Nieuwsflits nummer 12

nieuwsflitszaterdag 05 januari 2008 21:12

Nieuws over de exploitatie van het zwembad; over de 'Wet maatschappelijke Ondersteuning' en nog wat andere zaken die in de fractie actueel zijn.

Zwembad Octopus

U hebt ongetwijfeld in de krant gelezen dat de financiering van het zwembad weer op de agenda staat.

Het college heeft namelijk het voorstel gedaan om de exploitatie van het zwembad uit handen te geven aan de SRO in Amersfoort. Op zich geen vreemde actie, alleen het bedrag dat er voor nodig is, gaf de nodige onrust in de raad. De gemeente betaalt nu € 263.000 per jaar aan het zwembad. In het nieuwe voorstel gaan we € 550.000 betalen aan SRO.

Raadsbreed werd dit voorstel naar de zijlijn gebracht; eerst maar eens praten over wat ons het zwembad waard is.

De wethouder kwam vervolgens met heel veel informatie. Het voorstel van het college over exploitatie door de SRO bleef echter staan, al geeft de SRO wel korting, zodat we € 485.000 moeten gaan betalen.

Onze fractie organiseerde daarop een werkbezoek  naar het zwembad in Rhenen en daar bleek dat er heel veel mogelijkheden zijn om de exploitatie van een zwembad anders aan te pakken.

Voor de raad van december vroegen we een interpellatie aan. Dat betekent dat we het onderwerp zwembad toch op deze decembervergadering aan de orde wilden stellen, hoewel het eigenlijk niet op de agenda was gezet. We wilden nl. de wethouder ter verantwoording roepen over de intentieverklaring met de SRO.

Dit debat werd echter tegengehouden door de meerderheid van de raad; onbegrijpelijk en teleurstellend.

Onze motie haalde het wel om voor 10 januari duidelijkheid te krijgen over de consequenties van de intentieverklaring.

Het wordt nog spannend in januari en februari, want dan moeten we de knoop doorhakken hoe we omgaan met de exploitatie van het zwembad.

WMO

In de raadsvergadering van december is het beleidskader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning vastgesteld. Een belangrijk moment daar de lijnen voor het nieuwe beleid zijn uitgezet. Een paar punten uit deze nota. Er komt een cliënteninformatiepunt (CLIP)  aan Larikslaan 2 waar mensen terecht kunnen voor eenvoudige vraagverheldering, formulierenhulp of wegwijzer in ingewikkelde regelgeving.

Het centrum voor jeugd en gezin is in Leusden eigenlijk al gestart. Dit kan verder uitgebouwd worden met de middelen vanuit het rijk worden ingezet.

Leusden gaat een start maken met het wijkverbindingswerk. In de raad bleek dat nog niet iedereen zo tevreden is over de invulling. De bedoeling is dat problemen in buurten en wijken worden gesignaleerd en waar mogelijk worden opgelost. Maar het is nog niet zo gemakkelijk om hier een goede manier voor te vinden. In Leusden gaat men aan de slag en we zijn benieuwd naar de resultaten. Onze fractie heeft een motie ingediend over de positie van de kerken in de WMO. Kerken vervullen een belangrijke rol als het gaat zorg voor elkaar en de omgeving; het is goed wanneer daar aanwezige kennis ook breder ingezet kan worden. Deze motie is overgenomen.

Uw mening

Op onze site www.leusden.christenunie.nl is een opiniepeiling opgenomen. U kunt aangeven wat uw mening is over het zwembad. Graag horen we uw mening.

Jan Overweg houdt een weglog bij over zijn ervaringen in de raad. Na elke raadsvergadering schrijft hij zijn verhaal op de website (linkerkant).

Reacties op 'Nieuwsflits nummer 12'