is volgens de tegenstemmers de noodzaak voor het fietspad komen te vervallen.

Sluipverkeer Barto Piersma, fractievoorzitter van het CDA, wees op de mening van de Echte Nederlandse Fietsers Bond (ENFB). Zij zegt dat het aantal auto’s op de weg bepalend is voor de veiligheid van de fietsers. Het sluipverkeer is de laatste jaren juist toegenomen. ,,Ik hanteer een andere norm’’, stelde Roel Madiol, fractievoorzitter van D66. Dat overtuigde de voorstanders niet.

In 2010 heeft Leusden nog een sluitende begroting. Daarna moet er stevig bezuinigd worden, omdat Leusden dan minder geld uit Den Haag krijgt. ,,Dan kunnen we het geld wat we uitsparen door het fietspad niet aan te leggen, gebruiken om het gat in de begroting te dichten’’, vond Van der Horst.

Geld wegWethouder Erwin Jansma bestreed dat argument met schorre stem. ,,We hebben subsidie gekregen voor de aanleg van het fietspad. Als we het niet aanleggen, is het geld weg. Ons eigen geld is bedoeld voor verkeer. Dat kunnen we niet zo maar voor iets anders gebruiken.’’

Het sluipverkeer was dus het probleem. ,,Als we nu eens de Asschatterweg in de spits afsluiten’’, stelde Jan van der Horst voor. ,,Dan komt er geen sluipverkeer meer. Dat is het ook opgelost en veel goedkoper.” ,,Dat lijkt me een heel slecht plan’’, meende Jan Schouten, gemeenteraadslid van de ChristenUnie/SGP. ,,Het verkeer op de Hessenweg is nu al een ramp. Dat wordt dan alleen nog maar erger.’’ De rest van de gemeenteraad ging ook niet serieus op deze suggestie in.

VoorstandersRoel Madiol zei dat als het Knooppunt Hoevelaken opgeknapt is er waarschijnlijk veel minder sluipverkeer op de Asschatterweg zal zijn. Dat moment ligt echter nog ver in de toekomst.

De coalitiepartijen CDA, VVD en PvdA en de ChristenUnie stemden voor. ,,Wel consistent’’, vond Van der Horst. Hij was er echter niet mee eens. ,,Achtervelders willen dit pad niet’’, zei hij. ,,De Dorpsraad is tegen.’’ Gerrit Kroeze, gemeenteraadslid van het CDA en inwoner van Achterveld, verklaarde dat de Dorpsraad bedenkingen heeft, maar wel degelijk voorstander is. ,,Ze opereert in dit geval niet handig.’’Het sluipverkeer op de Asschatterweg vormt een probleem voor de veiligheid van fietsers.

Reacties op 'Fietspad naar Achterveld'